KMD stopper fejlramt software efter koks i Hvidovre

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
En fejl hos KMD betød, at cirka 350 borgere i Hvidovre Kommune modtog opgørelser, som indeholdt blandt andet gældsoplysninger for andre borgere.

Flere borgere i Hvidovre Kommune fik sig tirsdag en overraskelse, da de åbnede deres elektroniske post fra kommunen. Det, der blot skulle være en opgørelse over deres egne økonomiske forhold med kommunen, indeholdt nemlig i visse tilfælde flere hundrede sider med andre borgeres økonomiske oplysninger.

Læs også: Borgere fik tilsendt 728 sider om fremmede menneskers gæld med digital post

Opgørelserne er genereret af KMD, som siden tirsdag har arbejdet på at identificere og rette fejlen.

»Lige nu ser det ud til, at fejlkilden er den software, der styrer print af opgørelserne. Cirka 350 borgere er blevet påvirket og har fået dele af andre borgeres korrespondance. Men hvad der præcist er gået galt, er vi stadig i gang med at klarlægge,« siger pressechef Christoffer Hellmann fra KMD til Version2.

KMD-softwaren bruges til at generere opgørelser til både udskrift på papir og som digitale udskrifter i PDF-format, og systemet bruges af alle kommunerne, men det ser umiddelbart ud til, at det kun har været i Hvidovre Kommune, at der har været problemer.

KMD har endnu ikke med sikkerhed fundet fejlen og rettet den. Derfor har selskabet standset alle udskrifter, som genereres ved hjælp af den pågældende software. Alle andre kørsler end lige netop opgørelserne fra kommunerne, kører dog videre.

»Vi beklager selvfølgelig fejlen. Den ligger hos KMD, ikke hos kommunerne, og vi beklager de gener, det har givet for borgere og kommuner,« siger Christoffer Hellmann.

De fejlramte udskrifter indeholder oplysninger om eksempelvis betaling af ejendomsskatter, udbetaling af boligsikring og gæld til kommunen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Poul-Henning Kamp Blogger

Det er sådan en "vi beklager fejlen" en IT havarikommision burde undersøge:

Er der tale om en stregkodelæser der var justeret forkert ?

Er der tale om en n+1 fejl i noget kode ?

Er der tale om at KMDs kvalitetskontrol sov i timen ?

Er der tale om at KMD overhovedet ikke har styr på noget ?

Vi får aldrig at vide hvad der gik galt og derfor er der heller ingen der bliver klogere og derfor sker denne fejl næsten helt sikkert igen...

  • 24
  • 1
John Foley

Enig i dine betragtninger Poul. De såkaldte ansvarlige tror det er nok med en beklagelse af fejlen. Fejl som aldrig bliver ordentligt belyst, forklaret eller analyseret. Ofte ved de såkaldt ansvarlige ikke selv hvad der er gået galt og giver dårlige undskyldinger og halve løgne som forklaring (godt pakket ind i uforståelig teknisk tågesnak). Ingen bliver klogere og fejlene fortsætter gang på gang. Den undrende borger står tilbage som taberen, der er tvangsindlagt til at betale prisen for hele "gildet", uden at få en ordentlig forklaring eller sikkerhed for at det ikke sker igen. Imens kan KMD og andre fortsætte som hidtil uden at det får konsekvenser. Måske lige med undtagelse af, at borgeren får en ekstra regning fordi man måtte bruge ekstratimer på at rette op på fadæsen.

  • 3
  • 0
Thomass Haggren

Ja det var en spændende opgørelse der dumpede ind i min indbakke - 993 sider! Men nu ved jeg da hvem af mine naboer, som bla. har fået for meget pension udbetalt, skylder for ekstra hjemmehjælp og hvilken størrelse affaldsbeholder de har.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere