Fejl i hardware lammer Københavns Kommune

Opdateret: En fejl i et hardwarekomponent har ramt både telefoner og hjemmesider i Københavns Kommune og lammet kontaktfladen til hovedstadens borgerservice.

Et it-nedbrud har lammet Københavns Kommune hele dagen. Kommunens telefoner afspiller en automatisk besked om, at den ikke kan kontaktes, og hjemmesiden kk.dk samt flere underdomæner er ikke tilgængelige, men henviser i stedet til en fejlside.

»Lige nu ved vi ikke, hvad der forårsager problemerne, men der bliver arbejdet på højtryk for at finde ud af det,« siger pressekonsulent ved Københavns Kommune Stefan Jessing Lund til Version2.

Nedbruddet blev opdaget kl. 7.30, og flere borgere har på Facebook klaget over at sidde i telefonk,ø uden at kunne komme igennem. Der er heller ikke meget hjælp at hente ved at møde op på Borgerservice, da de interne systemer til både borger- og jobservice er ude af funktion.

Har man akut brug for hjælp til pas eller kørekort, skal man henvende sig fysisk på Borgerservice i Hvidovre eller Tårnby kommune. Der er heller ikke adgang til wifi på kommunens biblioteker.

»Ja vi kan desværre ikke dokumentere en prut, der bliver slået i dag. Men kaffe har vi,« skriver en person, der lader til at arbejde i kommunen på kommunens Facebook-side.

Københavns Kommunes Økonomiforvalting forklarer til Version 2, at det en fejl i et hardwarekomponent, der har lammet it-systemet hele dagen. Det var ikke muligt at få nærmere information om fejlen eller komponenten, men systemerne forventes at køre igen tirsdag morgen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
Morten Fordsmand

tjah nu er een nedbrændt arbejdsstation jo ikke noget der ville lægge en af danmarks største organisationer ned.

Så det bliver jo spændende at finde ud af hvad der gik galt, og hvor mange borgere der har lidt nød fordi deres systemer ikke virker.

Lenni Madsen

De har flercenterdrift.... men alt efter hvor fjelen ligger kan de smække begge centre ned, specielt hvis der er tvivl om datareplikering de to imellem (hot-spare). Hvis en fejl har så vidt rækkende konskvenser som alt deres IT (inkl WiFi på bibliotekerne, som nok er godt afskåret fra deres interne systemer), så findes fejlen et nededrægtigt sted nederest i ISO modellen.

Morten Fordsmand

Ja det lugter langt væk af noget netværks noget, men måske kan V2 senere få en forklaring,

(I øvrig har KK mangecenterdrift da en del af deres systemer køre hos forskellige leverandører i leverandørenes datacentre på løsninger der så afhængigt af kontrakten kan være dubleret eller ej)

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 10:31

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017