KMD efter internet-spørgeskema: Danskerne vil gerne bruge internettet til selvbetjening

7 ud af 10 danskere ser digitalisering som et middel til at effektivisere den offentlige sektor ifølge KMD-rapport. Men KMD har kun spurgt folk under 65, der aktivt har meldt sig til et internetpanel.

KMD Analyse konkluderer i en ny rapport med titlen 'Det Digitale Borgerindeks – danskernes holdning til offentlig digitalisering', at danskerne i høj grad bakker op om mere digitalisering i den offentlige sektor.

Således viser rapporten, at knap 70 procent af de adspurgte ser digitalisering som et middel til at effektivisere offentlige tjenester, mens 57 procent mener, at digitalisering kan forbedre kvaliteten af offentlige tjenester.

Der er dog den hage ved tallene, at undersøgelsens metode påvirker resultatet. For det første er det udelukkende respondenter, der i forvejen er garvede computer- og internetbrugere, som har haft mulighed for at besvare spørgeskemaet.

Og for det andet er undersøgelsen kun foretaget blandt personer i alderen 18 til 65 år, hvilket udelukker muligheden for, at it-skeptiske og it-svage ældre kommer til orde.

KMD's pressechef, Christoffer Hellmann, fastholder, at der er tale om en repræsentativ analyse.

»Du har naturligvis en metodisk pointe i, at vi ikke fanger dem, der ikke er på internettet. Men ifølge Danmarks Statistik er 93 procent af alle danskere på nettet, så det er ikke det store problem,« siger Christoffer Hellmann til Version2.

I spørger heller ikke folk over 65. Ville resultatet ikke have set anderledes ud, hvis I også havde spurgt den ældre del af befolkningen?

»Det kan man kun gisne om. Og hvis vi havde lavet undersøgelsen som telefonundersøgelse, havde der været andre metodiske problemer. Der har man for eksempel svært ved at ramme folk, der kun har en firmamobil,« siger Christoffer Hellmann.

Ikke overraskende er KMD, som er storleverandør af offentlige it-løsninger, tilfreds med rapportens konklusioner.

»Tallene fortæller os, at borgerne står bag planerne om digitale veje, når man tænker offentlige ydelser og service. Det er et yderst positivt grundlag for det arbejde, der ligger foran os i it-branchen og den offentlige sektor,« udtaler Lars Monrad-Gylling, adm. direktør i KMD, i den medfølgende pressemeddelelse til rapporten.

Ifølge pressemeddelelsen viser undersøgelsen, at borgernes foretrukne kanal til at komme i kontakt med det offentlige er digitale selvbetjeningsløsninger.

'Hele 75 procent af befolkningen angiver, at digitale selvbetjeningsløsninger er en kanal, de gerne vil benytte. Også e-mail er populær – 70 procent af danskerne vil gerne i dialog med det offentlige via e-mail. Det fysiske fremmøde vil kun 42 procent benytte', skriver KMD i pressemeddelelsen.

Disse tal bliver udfordret af rådgivningsfirmaet Rambøll Management, der i 2011-udgaven af den årlige undersøgelse 'IT i Praksis' kommer frem til den stik modsatte konklusion. Rambølls undersøgelse viser, at 29,7 procent har fysisk fremmøde som den foretrukne kommunikationskanal med det offentlige, efterfulgt af e-mail med 22,4 procent og telefon med 21,3 procent. På fjerdepladsen kommer kommunikation via hjemmeside med 20,4 procent, mens et gammeldags brev kun foretrækkes af 2,7 procent.

Men de tal får ikke Christoffer Hellmann til at anfægte rapportens konklusioner:

»Vi stoler på konklusionerne i vores undersøgelse. På det alderstrin, undersøgelsen er udført i, er der tale om en repræsentativ analyse. Og til forskel fra Rambøll-undersøgelsen har vi givet folk mulighed for at krydse flere svarmuligheder af, og det kan godt være noget af årsagen til, at tallene er forskellige,« siger Christoffer Hellmann til Version2.

Læs hele rapporten 'Det Digitale Borgerindeks – danskernes holdning til offentlig digitalisering' nedenfor.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Nobel

Danmarks jagtforening har adspurgt 100 tilfældigt udvalgte personer der gik rundt i en skov med jagtgevær om de synes at det er en god ide at rende rundt og plaffe dyr ned.

99% af de adspurgte var meget positive over for det.

(Den sidste ene viste sig at være en bankrøver der skyndte sig at stikke af før han fik svaret)

  • 9
  • 0
Peter Nørregaard Blogger

Når Hellmann siger at der er en pointe i kritikken, så må jeg jo give ham ret :-)

IT i Praksis har i sin undersøgelse spurgt også de +65 årige (måske via fax eller telex?) - de er klart det mest skeptiske alders-segment overhovedet i forhold til selvbetjening.

At ca. 93 % af den erhvervsaktive befolkning har adgang til internettet er et skægt argument for at undersøgelsen er repræsentativ.

Undersøgelsen her dækker selvsagt kun en meget begrænset delmængde af befolkningen bestående af tilbudsjægere og internet-elskere, der ivrigt og aktivt har meldt sig til userneed's panel og som besvarer et månedligt spørgeskema i håb om at vinde en præmie.

  • 5
  • 0
Henrik Nielsen

, men gjorde det imidlertid alligevel. Jeg læste hurtigt underrubrikken sammenfattede den til at indeholde følgende, "KMD har igen ikke gjort sit arbejde." Jeg kunne selvfølgeligt gisne om hvad resten af artiklen ville handle om, men også straks konkludere, at man ikke kan banke fornuft ind i hovederne hos KMD. Det er lidt som en undersøgelse af Microsoft om Microsoft, en af de klassiske undersøgelser, hvor TDC undersøger sine priser, og konkluderer, at TDC's priser er - faktisk ret rimelige og rimeligt gode rent objektivt. En undersøgelse om Det Offentlige af Det Offentlige, en rapport om DSB foretaget af DSB, Helles skattesager, et cetera. KMD burde for en periode fratages retten til at stå offentlig leverandør til offentlige IT-projekter.

venligst Henrik

  • 3
  • 0
Finn Christensen

KMD er en forretning, og så slækkes der nogle gange på det seriøse. Måske mangler de lidt gang i butikken (læs omsætning) - krisen kan nok også læses på bundlinien hos dem.

Hvis nogle af deres seriøse offentlige kunder gav dem et smæk over nallerne, lad dem f.eks. miste et par gode udbud, så slipper vi måske fremover for at se deres gennemskuelige plattenslageri... at de bli'r stuerene :)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere