KMD vil ryste årets dårlige presseomtale af sig: Vi er bagud på point

Illustration: Nanna Skytte
Efter at KMD har været massivt i medierne med dårlig presse­omtale, er it-virksomheden i gang med en bevidst employer branding-strategi, der skal ramme de potentielle medarbejdere.

Det er ikke altid let at være en lidt støvet dansk it-gigant uden den samme globale x-faktor som Google, Microsoft og Apple.

»Vi er bagud på point, når vi er Kommunedata fra 1972 og med dårlige pressesager i ryggen,« erkender Søren Billeskov, der er Head of Talent Management i KMD.

Vi har mødt ham til en snak om employer branding og rekruttering i virksomheden, der har været i kraftig modvind i pressen i de senere år, og som også i Version2 IT Company Ranks undersøgelse lander på en beskeden 26.-plads – og på en 47.-plads, når det gælder virksomhedens appel til it-ingeniører.

»I januar og februar i år med de mest højlydte sager – med Kombit og ATP – oplevede vi kandidater, der trak følehornene til sig. Men før og siden har de voldsomme pressesager ikke fyldt meget og har haft en relativt begrænset effekt,« fortæller Søren Billeskov.

»I peak-perioden talte alle dog om KMD. Selv min mor spurgte om det – og det oplevede jeg også fra andre, der ikke normalt beskæftiger sig med it. Så det skal ikke være nogen hemmelighed, at medietrykket har været stort og fyldt en del i hverdagen i de værste perioder,« understreger han.

Unge er uvidende om negativ presse

Søren Billeskovs forklaring på, at de voldsomme pressesager ikke fylder så meget i hverdagen, er, at de helt unge på universiteterne typisk ikke har et medieforbrug, hvor erhvervsmedierne har stor vægtning – og derfor har de ingen negative præferencer.

Måske er der et lille segment af dem med to til fem års erfaring, der styrer uden om KMD, mens dem med over fem års erfaring er bevidste om, at KMD er trukket igennem pressemaskinen, men ikke lader sig påvirke af det.

»De har måske folk i deres netværk, der arbejder i KMD, og hører derfor deres version af sagerne. Men det er en diskussion, der er svær at kvalificere, fordi vi jo ikke kan vide, om det får færre til at søge stillingerne hos os,« siger Søren Billeskov.

Når de unge nyuddannede skal tiltrækkes, handler det om at fokusere på ‘The Big Why’: Hvad gør it-systemet for sosu-­assistenterne? Hvordan kan det gøre undervisningen på skolerne bedre og mere digital? De unge skal vide, hvad de skal være med til at udvikle, påpeger Søren Billeskov. (Foto: KMD) Illustration: KMD

Netværk har betydning i dag, da de traditionelle jobkanaler, som for eksempel Jobindex, ifølge Søren Billeskov er døende.

Mange rekrutteringer sker allerede på de sociale medier og gennem netværk, og KMD’s forbrug af headhuntere er da også tredoblet gennem de senere år.

Intern tackling af shitstorm

Når de negative pressesager har kørt, har KMD løbende indkaldt ansatte til møder og fortalt og kommenteret på de konkrete sager på intranettet.

»Vi har skrevet, hvad sagerne går ud på, og hvordan KMD reagerer på dem. Vi er også taget på rundrejser til de relevante direktører for at fortælle, hvad der har været op og ned i sagerne. Det er vigtigt for medarbejderne at få vores respons på de aktuelle sager, så de får et kompas at navigere efter, når de møder kunder, samarbejdspartnere og venner,« siger Søren Billeskov, der er ansvarlig for KMD’s brand i offentligheden og internt.

Der er også en dialog med kunderne, hvor omdømmet jo også har fået lidt ridser i lakken. Det er derfor vigtigt konstant at levere gode projekter til de forskellige målgrupper.

Ud over alle de pressesager, der har kørt i den senere tid – som for eksempel forkert støtte til arbejdsløse, fejl i Frederiksberg Kommunes system for pladsanvisning, ATP, der droppede KMD som leverandør af systemet Social Pension, Skats stævning af KMD – så anerkender Søren Billeskov, at KMD også kæmper med et image, der er lidt støvet og kommunalt.

»Vi har selvfølgelig gjort os mange tanker om, hvordan vi tiltrækker nye medarbejdere efter mediestormene og vores lidt støvede ry. Derfor arbejder vi i vores employer branding med at flytte hele KMD’s image,« siger han.

Mystiske film taler til bestemte typer

En af metoderne til at ryste støvet af sig er nogle film, der skal bruges på Linked­In og Facebook. De er lidt mystiske og skal pirre nørders og it-specialisters nysgerrighed. Filmene er lavet, så man ikke umiddelbart kan se, at de handler om KMD.

Meningen er, at folk skal blive interesseret i projekterne og teknologien – og først til sidst finde ud af, at det handler om KMD.

»Vi har for eksempel en film, hvor en hætteklædt it-specialist fortæller om projekter, som kun it-folk kan forstå. Det viser sig til sidst, at det er chefen for vores Scrum Masters, Martin Ciborowski, der fortæller om de spændende projekter, som vi har fingre i. Vi vil med filmen gerne udfordre folks forudindtagethed over for KMD og flytte deres perception lidt – og tale til en bestemt type mennesker,« forklarer Søren Billeskov.

Humoren bruges også i jobannoncer, hvor der bruges sprogforbistringer, så der for eksempel står: ‘Kan vi logge dig til KMD?’ i stedet for ‘lokke dig’.

»Vi vil gerne sende et signal om, at vi ikke er så knastørre og kedelige, som vi kan have ry for. Vi laver derfor bevidst fejl, der vækker nysgerrighed og måske får ansøgere til at kigge på opslaget ti sekunder længere,« siger Søren Billeskov.

Udviklingshus ‘Technology at Heart’

Filmene skal være med til at skaffe folk til det nye udviklingscenter ‘Technology at Heart’, som KMD er i gang med at etablere. Her skal 500 nørdede it-folk sidde og udvikle egne produkter – agilt og med de nyeste teknologier.

»Vores ambition er at skabe et af Danmarks største udviklingshuse, så vi kan tiltrække folk, der vil elske at sidde med 500 skarpe udviklere og dygtige chefer, som de har lyst til at arbejde under i projekter, der giver mening,« siger Søren Billeskov.

Maggi-terningen og fremtiden

Søren Billeskov taler om en ‘Maggi-terning’ med to udfordringer i kampen for at skabe fremtidens gode KMD-image. Derfor er der skarpt fokus på arbejde med de to udfordringer de næste par år.

»For det første er der pointen om, at mange af de it-studerende ikke kender KMD. Derfor skal vi arbejde med vores tilstedeværelse på karrieremesser og lignende på universiteterne – og så skal vi se på, hvilket ry vi har ude i markedet,« siger han.

Markedet vil som nævnt blive bearbejdet med film og andet materiale på de sociale medier, der viser, hvilke projekter KMD arbejder med. Det kan være graduates, der fortæller om, hvilke projekter der har rykket noget for dem, eller ældre specialister, der beretter om de klare karriereveje, hvis de for eksempel gerne vil skifte fra udvikler til arkitekt­specialist.

Endelig kan det handle om, hvilke faglige fællesskaber der er tiltrækkende for dem under 35 år, eller det flade hierarki i KMD, hvor der som regel kun er to ledelseslag mellem medarbejderne og CEO Eva Berneke.

Denne artikel stammer fra magasinet IT Company Rank

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Frimann

nok nærmere, at KMD er gået fra at være en virksomhed med sine rødder dybt forankret i offentlig IT-faglighed med en medarbejder stab der hovedsaglig var dedikerede IT folk, med stor forretnings viden om det område de beskæftigede sig med. Til at være en virksomhed, hvor antallet af folk med IT-faglig baggrund er i klart undertal. En virksomhed, hvor IT-fagligheden ikke har det specielt godt, og hvor 'farlige' IT faglige kerneområder helt er noget, der skal outsources, for sådan nogle er jo farlige, fordi man ikke forstår hva' de folk der arbejder i områderne siger. Og så ser de mærkelige ud.
Så er det altid bare bedre at ansætte nogle nyuddannede folk fra CBS, jura eller... og så gi dem et 3 måneder kursus i udvikling. Så har man jo noget der er bedre end f.eks. en programmør eller IT-ingeniør.

KMD's problem er ikke de IT medarbejdere der har 80'er hår på deres personale kort og et Starwars krus til kaffen. KMD's problem er, at man ikke prøver at fastholde disse og supplere op med unge folk fra samme skuffe.
Og tro mig, en nyansat ung IT-pode vil til enhver tid hellere arbejde sammen med sådanne folk.. en lidt ældre mere vis version af dem selv.

Men det kræver selvfølgelig, at man forstår hvad der får en IT-virksomhed til at fungere. Og ja... virksomhedens forfatning fortæller jo sit eget klare sprog.....

// Jesper

  • 20
  • 1
Henrik Sørensen

KMD er på mange måder en god arbejdsplads ... jeg har, ligesom Jesper Frimann, været ansat der for nylig og har generelt været glad for mine 6 år hos selskabet.

Jeg er overvejende enig med Jesper Frimann og Søren Billeskov om at KMDs største udfordring er at tiltrække de fagligt dygtige.

Til gengæld tror jeg, at Søren Billeskov skal forsøge sig med en mindre kulturrevolution og ikke bare lidt employer branding, når skuden skal vendes, for en smule frisk maling er næppe nok, hvis huset er lidt små-forfaldent.

Fundamentet er dog stadig brugbart og der kan komme noget rigtig godt ud af den krise virksomheden gennemgår, hvis der for alvor er mod på forandring.

Hvad der præcis skal i gryden for at KMD bliver attraktiv for de dygtigste og samtidig bliver en god forretning, er der helt sikkert mange bud på og jeg håber at det lykkes, for Danmark har brug for nogle store selskaber, der kan trække en del af læsset.

Der er dog også brug for at KMDs kunder (primært de offentlige) bliver mere realistiske i deres krav, meget mere professionelle og frem for alt påtager sig den del af ansvaret, som hører til på deres side af bordet. Den tid, hvor man kunne gi’ leverandøren skylden for egen inkompetence eller manglende lyst til at sætte sig ind i sin forretning, bør være ovre for altid.

Held og lykke KMD på rejsen

  • 12
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Det er i grunden interessant at se, hvordan visse store virksomheder håndterer deres image udadtil.

Er der problemer, så ansætter man et fedtlag af konsulenter, spindoktorer, headhuntere osv, hvis eneste opgave er at pynte på virkeligheden.

Skal man vide, hvad der ligger inde under denne skal af fernis, er man nødt til at se på, hvordan virksomheden agerer i praksis - og her er det et ganske andet billede, der tegner sig.

Sagsanlæg, manglende og fejlfyldte leverancer af lav kvalitet, politianmeldelser af konkurrentens medarbejdere og generel monopolistisk adfærd.

Den slags ændrer et jobopslag med sjove stavefejl ikke på.

  • 24
  • 1
Morten Hansen

Flere gange er KMD på det seneste blevet overhalet af bl.a. Netcompany - som tilsyneladende har kunnet levere / præsentere løsninger hurtigere og mere effektivt end KMD (arbejder ikke for nogen af virksomhederne). Om hierakiet er mere fladt hos netcompany skal være usagt. Men jeg fornemmer at der er langt mere administration og mellemledere hos KMD end hos deres konkurrenter. Det gør både analysefaser og beslutningsprocesser langt tungere. Og skal samtidig finansieres.
KMD har enten ikke vurderet egne resourcer korrekt eller også ikke udført god rådgivning til kunder i forbindelse med store projekter indenfor de seneste år. Fakta er, at man ikke har kunnet levere et så stort projekt som EFI. På trods af at man har haft rigtigt mange ansatte der er kommet fra de gamle Told, skat, kommuner og amter med indgående kendskab til forretningsgange /-modeller indenfor de områder der har været involveret i EFI. Jeg ved ikke hvad status er hos netcompany vedr et indrivelsessystem. Men jeg fornemmer man levere en mere glidende løsning, i stedet for et gigant korthus der faldt sammen.

  • 4
  • 1
Morten Toudahl

...
dygtige chefer, som de har lyst til at arbejde under i projekter, der giver mening,« siger Søren Billeskov.

Jeg skal da ikke arbejde under en chef. Men jeg samarbejder meget gerne med en...

Det virker som om at der bare skal pyntes lidt på overfladen, uden egentlig at lave for mange ændringer.

  • 3
  • 2
Morten W. Jørgensen

Når jeg ser sådan et opslag:

https://ibin.co/3iiK9oTdq88R.png

og samtidig ser at alle stillingsopslag specificerer Ballerup (eller lignende) som arbejdssted, tænker jeg:

Hvis det, jeg har markeret med rødt betyder at jeg kan arbejde hjemmefra når jeg har lyst, f.eks. 99% af tiden, kan vi snakke sammen. Ellers er det jo bare ordgejl.

Det sidste mange år har jeg arbejdet hjemmefra for virksomheder i USA og Danmark og det er altså muligt - men det kræver en ledelse der vil det og forstår det.

  • 0
  • 2
Jakob Møbjerg Nielsen

De kunne jo starte med at give en offentlig undskyldning til Esben Warming Pedersen, og trække politianmeldelsen tilbage (jeg ved ikke om sagen stadig er i gang).

Dernæst kunne de love fremover at tage lignende henvendelser seriøst.

  • 12
  • 1
Bjarne Nielsen

Jeg tror egentlig ikke, at KMD har markant flere udfordringer end andre sammenlignelige firmaer, så jeg tænker at det nok hovedsageligt skyldes strukturelle forhold. Jo større firma, jo flere beslutninger træffes et andet sted. Folk, der kan og vil noget, søger naturligt i en retning, hvor de inddrages mest muligt.

Men jeg har - med et venligt nik til Morten W. - også bemærket, at man på den ene side piver over at have svært ved at tiltrække de rette kompetencer, og på den anden side stort set altid kun opslår stillinger med Ballerup som arbejdssted. Det er da at skyde sig selv i foden.

  • 3
  • 0
Jesper Frimann

Fakta er, at man ikke har kunnet levere et så stort projekt som EFI


Du glemmer bare at EFI er SKAT's projekt. Hvor KMD og CSC var underleverandører. Dermed ikke sagt at KMD måske ikke havde sin del i at det blev en fiasko.
Men trods alt så kører store dele af systemet i dag og virker altså.

Og jeg synes ikke rigtig man kan sammenligne den leverance som Netcompany laver på EFI med det oprindelige. Det er to meget forskellige leverancer :)

// Jesper

  • 6
  • 0
Morten Hansen

Netcompany's leverance er bl.a. belært af erfaring på det kuldsejlede EFI-projekt. Bemærkelsesværdigt at man skal bruge et gigant projekt og kasserere det, på at erfare hvordan man IKKE skal lave et Inddrivelsessystem. OK, KMD var ikke eneste leverandør på projektet, og der har i den grad også været problemer med at koordinere samarbejdet mellem leverandører (jeg mener også at IBM sprang fra under forløbet, så noget af udbudet måtte gå om).
Jeg skal ikke sige hvor aben er placeret mellem CSC og KMD, men at en eller flere leverandører har måttet udskyde estimeringer og leverancer adskillige gange, må også bero på at man ikke helt har styr på forholdet mellem resourcer/kompetencer og projektstørrelse.

At KMD magter store projekter, findes der også eksempler på. Hvis man går 10 år tilbage gennemførte KMD udførelsen af den historiske kommunesammenlægning. Der fandtes rigtigt mange kombinationer af systemer, der skulle samles - og ikke mindst (efter datidens forhold) ret store datamængder der skulle flyttes. 1. januar 2007 kørte de sammenlagte systemer uden problemer.

  • 3
  • 0
Frode Jensen

KMD er et HELT andet selskab end for 10 år siden, hvor de var ejet af KL.
Da Advent købte KMD for ca. 5 år siden startede en voldsom nedtur, hvor medarbejdertilfredsheden raslede ned fra 98% til omkring det halve og rigtigt mange medarbejdere har i den periode forladt virksomheden.

  • 3
  • 0
Jesper Frimann

Jeg skal ikke sige hvor aben er placeret mellem CSC og KMD, men at en eller flere leverandører har måttet udskyde estimeringer og leverancer adskillige gange, må også bero på at man ikke helt har styr på forholdet mellem resourcer/kompetencer og projektstørrelse.


Det er sådan set ikke så svært. Aben sidder hos SKAT. Lige meget hvordan du vender og drejer det, er det dem der er hovedansvarlige.

Projekt organisationen med ansvarsområder er beskrevet i bilag 6 her:
https://drive.google.com/drive/folders/0B5S8wWMh34NHRDR4MjFZeWlqMVE
(linket er fra Version2's historie "1.885 sider: Her er kravspecifikationen for Skats fejlslagne EFI-system") som så ellers kan læses her:
https://www.version2.dk/artikel/her-kravspecifikationen-skats-fejlslagne...

Så ja..

// Jesper

  • 2
  • 0
Henrik Sørensen

@Frode: Enig i at Advent (og den medfølgende McKinsey tankegang) har været udfordrende for KMD.

Profittunnelsyn, ukendte bonusaftaler og jagt på børsintroduktion medfører ikke altid de bedste beslutninger for kunder og medarbejdere på hverken kort eller lang sigt og en selskabsstruktur i skattely (selvom der også betales skat i Danmark) må i bedste fald undre.

Det er desværre ikke specielt for KMD men vel nærmere standard for store virksomheder i dag.

Dygtige medarbejdere har ofte også et sundt moralsk og etisk kompas og udfordres derfor, når ledelsen navigerer efter helt andre prioriteter og træffer beslutninger medarbejderne har svært ved at forsvare, genkende sig selv i eller stå inde for.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere