Københavns Kommune satser ensidigt på Microsoft i undervisningen

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Google eller Microsoft. Hvilken kontorpakke skal man vælge til undervisningen i folkeskolen? Aarhus mener, begge løsninger er gode. København siger, Office365 er den bedste løsning.

I landets største kommune mener man, at Office365 er det bedste værktøj til at gøre eleverne klar til den virkelige verden. Eleverne bliver derfor skolet i at bruge Microsofts kontorpakke, når de stifter bekendtskab med it i skolen.

Københavns Kommune er bestemt ikke den eneste, der har det synspunkt. Version2 har lavet en stikprøve blandt 13 af landets kommuner. Stikprøven viste, at 11 af dem udelukkende bruger Microsoft til undervisningen i folkeskolen.

Aarhus Kommune er en af de kommuner, der skiller sig ud. Her er der valgfrihed, og det ruster eleverne til at kunne navigere i flere systemer.

Valgfrihed

I både Københavns Kommune og Aarhus Kommune er der valgfrihed i forhold til, hvilken kontorpakke den enkelte skole vælger at benytte til undervisningen.

Men her stopper ligheden også.

For hvor der i Aarhus Kommune er adgang til support til både Google Apps for Education og Office365, har man i Københavns Kommune valgt kun at yde support til Office365.

Version2 har ikke kendskab til nogle skoler i Københavns Kommune, der benytter sig af andre kontorpakker end Office365, hvilket er med til at tegne et billede af, at valgfriheden kun figurerer på papiret.

I Københavns Kommune lægger man da heller ikke skjul på, hvilken software man bruger.

»Landet ligger således, at Københavns Kommune er en Microsoft-kommune,« siger Jan Rindom, der er chef for pædagogisk it i Københavns Kommune, og fortsætter:

»Der er ingen krav til, at skolerne skal bruge Office365. Vi giver bare ikke support på andre produkter fra kommunens side.«

Københavns Kommune har således valgt at centralisere sine supporterende kræfter udelukkende på Office365, hvorfor der ikke er kompetencer til at yde support på andre platforme.

I Aarhus Kommune siger Ole Hersted Hansen, der er digitaliseringschef i kommunen, at de har valgt at tilbyde valgfrihed på de enkelte skoler.

Ud over at yde support til Microsofts kontorpakke har Aarhus Kommune etableret et Google-miljø, som skolerne kan benytte sig af.

»Vi tilbyder en infrastruktur, i form af en valgfrihed mellem nogle kontorpakker, de kan benytte sig af,« fortæller fortæller Ole Hersted.

I Aarhus Kommune arbejder de med model der indeholder en praksisnær kompetenceudvikling.

Modellen går ud på, at kommunen delvist har frikøbt et antal lærere, der har til opgave at udbrede de forskellige pædagogiske it-løsninger.

Derudover er det op til skolerne selv at sørge for den nødvendige kompetence til den strategi, de har valgt lokalt.

Den virkelige verden

I begge kommuner er man enige om, at man har en forpligtelse over for eleverne i forhold til at klæde eleverne bedst på, den virkelige verden, også i forhold til it. Men kommunerne er ikke helt enige om strategien. I København mener man, at Microsofts løsning er den rigtige.

»Som uddannelsesforvaltning har vi en vis forpligtigelse til at uddanne vores elever til det arbejdsmarked, der nu engang er,« forklarer Jan Rindom og fortsætter:

»Her giver det mening at uddanne eleverne i Office365, da det er den klart mest udbredte kontorpakke på arbejdsmarkedet.«

I Aarhus er man af en anden opfattelse.

»Flere platforme giver eleverne en mulighed for at være på kant med den virkelige verden, hvor der bliver arbejdet med både Google Apps for Education og Office365,« fortæller Ole Hersted Hansen

Udbredt kendskab er vigtigt

I Københavns Kommune er man af den opfattelse, at eleverne allerede bruger it så meget privat, at de er kompatible med mange andre platforme end Microsoft.

For dem handler det om at kunne yde en ordentlig support.

»Hvis vi skal bevæge os ud på flere platforme, har vi også brug for flere kompetencer,« siger Jan Rindom.

Han medgiver dog, at i og med at eleverne går på skolerne i omkring ti år, fra de starter på skolen til de går ud, skal man konstant have øjnene åbne for ændringer.

»Vi er nødt til at følge med, når de første alvorlige tegn begynder at vise sig,« fortæller han.

Hvis arbejdsmarkedet ændrer sig, er Københavns Kommune omstillingsparate.

»Hvis arbejdsmarkedet hastigt skifter platform, så er vi nødt til at se indad. Det er klart,« siger Jan Rindom.

I Aarhus Kommune er der en overordnet strategi for digitalisering på Børn og Unge-området, og de enkelte skoler har lokale handleplaner med udgangspunkt i denne strategi.

Hvilket kontorpakkeværktøj, man konkret vælger, er ikke vigtigt; det er kendskabet til forskellige it-værktøjer derimod, og kommunen påpeger, at de mange forskellige skoler også har forskellige måder at integrere it i undervisningen på.

»Det vigtige er, at alle eleverne får kendskab til de forskellige it-værktøjer, der er,« forklarer Ole Hersted.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (59)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Jensen

Det er vanvid at proppe skatteydernes penge ned i lommerne på Microsoft og/eller Google når der findes fri software som stort set kan det samme. Brugen af denne proprietære software tjener ikke til andet end at indoktrinere og ensrette børnene til at tro at der intet andet alternativ findes. Plus at nogle offentlige og private chefer rundt omkring kan score kassen. Forkasteligt.

  • 39
  • 5
Jan Nielsen

Klippet fra bekendgørelse om folkeskolen
Folkeskolens formål
§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.
Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

  • Der står ikke noget om at folkeskolen skal uddanne til arbejdsmarkedet...
    Det er jo det vi har erhvervsskolerne til!
    Hvis man bruger sådan en begrundelse for at vælge et specielt softwareprodukt, taler man enten mod bedre vidende, - eller også er man inkompetent!
  • 40
  • 1
Peter Hansen

Landet ligger således, at Københavns Kommune er en Microsoftkommune

Vorherrebevares. Har man hørt magen til uprofessionelt udsagn. En offentlig embedsmand skulle fyres for at komme med sådan en omgang dogmatisk religiøst sludder.

En professionel it-praktiker vurderer, hvad det forretningsmæssige behov er, og hvordan det bedst kan understøttes teknisk. Denne vurdering vil naturligvis tage afsæt i etablerede platform- og arkitekturvalg, men bør principielt set foretages på et nøgternt og ikke forudindtaget grundlag. At fremture med udsagn som "København er en Microsoftkommune" bærer præg af, at nogen har ladet sig besnakke af sælgerretorik og ikke er sig sit ansvar bevidst.

»Som uddannelsesforvaltning har vi en vis forpligtigelse til at uddanne vores elever til det arbejdsmarked, der nu engang er,«

For det første er det noget eksorbitant sludder, at brug af kontorpakker på det niveau, der finder sted i folkeskolen skulle gå særligt ud over den overfladiske grad af funktionalitet og brugergrænseflade, der stort set er ens på tværs af de tilgængelige produkter. Der er eller bør således ikke være tale om undervisning i specifikke produkter men om generel beherskelse af "tekstbehandling" og formidling.

For det andet vil jeg meget håbe, at mine børn i folkeskolen ikke uddannes til "det arbejdsmarked, der er nu" men til fremtidens arbejdsmarked.

  • 28
  • 2
Jn Madsen

Microsoft opbyggede sin enorme indtjening og markedsdominans ved at analysere markedet korrekt.

En stor procentdel af befolkningen går under kategorien "nyttige idioter",- og en del af dem får ledelsesansvar i store offentlige institutioner,- dem med den store pengepung.

Det er godt set. De private jetfly og sejlbåde a la krydstogtskibe er sikret ...

  • 14
  • 3
Christian Dahl

Google når der findes fri software som stort set kan det samme.


Jeg er enig hvis man ser det i perspektiv fra en privatperson. Når der er tale om fortrolige dokumenter i en hel kommune, så er jeg nu mest tryk ved at der bliver lagt vægt på sikkerhed, stabilitet og kompatibilitet. Office bliver (bland andet) lavet for at opfylde de strenge feature- og sikkerhedskrav som erhvervsbranchen stiller. LibreOffice bliver lavet for at være gratis. De to kan slet ikke sammenlignes. Microsoft har sat alle sejl ind på at være de bedste på markedet når det kommer til software til erhverv og professionelle.

  • 3
  • 27
Christian Dahl

Fra kommunerne har man altså tænkt sig at vedligeholde Microsofts monopol ved at sørge for at vores børn bliver flasket op med Microsofts services fra folkeskolen?


De fleste børn har en iPhone og/eller en Mac derhjemme, så det er vel ikke noget problem at de så får introduceret Microsofts produkter i skolen? Ungerne køber alligevel et Apple produkt når de får fri og skal ud og shoppe :)

  • 2
  • 19
Jakob Jepsen

Sikke noget vrøvl.
Det er folkeskolen der snakkes om, så det er begrænset hvad der er af sensitive data i en dansk stil. Men når der snakkes om sikkerhed er det jo nok ikke kontorpakken, men storage der er den vigtigste faktor.

  • 19
  • 3
Christian Dahl

Det er folkeskolen der snakkes om, så det er begrænset hvad der er af sensitive data i en dansk stil


Det er ikke kun folkeskole elever der bruger Word. Jeg har hørt at de ansatte i kommunen også nogle gange skriver et dokument eller to.

Men når der snakkes om sikkerhed er det jo nok ikke kontorpakken, men storage der er den vigtigste faktor.


Ja både og. Sikkerhed i softwaren er nok også ret vigtig. Hvad nytter det at du er passager i en topsikker bil, hvis din chauffør er blind og kører i den forkerte vejbane... Men at sammestykke en løsning fra 3 forskellige leverandører giver bare en masse ekstra bøvl. Om det så er Google eller Microsoft er lige meget. Bare man holder sig til det samme økomiljø. Ellers bliver det noget rod. Keep It Simple Stupid.

  • 6
  • 18
Jens Jakob Andersen

Hvad blev der af B103 og ønsket om at bruge mere open source i det offentlige - og nedbringe licensbyrden?

Mange private virksomheder bruger open source i stor stil.

Så hvis argumentet er at uddanne børn til fremtidens arbejdsmarked, så skal opensource på skemaet.

  • 20
  • 1
Mikkel Lauritsen

Når der er tale om fortrolige dokumenter i en hel kommune, så er jeg nu mest tryk ved at der bliver lagt vægt på sikkerhed, stabilitet og kompatibilitet. Office bliver (bland andet) lavet for at opfylde de strenge feature- og sikkerhedskrav som erhvervsbranchen stiller. LibreOffice bliver lavet for at være gratis.

Det sidste er ikke korrekt - fra LibreOffice's website (som version2 ikke vil lade mig linke til?):

Free Software is first and foremost a matter of liberty, not price.

Men det er under alle omstændigheder kun perifært relateret til det overordnede emne, nemlig hvilken platform der skal undervises i i skolen. Alternativet til Office365 er nok snarere Google Docs, som er lige så velfungerende.

  • 20
  • 0
Jan Nielsen

Det er meget få der påbegynder et fast fuldtidsarbejde lige efter folkeskolen,- og det er iøvrigt ikke noget vores samfund ønsker.
Software i folkeskolen bør kun udvælges og benyttes som understøttelse af læring jvf. folkeskolenloven og tilhørende bekendtgørelser,- man jo ikke tage sig af om IT-afdelingen og lærerstaben har taget diverse kurser det ene eller det andet sted.

Uddannelsen til arbejdsmarkedet har vi (samfundet) vedtaget at lade arbejdsmarkedets parter tage sig af.
Det er i dette regi man kan og bør adressere eventuelle særlige kompetencekrav til dybere IT-kendskab, og evt. valg af specielle produktspecifikke IT-udstyr
- Det hører naturligvis ikke hjemme i folkeskolen!

  • 7
  • 0
Bent Jensen

"Københavns Kommune har således valgt at centralisere sine supporterende kræfter udelukkende på Office365, hvorfor der ikke er kompetencer til at yde support på andre platforme."
Der er selv uduelige, og hvis de blev fyret, så fik de ikke job i det private, hvor et kendskab til hele paletten er nødvendigt.
Som software programmøren, der ikke kan lave noget, hvis man fjerne batteriet i hans tastatur. (de findes)

Hvis man komme ud i nogen steder om 10-15 år, og kun har kendskab til Microsoft produkter, så står man ikke ret stærkt.

Ud over det tåbelige i at bruge penge på licenser samt låsning til en udbyder. Så vil det klæde regeringen at følge i hælende på Landes som Holland, Rusland, Kina, Brasilien, .. . Samt følge opfordringer fra EU og Teknologirådet. Ved at indføre krav til open source i den offentlige administration, for derved at effektivisere og spare penge.

  • 8
  • 1
Michael T. Jensen

Ansatte og elever på den skole, jeg er IT-ansv. på, bliver introduceret til og undervist i både Office365 og Google Apps. Alle har samme lette adgang til begge online-kontorpakker, Office-pakken er installeret på alle skolens computere og eleverne har fri adgang til download og installation af samme på deres egen computer.

Alle kan vælge frit vælge hvilken kontorpakke de vil benytte - de ansatte dog med den påmindelse, at fortrolige data ikke skal gemmes andre steder end de, som er indrettet til dette, hvilket vil sige: hverken i Googles drev eller Onedrive.

Konklusionen er at eleverne langt oftest vælger Googles kontorpakke, når de skal lave gruppearbejde, da de med denne pakke er hurtigere i gang og interagerer mere problemfrit. Når de skal lave et personligt dokument, er det ofte også Apps, der benyttes, mens der dog også er en del der her foretrækker den installerede Word.

Blandt lærerne er billedet mht. samarbejdsdelen den samme - her vælges Word dog langt oftere når der skal laves personlige dokumenter.

Jeg har ikke svært ved at se hvilken af Københavns og Århus' kommuners løsninger, jeg synes bedst om. Jeg synes heller ikke det er svært at se hvilken af de to løsninger, der bedst understøtter elevernes læring bedst muligt imho.

  • 13
  • 0
Gert Agerholm

Den virkelige årsag skal måske findes et helt andet sted end det som nævnes, lærerne. Jeg vil ikke beskylde dem for at vælge MS fordi det er MS, men det er det de kender.

Jeg har fra en bekendt som er lærer udsagnet at lærere er måske selv den største hindring i at anvende f.eks. Libre Office. De er pædagogisk oplært, og intet ondt ord om det, det er fint, men en "teknisk tilgang" er ikke lige det som er nemmest. Derfor holder de fast i det de selv kender, og det er MS Office, det har de slev eller også har fået et PC kørekort i MS Office.

Jeg synes så at de bliver ladt noget i stikken med hensyn til disse ting. Flere og flere ting blive lagt over på deres skuldre, også "tekniske ting" som måske slet ikke skulle havne her, men hos et fagligt personale. Oftest udpeges en lærer til at være IT supporter på en skole, men det er det bare ikke gearet til. Der er selvfølgelig undtagelser, men det er nok ofte situationen. Her skulle der være på kommune niveau en faglig IT support, som tager sig af tingene.

Måske er det også lidt af et selvmål med disse restriktive krav. Ved at stille krav om bestemte værktøjer, mener jeg at skolerne også er forpligtet i at yde support ved problemer. Og så er vi igen tilbage ved om de er gearet til det og om det er formålet med at være lærer. De har ikke muligheden for at sætte sig ind i "nye IT produkter" og anvender derfor det de kender, får det giver mindst problemer "for dem". Og det er måske forståeligt nok, de skal ikke bruge undervisningstid/forberedelsestid på at løse IT udfordringer.

Når det er sagt retfærdig gør det IKKE at man oplærer eleverne i at anvende kun ét produkt. Folkeskolen vil gerne at man oplærer selvstendige og kreative elever.

Årsagen er måske noget mere kompleks og ikke helt så simpelt. Hvis man f.eks. lagde sig fast på kun at anvende Libre Office, ville der komme et stort opråb fra lærernes side.

Bort set fra det mener jeg at Libre Office ind til videre helt mangler Cloud delen, og den bliver mere og mere vigtig. Den tid hvor man "kun" talte om PC/MAC computer er forbi, vi taler om et multi system miljø, og det SKAL man tage højde for.

  • 2
  • 0
Kenn Nielsen

"Københavns Kommune har således valgt at centralisere sine supporterende kræfter udelukkende på Office365, hvorfor der ikke er kompetencer til at yde support på andre platforme."

Stinker af bonusjagt:

IT skal spare Xkr. ved en besparelse på X+Y udløses "stur-stur-bånusch".

Uddannelsesinstitutionerne kunne klare sig med LibreOffice.
Men så falder antallet af MSoffice, og mængderabatten bliver meget-meget mindre.

Det kræver også at 'man' kan supportere flere platforme/systemer, og man skal da have en større supporterdiversitet.

Ved at gå rent Microsoft, kan supportere afskediges, (understøttelse betales af anden konto ), Licenspriser kan holdes nede, administrationen beholder programmerne de kender, men ingen varetager det fælles bedste.

K

  • 9
  • 1
Bjarne Nielsen

Jeg har fra en bekendt som er lærer udsagnet at lærere er måske selv den største hindring i at anvende f.eks. Libre Office.

Suk, ja. Og hvor ondt det så end gør på mig, så er det måske bedre, at melde klart ud, at der kun er en vej. Jeg har en søn, som fik dumpet en gruppeopgave (lavet på Mac), fordi læreren ikke kunne finde ud at åbne den i Office. Og som har fået dumpekarakterer i "præsentation", fordi Office gjorde underlige ting ved layoutet på lærerens computer. Så nu har han lært på den hårde måde, at det eneste som dur, er Office. Også selvom der på papiret er frit valg hos os.

Flere og flere har end ikke råd til en brugt budget Acer, efter en tur under den seneste grønthøster.

Vi skal også ud for at købe HW, som sønnike kan have med. Skolen stiller i princippet udstyr til rådighed, men har gjort det præcist så hjælpeløst, at vi bliver nødt til det.

  • 14
  • 0
Gert Agerholm

Og som har fået dumpekarakterer i "præsentation", fordi Office gjorde underlige ting ved layoutet på lærerens computer.


Og sjovt nok så er "det valgte MS Office" her ikke særlig god. Man kan nemt opleve ændringer i layout, specielt når der er billeder ved at gå fra én version til en anden version af MS Office. Der kan endda ske ting og sager bare fordi nogle ting anvende "default settings", so så ikke altid er ens på tværs af identiske MS Office udgaver. Så det er da helt absurd at give dumpe karakter for sådanne ting. Derfor er PDF det eneste rigtige format at aflevere hvis layout er vigtig. OK, det kan man så ikke ved Powerpoint, men Word og Excel kan. Stod det til mig ville jeg give den lærer dumpekarakter i evnen at kunne håndtere elevernes opgaver, faktisk grænser det til om vedkommende magter opgaven.

Jeg gjorde en gang et forsøg med Word 2007 og 2010. Det var MEGET forskelligt hvad der kom ud af det.

  • 9
  • 0
Ole Knudsen

Mine børn bliver bedt om at aflevere opgaver i Google Docs. Det skete både på efterskolerne og i gymnasiet. Nogle matematikopgaver skrives med Google Ark. Tilføjet: I år er Google Docs ændret til lectio.dk, så nogen må have fået kolde fødder m.h.t. privacy.
Den ene fik udleveret en iPad, den anden skulle selv medbringe "et eller andet" (jo, det er samme skole). Vi gav ham en Android-tablet, men han foretrækker alligevel en "gammeldags" bærbar PC.
Den ene har brugt LibreOffice, mens den anden har MicrosoftOffice.

Q: Pointen?
A: De er ligeglade, bare det virker ...

  • 6
  • 0
Jn Madsen

De er pædagogisk oplært, og intet ondt ord om det, det er fint, men en "teknisk tilgang" er ikke lige det som er nemmest.

Det er ikke så lang tid siden, at en af ungernes skole havde "enorme problemer" med deres dokumenter. Informationer kunne ikke læses. Mails fløj ud til alle forældre om den uoverskuelige situation. Eksperter var sat på sagen.

Jeg viste nogle lærere, hvordan man magisk kunne åbne et dokument ved at ændre på endelser som f.eks. ".doc". Så kunne man pludseligt åbne et dokument.

Jeg blev kigget på som Jesus der gik på vandet. Jeg tror ikke vi skal forvente, at vores børn får den helt store uddannelse i IT i deres skoler.

  • 9
  • 0
Peter Hansen

Uddannelsesinstitutionerne kunne klare sig med LibreOffice.


Nej det kan de ikke, for som Gert skriver i det ovenstående, arbejder eleverne i dag projektorienteret i grupper og til det formål har man brug for værktøjer, der understøtter samarbejde som eks. samtidig redigering, og det understøtter LibreOffice kun i ringe grad. Google Apps, iCloud, Zoho, Prezi, Evernote, Dropbox og Office365 vil de derimod kunne klare sig med.

  • 3
  • 1
Troels Just

Jeg er, på sin vis, enig med jer andre, som påpeger monopol-tilstanden, og at skolerne burde overveje LibreOffice osv. Jeg vil dog sige, som IT-supporter i en kommune der entydigt har valgt Google Apps, at der i det mindste er en smule logik og rationalitet i argumentet vi hører fra København om, at eleverne bør lære det, som de finder i den virkelig verden.

Selvom man måtte være fortaler for open source alternativer, hvilket jeg i stor stil er, så er der i det mindste en grad af fornuft i det ræsonnement, fordi det gør immervæk at eleverne lærer at bruge en PC. Det er mere end man kan sige om andre kommuner, som mener at elever fra 4. til 9. klasse ikke behøver, bare at kende til programmer som Word, Excel eller PowerPoint, men sagtens kan nøjes med Google Docs, Sheets og Slides. Ydermere behøver eleverne da SLET IKKE lære at bruge en PC siger man så derefter, næh nej, Chromebooks det er fint er mentaliteten blevet.

Dette er decideret katastrofalt, fordi fordi Chromebooks' fokus på browseren, tilsidesættelse af et traditionelt Stifinder-lignende interface-metafor, samt det faktum at der på mange skoler anvendes iPads i de mindste klasser, og at børnene ofte sidder med iPads og smartphones derhjemme resulterer i at de slet ikke lærer at bruge en PC i en alder, hvor det rent faktisk kan hænge ordenligt ved.

Man kan sige meget om monopol-tilstande ifht. Windows og Office, men i det mindste resulterer det ikke i at 9. klasse elever ikke aner, hvordan man flytter en fil fra skrivebordet til dokument-mappen (Hvis de havde den slags basale færdigheder ifht. Windows kunne det kunne de sagtens bruge Linux), eller at de åbner et program, f.eks. Word, i fuld skærm, og derefter tror (eller sågar ikke kan, fordi det ligger ikke i deres underbevidsthed) at de ikke skal ikke bruge andre programmer, hvorimod enhver moderat PC-kyndig (Min mor på 66 f.eks.) ville have anvendt Stifinderen eller Finder.

Effekten af et fokus på Google Docs resulterer, med præcision, i at rigtig mange fremtidige borgere ikke får lært at bruge en PC på et effektivt niveau. Til tider føles det som om, at man specifikt ønsker at producere IT-analfabeter! Da jeg gik i folkeskolen blev vi i 1. eller 2. klasse undervist i Lotus Ami Pro, og hvordan man brugte helt helt basale ting som "Filer" --> "Gem som", vinduer osv. Da vi så var i 5. eller 6. klasse kunne selv de mest IT-uinteresserede i klassen nogle basale ting, og nogle andre, deriblandt undertegnede, sad og rodede med ASP i frikvartererne af egen interesse.

Det er en all-around ugunst for samfundets kommende IT-kompetencer, fordi elever som ville have fundet PC'er interessante, men ikke af egen drift kommer i kontakt med dem, får aldrig jord under neglene, og børn som ikke, som sådan, ville finde det interessant får aldrig de mest basale IT-færdigheder.

Summasumarum, jeg forudser at fremtidige borgeres IT-færdigheder vil være ekstremt meget ringere end deres forældre, som havde deres opvækst i 80erne eller 90erne.

  • 9
  • 2
Jan Nielsen

Folkeskolen skal ikke uddanne til arbejdsmarkedet, men forberede eleverne på videreuddannele, og give dem lyst til at lære mere...

Der er 3 tværgående temaer for de fælles mål i undervisningen i folkeskole. It og medier er et af dem.

"I undervisningsforløb, hvor it og medier indgår, anvender eleverne en række digitale kompetencer.
Eleverne kan i løbet af et undervisningsforløb indtage forskellige positioner. I det tværgående tema It og medier opereres der med fire positioner:
Eleven som kritisk undersøger 
Eleven som analyserende modtager
Eleven som målrettet og kreativ producent
Eleven som ansvarlig deltager."

Som jeg læser det skal de kunne meget mere end blot lære at flytte rundt på nogle filer og lave en præsentation.
At diskutere om hvilket office-program der kan drejes bedst så det fungere nogenlunde til undervisningsbrug, svarer lidt til at ikke-professionelle diskuterer om håndværkeren skal bruge den ene eller anden type hammer til at bygge huset med...

Lad dog underviseren vælge UV-midlerne ud fra en bred palette, sammensat ud fra deres didaktiske egenskaber,- og slet ikke udfra hvad IT-afdelingen syntes!

  • 2
  • 0
Peter Hansen

Du aner ikke nogen om fremtiden, og hvis du ikke har en krystalkugle der kan fortælle hvordan fremtiden arbejdsmarked ser ud, hvordan kan du så kræver af det skal folkeskolen kunne ?


Du retter din harme mod den forkerte. Det var embedsmanden fra Københavns Kommune, der forsøgte at forsvare kommunens valg af én totalleverandør med henvisning til, at det var det, der blev brugt på "dagens arbejdsmarked".

Jeg klædte argumentet af ved at henvise til, at det ikke rigtig nytter så meget at uddanne til dagens arbejdsmarked netop grundet den usikkerhed om fremtiden, som du så stolt og sejrssikkert udpensler i det ovenstående.

  • 4
  • 0
Peter Hansen

at de slet ikke lærer at bruge en PC


Der er heller ikke mange unge, der i dag lærer at bruge en spritduplikeringsmaskine i folkeskolen. Så vidt jeg ved, er øvelser i formskrift også blevet udfaset:

http://www.computerworld.dk/art/235743/stoerste-nedtur-nogensinde-2015-b...

http://www.computerworld.dk/art/238286/pc-salget-er-paa-katastrofekurs-r...

Dette er decideret katastrofalt, fordi fordi Chromebooks' fokus på browseren, tilsidesættelse af et traditionelt Stifinder-lignende interface-metafor,


Der er noget lidt typograf-agtigt over den faste tro, der udtrykkes i det ovenstående på stifinder-metaforens eviggyldige lyksaligheder.

  • 1
  • 1
Nicolay Høy

Bare lige for at slå en ting fast, så er det sådan at 365 inkl. den store Office pakke er gratis for alle elever på en undervisningsinstitution(inkl. folkeskolen) i Danmark såfremt der er lavet en licensaftale til de ansatte på skolen, som i øvrigt er ganske billig i forhold til normalpriser.
Så ingen er i lommen på nogen fordi de bruger Office.

Libre office kan helt sikkert nogle ting, men set i et større perspektiv er det ikke fordelagtigt på en skole hvor flertallet ikke er kyndige IT brugere.
Office kender alle, Personale, Elever, Forældre kender til office, dermed er det lettere at holde det i "Drift".
Hvis der skal undervises f.eks. grundlægende tekstbehandling/Opsætning dur det ikke at den som skal undervise skal vide hvordan 7 forskellige officepakker virker, det er ikke underviserens opgave, opgaven er at undervise i tekstbehandling, ikke i hvordan 7 forskellige programmer virker.
Fordi jeg syndes mit barn skal bruge en anden bog til matematik end skolen udlevere, kan jeg IKKE kræve det, fordi jeg syndes at det er bedre end det skolen har udleveret til matematik, for vis læren ikke kender den bog som jeg syndes min pode skal bruge, så hjælper det ikke at poden "skal" bruge den bog.

Jeg ved at flertallet af firmaer bruger Officepakken fra Microsoft, så nytter det ikke noget man underviser i brugen i libre for den kommer flertallet ikke til bruge.

Tænk på den stakkels IT afdeling på skolen som skal håndtere 7 forskellige officepakker som de skal supportere for at holde systemet gående.

Drop nu det om at nogen er i lommen på Microsoft og at det er dyrt, det er bare en dårlig historie som ikke stemmer med virkeligheden.
Hvis f.eks. Libre er meget bedre end alternativet, hvorfor er der så ikke flere der bruger det professionelt?
Hvorfor skal kampen for det frie valg kæmpes for om det er det ene eller det andet produkt der bliver brugt fremfor at kæmpe for der rent faktisk bliver udviklet nogle materialer som hæver ungernes kompetencer(Inkl. undervisernes).

  • 2
  • 11
kenneth krabat

er tilvænning til en bestemt måde at tænke og behandle tekst oa. på, som man siden skal betale for - på arbejdspladsen og i hjemmet..

LibreOffice er gratis i udgangspunktet og sikrer frihed fra denne slags bindinger, plus at det stort set er identisk med MS Office, da standarder i tekstbehandlinger i dag mere eller mindre har fundet et stabilt leje hvad angår funktionalitet og logik.

LibreOffice bliver ikke brugt mere end MS Office, fordi brugen (og købet) af MS Office i dets forskellige udgaver igennem alle årene uden bedre alternativer er blevet indprogrammeret i budgetordninger og i hovederne på software-indkøbere og netværks-folk.

LibreOffice er et reelt og gratis alternativ, der fastholder tanken om softwarefrihed. LibreOffice udtrykker dermed et ideal, hvor både pengene og friheden er til forskel. At bruge LibreOffice har intet at gøre med en følelsesfuld holdning til Microsoft, men at støtte nogle bestemte idealer, plus at spare nogle penge til brug på andre konti, f.eks. i undervisningssystemet.

  • 3
  • 0
kenneth krabat

Hverken Apache, MS Office, LibreOffice eller andre.

Når man undervises i at bruge en officepakke, kan man modtage GOD eller DÅRLIG undervisning.

DÅRLIG er kun at blive undervist i at finde funktionalitet i bestemte menuer i et givent program.

GOD er at blive undervist i at forstå og dermed gennemskue funktionaliter, så man kan arbejde bredt i alle typer programmer, der baserer sig på samme tankegang, f.eks. databehandling som Office-pakkerne tilbyder.

Det er i sagens natur i et firmas interesse at tilbyde DÅRLIG undervisning, så eleverne kun er klædt på til at bruge firmaets software, og ikke til at tænke selv.

  • 8
  • 0
Henning Wettendorff

Det bliver interessant at se Kombits udbudsmateriale til den kommende Samarbejdsplatform i folkeskolen, vel også den københavnske. Hvilke krav vil der mon blive stillet, så de forskellige leverandører af produktivitetssoftware ikke stilles forskelligt i det samspil, det fælleskommunale udbud skal sikre?
http://www.kombit.dk/samarbejdsplatformen

  • 1
  • 0
Jan Nielsen

Jeg frygter at det bliver endnu et "too big to fail"-projekt fra det offentlige. Djøffernes perspektiv på kommunikation, samarbejde og brugervenlighed ligger diametralt modsat af mit (her tænker jeg på eBoks, nemID og Rejsekortet). Jeg syntes f.eks. det er topmålet af arrogance at insistere på at tilgang og lagring af kommunikation med det offentlige skal monopoliseres og centraliseres.
Jeg har fuldstændig mistet tilliden til at det offentlige system er i stand til at håndtere og beskytte mit digitale liv,- herunder skole/hjem-samarbejdet!
Bare tag udtalelsen fra chefen for pædagogisk IT fra Københavns Kommune!

  • 4
  • 0
Nicolay Høy

Måske fordi deres kommune valgte kun at undervise i Microsoft Office og at de derfor lærte at "alle bruger Microsoft Office".

Godt så....
Jeg kender intet advokatsystem/sagssystem som integrerer med Libre.
Jeg kender intet ERP system som integrerer med Libre.
Hvordan er det nu lige du forbinder Libre med en Exchange/365 løsning.

Sådan kunne man blive ved, Libre er ganske fint til basis men når man kommer ud over et dokument i ny og næ, så stopper det altså.
Der er simpelthen ikke nogen som spiller sammen med det som med Microsoft´s løsning!

  • 1
  • 9
Kim Christiansen

Hvad er journalistikken i denne artikel? Spørgsmålet er hvad er bedst til undervisningen, men konklusion er kun hvad ITAfdelingen har valgt i kommunerne.

København er en Microsoft kommune, okay... Så det handler ikke om hvad der er bedst for eleverne?

Jeg kan da godt fortælle hvorfor Microsoft er "bedre", det er det fordi det kræver tre gange så mange it-ansatte.

I København giver man kun support på Office 360, well... Sherlock... Det er jo ikke brug for support på GSuite for education, det virker bare...

  • 6
  • 1
Peter Hansen

Jeg kender intet advokatsystem/sagssystem som integrerer med Libre.

Man kan sige meget om monopol-tilstande ifht. Windows og Office, men i det mindste resulterer det ikke i at 9. klasse elever ikke aner, hvordan man flytter en fil fra skrivebordet til dokument-mappen

Det er lidt sjovt, at der som argument for at bruge Microsoft Office på den ene side fremføres, at det er vigtigt for at lære stifinderen at kende samtidig med at andre fremhæver de amatøragtige Visual Basic-knapper, der gør det ud for "integration" til ESDH, og hvis fornemste formål er at skærme brugeren fra at skulle forholde sig til stifinderen ved forsøg på at vedhæfte dokumenter i ESDH-systemet.

Grundlæggende ville det nok være befordrende for diskussionen, hvis Microsoft Office-evangelisterne blev enige med sig selv og hinanden i, om det er Visual Basic-knap-"integrationen" eller stifinder-metaforen, der er Microsoft Offices store styrke i forhold til de mange alternativer på markedet...

  • 2
  • 0
Bo Simonsen

Hvis man har penge nok til at købe custom software integrationer (går udfra de ikke er billige), mon ikke så man også har penge nok til at købe en konsulent/udvikler til at få lavet integrationer til LibreOffice. Det er lidt en ond cirkel, man tænker man gerne vil bruge Open Source software men det kan ikke præcis det man gerne vil, og så dropper man idéen i stedet for at tage ansvar. Jeg så hellere det offentlige gjorde det fremfor at kaste penge i Microsofts kasse, det er jo hverken bæredygtigt eller godt for Danmark; hvilket det ville være hvis pengene gik til en dansk udvikler.

  • 6
  • 0
Bo Simonsen

Det er desværre ikke til at vide hvordan man kan få råbt politikkerne op om at vi bør benytte Open Source software i den udstrækning det er muligt. Hvorfor ser vi gang på gang at vores skattekroner unødigt havner i amerikanske firmaers kasser? Hvorfor er der ikke et ønske om at være uafhængig af vendor-lockin? Hvorfor er der ikke et ønske om at vi kan garantere at der ikke er bagdøre i softwaren? Der er jo massere firmaer der vil supportere Open Source software. Bulgarien har åbenbart tænkt de tanker, men i Danmark hvor vi burde være "førende" inde for brugen af IT er vi åbenbart ligeglade.

  • 4
  • 0
Kim Jensen

De kommuner der anvender Chromebooks og Google for Education, der er meget mere ned bare tekstbehandling, regneark og præsentation, er superglade for de mange muligheder for at dele opgaver til eleverne, mellem elverne og fra eleverne. Det virker super godt. Men der er nok ligegyldigt i denne sammenhæng ;-).

  • 0
  • 1
Povl Hansen
  • 0
  • 3
Peter Hansen

Hvis du vil afklæde argumentet er du nød til af fortælle hvad der bliver brugt i fremtidens arbejdsmarked


Nej det er jeg ikke. Det kan ingen i sagens natur spå om. Derfor bør folkeskolen - hvilket den også formelt set gør jævnfør flere andre debattørers citater fra bekendtgørelsen - fokusere på mere abstrakt at udvikle elevernes almene kompetencer, således at de - når tiden kommer - kan trække på deres almene kompetencer til at tilegne sig den aktuelt relevante, specifikke værktøjskundskab.

  • 4
  • 0
Gert Agerholm

Jeg mener da, at for såvel Powerpoint som for Impress gælder det, at man kan gemme i PDF. Forudsætter dog, at man ikke gør brug indlejrede objekter eller visuelle tricks.


Ja det kan man, og hvis ikke andet så installerer man CutePDF printer driveren, så kan man lave PDF alle steder. Når jeg nævner Powerpoint så er det fordi jeg som du skriver tænker på animationer og andre ting, som ikke er "et statisk billede".

  • 0
  • 0
Gert Agerholm

Man skal godt have meget lidt tiltro til de unges evner, når man tror at de skal uddannes til én Office pakke, fordi det bruges i erhvervslivet.

For det første drejer det sig ikke om at lære "shortcut" men oplære i funktioner hvis man skal kunne bruge det, og det har ikke noget med libreoffice/MSOffice osv. at gøre. Ja, de skal måske finde funktionerne et andet sted, men tro mig, de unge er meget mere intuitive end "vi gamle", så det kan de sagtens finde ud af. Hvis ikke andet, så spørger de Google :-)

For det andet sker der hele tiden ændringer i nettop brugerflader og funktioner. Det de "lærer i dag" kan derfor ikke bruges til ret meget når de en gang er færdiguddannet, så ser værktøjerne helt anderledes ud og tilbyder helt andre ting. Det argument kan kun komme fra en som tror at IT verden om 6 år ser ud på samme måde som i dag. Men hvis man tror det, så har man ikke forstået ret meget af hvad der sker på IT fronten. Og slet ikke i disse tider, hvor vi vil opleve større forandringer end nogensinde og det vil kun gå hurtigere og hurtigere.

Da MS Office gik fra 2003 til 2007 (ja det er længe siden), da blev brugerfladen ændret så radikalt at det var meget nemmere at fortsætte i daværende OpenOffice. Mange banale funktioner måtte jeg google for at finde. DERFOR er argumentet om at uddanne folkeskole elever i brug af Office for at være klar til erhvervslivet helt forfejlet, for det ser helt anderledes ud når de en gang er klar.

  • 6
  • 0
Gert Agerholm

Godt så....
Jeg kender intet advokatsystem/sagssystem som integrerer med Libre.
Jeg kender intet ERP system som integrerer med Libre.
Hvordan er det nu lige du forbinder Libre med en Exchange/365 løsning.


Du vender årsag/virkning helt rundt. Årsagen er ikke MS Office, men at dem der laver ERP og advokatsystemerner skræddersyr det til kun at fungere med MSOffice. Så kan LibreOffice gøre hvad de vil, de er på forhånd fravalgt i stedet for at gøre tingene åbne og fleksible. Og så kan man spørge sig hvorfor det er sådan.

Ofte får man også direkte forkert vejledning og information. Vi har fået at vide at vores Dynamics kun kan integrere med Exchange. Men det passer ikke. Man kan konfigurere det til at anvende default mailklient, så hos os fungerer det fint med eM klient kørende op mod Google. Måske en af de få, men vi anvender IKKE Exchange i formaet, vi har vores mail hos Google.

Ved at gå konsulenterne på klingen er svaret også at de ikke ved om det kunne lade sig gøre, og det vil de heller ikke beskæftige sig med, så svaret er at det kan ikke lade sig gøre.

Hvad mener du med at forbinde Libre med Exchange? Det er da klart at der ikke er et link, LibreOffice har ingen mailklient. Det har standard MSOffice så heller ikke (Outlook)

  • 1
  • 0
Gert Madsen

Bare lige for at slå en ting fast, så er det sådan at 365 inkl. den store Office pakke er gratis for alle elever på en undervisningsinstitution(inkl. folkeskolen) i Danmark


Hvordan gratis ?

Det jeg har set, har krævet oprettelse af en Microsoft-konto.
Her skal man godkende nogle betingelser, hvoraf det fremgår at Microsoft forbeholder sig ret til at høste alle data, som lagres centralt.

Det kan da være at det bare er manglende viden om, hvordan det skal håndteres, på den pågældende skole.

Det håber jeg faktisk, for det er ikke OK at lade mindreårige godkende en sådan aftale.
Desuden har skolerne pligt til at forhindre at elevernes arbejde kommer i andres hænder.

Så du kan måske afsløre hvordan det kan foregå ?

Er det som med Google Docs, hvor skolerne, mod betaling, undtager elevernes dokumenter fra snagen ?

  • 1
  • 0
Povl Hansen
  • 0
  • 2
Jn Madsen

De kommuner der anvender Chromebooks og Google for Education

Jeg kan kun være enig, Chromebooks er det optimale produkt til undervisning. De er også utroligt simple at få i luften igen, hvis de går på rø***.
Billige og leverer lige det, en studerende (på alle niveauer) har brug for.

Jeg havde troet Chromebooks ville indtage skoler, gymnasier og universiteter med storm. At det ikke skete, kan kun skyldes politik. Fornuft blev ihvertfald koblet af i beslutningsprocesserne.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize