Københavns Kommune sætter 25.000 virtuelle desktops i bero
Efter et pilotprojekt med 150 brugere har Københavns Kommune valgt at stille en ambitiøs udrulning af virtuelle desktops i bero indtil videre.
»Vi har sat projektet i bero. Vi har gjort os den erfaring, at 'one size doesn't fit all',« siger enhedschef i Service Management i Forretningscenter IT Bo Jelved til Version2.
Selve pilotprojektet gik ganske vist overordnet godt, men det viste sig, at det ikke ville være hensigtsmæssigt at rulle den samme løsning ud til alle 25.000 medarbejdere, sådan som kommunen i første omgang havde ambitioner om.
Pilotprojektet viste, at desktopvirtualisering var en stor succes de steder, hvor flere personer deler den samme pc i løbet af en dag. Projektet viste også, at den single-sign-on-løsning, som var en del af projektet, fungerede godt.
»Der køber vi op til 3.000 licenser til de brugere, der er rigtig belastede,« siger Bo Jelved.
Det gælder en gruppe af medarbejdere, som i dag skal logge på et stort antal forskellige systemer, og som med single-sign-on kan nøjes med kun at logge ind én gang.
Til gengæld afslørede pilotprojektet, at kommunen havde en række programmer, som ikke fungerer sammen med en virtuel desktop-infrastruktur.
»I borgerservice har vi et program, som kan oversætte telefonnummeret, når en borger ringer ind, så medarbejderen får borgerens sag op på skærmen. Det virkede ikke rigtigt,« forklarer Bo Jelved.
Det lykkedes ikke at løse problemerne med programmet i løbet af pilotprojektet, og derfor har kommunen altså indtil videre lagt projektet på is.
Det betyder, at kommunen i løbet af 2012 vil se på, hvilke dele af forvaltningen der er moden til at få virtuelle desktops. I stedet vil kommunen formentligt køre en dobbelt-strategi med både virtuelle desktops på tynde klienter og med traditionelle pc'er.
Københavns Kommune havde valgt Logica som leverandør af den virtuelle desktop-infrastruktur, VDI, og kontrakten var netop skruet sammen, så resultatet af pilotprojektet ville afgøre, om kommunen skulle gå videre med implementeringen.
»Jeg er rigtig glad for, at vi lavede en kontrakt, hvor vi kunne trække os efter piloten, og vi har haft en leverandør, der var med på at spille med på de vilkår. Vi har haft et rigtig godt samarbejde med Logica,« siger Bo Jelved.
Som led i det fortsatte arbejde bliver projektet nu delt i to med henholdsvis virtuelle desktops og single-sign-on.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.