Køb ikke disse otte CMS-funktioner - de bliver ikke brugt

Spar penge på dit næste CMS ved at glemme otte blærede funktioner, der i praksis ikke gør den store forskel. Sådan lyder råd fra CMS-ekspert.

Det ser godt ud, når sælgeren ruller sig ud og præsenterer en række funktioner, som tilsyneladende er helt uundværlige i firmaets næste CMS.

Men når CMS'et er installeret og taget i brug, får alle de smarte muligheder lov at samle støv. Mange køber altså et CMS, som kan alt for meget, og det gør processen både dyrere og mere kompleks, advarer Janus Boye, direktør for J. Boye, der rådgiver om CMS-indkøb.

Læs også: Top 10: Her er de mest populære CMS'er

I et blogindlæg har han samlet otte funktioner, der tit havner på 'must have'-listen, når der skal vælges nyt CMS, men som senere viser sig overflødige.

Integration med Microsoft Office lyder fornuftigt, men i praksis vil de fleste alligevel bare kopiere fra et Word-dokument til editoren i CMS'et. Værktøjer til at analysere back-end i CMS'et er for de fleste også overflødigt, ligesom muligheden for at se ændringer markeret med farver vil stå urørt hos mange brugere.

En hurtig genvej til at redigere en side, med en 'edit'-knap alle vegne, ser godt ud under salgstalerne, men det bliver sjældent implementeret, bortset fra hos mindre virksomheder, lyder vurderingen. Og et kig ud i fremtiden, så man kan se effekten af ændringer, der først er sat til at ske senere, er også overflødigt fedt for størstedelen.

De øvrige funktioner, der også med fordel kan skæres væk, er avancerede workflow-muligheder, en avanceret søgefunktion og A/B-test, hvor de besøgende bliver præsenteret for forskellige tekster.

Nogle organisationer kan selvfølgeligt have særlige krav, men generelt er det en god idé at glemme disse funktioner, skriver Janus Boye.

Mange glimrende CMS-løsninger bliver nemlig sorteret fra tidligt i beslutningsprocessen, fordi de ikke har alle disse funktioner, som altså i sidste ende betyder ret lidt for den endelige tilfredshed.

Og jo flere funktioner, der skal indgå i opbygningen af en webside, jo flere linjers kode og dermed højere kompleksitet og omkostninger.

Se hele listen i Janus Boyes blogindlæg
.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lars Hansen

Men det er jeg og en edit knap overalt vil kræve mere kodning og performance load end en god søgefunktion i back-end'en.

Hav en god liste over dine sider/forum/kommentarer med søgekriterier osv i din backend. Det er nemmere at vedligeholde og holder "frontend'en" ren.

Bare lige en ide herfra.

  • 1
  • 0
Svend Eriksen

Mit kendskab til forskellige CMS er begrænset, men jeg kender både Joomla, Wordpress og Typo3 ret godt. Min erfaring med brugeroplæring siger mig, at et CMS med mange udvidelsesmuligheder som eksempelvis Typo3 er ligemeget, hvis brugervenligeden ikke er i top.

Mange af de folk som ofte kommer til at sidde og redigere på hjemmesider er helt ukendte med at bruge en browser til andet end at surfe rundt på, og de står ofte helt af, hvis det hele ser for fremmed og indviklet ud. Det betyder at hjemmesiderne ofte bliver opdateret meget lidt, fordi folk i realiteten udskyder al deres arbejde med hjemmesiden så meget som muligt.

Én ting er, hvad der er smart for webmasteren, men en helt anden er, hvad der er smart for hjemmesiden som sådan, og her er brugervenlighed et ofte overset hotspot, for det er ikke webmasteren som holder hele hjemmesiden opdateret - der er han afhængig af newbs.

  • 0
  • 0
Martin Plantener Jensen

Jeg er enig i at brugerne alligevel bare kopierer fra Word, men det betyder til gengæld at cms'ets editor skal være god til at trække tekstformatering fra Word med over klippebordet. Så god kompatibilitet med Word bliver ikke ligegyldig af at "integrationen" foregår via Ctrl+C/Ctrl+V.

  • 0
  • 0
Søren Malling

@Bo Grünberger

Kunsten, for dig som administratoren, er som oftest at vælge et CMS som du kan konfigurere til at passe din kunde/brugers behov, uden at gå på kompromis med funktionalitet.

Ingen hemmelighed at TYPO3 har rigtig mange features! Jeg afinstallerer selv en del af dem ved opstart på et projekt. Men samtidig har du også mulighed for at konfigurere backenden fuldkommen!

På den måde kan du skabe den brugervenlige backend, med de funktioner, som netop den enkelte bruger har behov for, til det arbejde som skal udføres.

  • 0
  • 0
Svend Eriksen

@Søren Malling: Ja Typo3 er god til mange ting, men det kræver et ret indgående kendskab til typoscript for at få det fulde udbytte af den. Det er næsten umuligt for almindelige dødelige at installere et plugin til Typo3, med mindre man virkelig har sat sig godt ind i systemet først. Der er Joomla og Wordpress langt foran. Til gengæld er Typo3 suverænt til store sider med mange brugere fordi man nøje kan styre brugeradgang til enkelte sider og rettigheder for de enkelte brugere.

Til mindre sider mener jeg at Typo3 er skudt langt over målet og bliver mere besværligt end det er nødvendigt, både for bruger og administrator.

  • 0
  • 0
Per Sikker Hansen

@Bo

Jeg må indrømme at jeg finder Typo3s accesssystem unødigt clunky og tungt at danse med, og slet ikke ligeså fleksibelt og overskueligt som Drupals model.

Dog synes jeg ikke det er videre besværligt at installere plugins, hvis det vel at mærke er plugins der bare giver et ekstra indholdselement eller lignende. Det primære problem på den front er at de fleste plugins er skrevet af Typo3-kodere til Typo3-kodere. Der lader til at være en slags internet kodeks mellem Typo3-kodere om at gøre plugins besværlige nok til at der stadig er brug for konsulenter med fed hyre ;)

Sat lidt på spidsen, selvfølgelig. Sandheden er jo nok bare at Typo3-kodere primært skriver plugins til sig selv, og de ved jo godt hvordan man laver TypoScript.

Alt det sagt, så ville jeg nok næppe selv bruge Typo3 i sin nuværende form til et stort kommercielt site -- jeg ville enten vente til Typo3 5 (helst 5.1) er ude, så jeg kan gøre brug af alt det superlækre de har gang i, eller bruge et andet CMS. Typo3 4.x er mildt sagt en smule bedaget :)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere