KMD: It-branchen mangler ikke folk - men eksperter

Sommertour: Hos KMD oplever man ikke en særlig mangel på it-folk i Danmark. Der, hvor det kniber, er derimod at få fingrene i de få erfarne it-eksperter, der samtidig har forståelse for forretning.

Der foregår en vedvarende kamp i it-branchen om kompetencerne i Danmark. Debatten har i mange sammenhænge gået på, at man mangler it-folk herhjemme. Men spørger man KMD, er det ikke manglen på it-folk, der er problemet, men manglen på it-eksperter.

Rekrutteringschef Jacob Glensvang, der har arbejdet i KMD’s rekrutteringsafdeling i 10 år, fortæller, at han blandt andet har haft store udfordringer med at få fat i de særlige SAP-eksperter, der både har kendskab til de danske forretningsformer og har en bred teknisk viden på området. Han anslår, at der er mindre end 50 af den særlige eftertragtede type i Danmark.

Han fortæller, at man i øjeblikket oplever den samme ekspertmangel inden for BI og BW, hvor de erfarne folk, der har prøvet en del, er en eftertragtet vare.

»Vores kamp er, at vi lige som alle andre også vil have fat i eksperterne. Vi går jo alle efter de bedste. Og det er dem med solid erfaring, der har arbejdet på tværs af flere virksomheder, og som derfor forstår at binde forretning og virksomhed sammen,« siger han.

»I Danmark er vi presset på de mange kompetencer fra Østen, hvor de har mange dygtige og ikke mindst billige programmører. Så vores udfordring i den sammenhæng er at få fat i de danske it-eksperter, der også kan bidrage med en unik viden om det danske forretningssystem, som folkene i Østen ikke har, og dermed også kan fungere som bindeled mellem vores egne kræfter i Indien, hvor vi har 150 ansatte, og herhjemme,« siger han.

Det er med andre ord ikke længere nok alene at være dygtig på sit felt. Ud over at have erfaring og teknisk viden er det også nødvendigt, at man har et konsulentgen, som Jacob Glensvang udtrykker det. Man skal med andre ord have en forretningsforståelse og kunne bruge sin brede tekniske viden og erfaring til at snakke med i mange forskellige sammenhænge.

»Hvor man før kunne komme langt på sine kompetencer, så bliver man nu også nødt til at have et forretningssyn. Det er afgørende, at ens arbejde følger forretningsvilkårene,« mener han.

Jacob Glensvang ser den eftertragtede it-ekspert som en tre-hovedet størrelse med hver sine styrker.

  • Arkitekten – Man behøver ikke være decideret it-arkitekt, men man skal kunne skabe overblik over forskellige miljøer, processer og teknologier.

  • Projektlederen – Man skal kunne formå at skifte mellem forskellige kontekster.

  • Specialisten – Man skal have sig et særligt domæneområde, hvor man har en kernekompetence.

Har du nogle særlige råd til it-folk, der gerne vil gøre sig mere interessante for virksomheder som jeres?

»Få noget erfaring,« lyder det fra Jacob Glensvig efter en kort pause. Han er ikke glad for at ikke at kunne tilbyde et bedre råd til eventuelt nyuddannede eller folk med lidt erfaring.

»Selvfølgelig vil vi gerne gøre vores del for at få folk ind. I forhold til studerende og nyuddannede har vi i mange år gået forrest med sponsorater, samarbejder, specialeskrivning og lignende. Så vi vil stadig gerne have fat i de bedste blandt de højtuddannede.«

»Men når vi ser på vores jobopslag, så kræver mere end 60 procent af dem folk med erfaring. Og det gør det jo ikke let,« erkender han.

»Derudover skal man være vedholden og sørge for at have en teknisk bredde i sit fag. Man skal passe på, at man ikke lukker sig inde i en kasse, der for eksempel kun hedder ’.NET’. Man skal kunne begå sig i teknologierne,« siger Jacob Glensvig til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Zacho

»Få noget erfaring,« lyder det fra Jacob Glensvig efter en kort pause. Han er ikke glad for at ikke at kunne tilbyde et bedre råd til eventuelt nyuddannede eller folk med lidt erfaring.

Hvis man (virksomhederne) ikke selv vil tage unge uerfarne folk ind så kan man jo ikke tillade sig at klage over mangel på erfarne folk.
Dette er endnu en af konsekvenserne ved outsourcing.

Martin.

  • 17
  • 1
Anders Poulsen

Under studiet supplerede jeg de tekniske fag med fag i økonomi, regnskab, projektledelse etc.
Det troede jeg var en god ide, fordi alle virksomheder skriger efter den samme kliché med teknikere, der også har lidt forretningsforståelse.
Men ved jobsøgningen bagefter kunne jeg jo konstatere at de selvsamme virksomheder i praksis foretrækker at man har fokuseret på de hardcore tekniske kompetencer. Måske fordi den evindelige sang om multi-talenter udspringer fra HR-afdelingernes elfenbenstårne, hvorimod den konkrete vurdering af de indkomne ansøgninger foretages af mellemledere som har en noget anden opfattelse?

Nu har jeg jo siden fået 10 års erfaring, og alle skriger stadig på multitalenter, men prøv en gang som programmør og bed en chef om et kursus i andet end lige præcist programmering og lige præcis dét ene sprog som man bruger i dag og vurdér så selv, hvor seriøst virksohederne egentlig mener det.

Jo, jo. Alle vil gerne ansætte eksperter med bred viden, men de færreste vil bidrage til at udvikle dem.

  • 25
  • 0
Torsten Holtse

Selvfølgelig vil vi gerne gøre vores del for at få folk ind. I forhold til studerende og nyuddannede har vi i mange år gået forrest med sponsorater, samarbejder, specialeskrivning og lignende. Så vi vil stadig gerne have fat i de bedste blandt de højtuddannede

...men det må stadig siges at være i et omfang, der er til at grine af. Jeg var heldig at være i praktik, og skrive afsluttende opgave hos KMD. I den forbindelse var jeg til en "studentermedarbejder-dag". Ud fra emails at dømme drejede det sig om 40-50 personer. Der var ca 20 der mødte op, og her af var der kun tre inkl mig selv, der var teknisk inden for IT. De fleste andre var fra CBS, RUC og journalister. Jeg betvivler ikke at KMD også skal bruge folk fra den slags uddannelser, men jeg finder det alligevel meget overraskende, at der ikke var flere med en teknisk IT-baggrund i en IT-virksomhed med mere end 3200 ansatte. Den kan selvfølgelig også bare være at alle de andre tekniske ikke gad møde op....

Som nyuddannet har jeg pløjet igennem bunkevis af jobopslag, også udløbne bare for at se hvor der evt. kunne være en mulig, og af de store IT-virksomheder i Danmark der synes jeg virkelig ikke KMD lader til at være nyuddannet-venlig. Mange andre store, specielt inden for finans-branchen, er gode til f.eks. at have graduate-programs. Det er uhyggeligt hvor mange gange KMD's announcer starter med "Erfaren", "Senior" eller "Specialist", og det på trods af, at de er ultimativt de største inden for deres område. Hvis ikke KMD vil skabe nye specialister eller BI inden for kommunalt IT hvem skal så.

Det kan selvfølgelig også bare være mig, der ikke ved hvor jeg skal se hen efter KMDs indsats overfor nyuddannede. Det kan lyde underligt når jeg nu selv har været i praktik der. Det var dog mere held og tilfældighed, der gjorde det end det faktum, at jeg rent faktisk er rigtig dygtig til mit fag.

(en hvis form for afmagt og bitterhed over jobmarkedets virke kan forekomme...)

  • 9
  • 0
Flemming Riis

De har vel ikke kun top 1% opgaver , hvis de selv løftede folk op via deres opgaver så skal de ikke ud og jage 1 ud af 50 i dk.

Men så er det jo ikke så nemt at smide opgaverene ud af landet og så skal man faktisk gøre noget aktivt så det sker nok ikke.

  • 2
  • 0
Jesper Frimann

nogle IT-ledere, der faktisk har et dybt kendskab til IT.
Ledere der kun kan lave salami nedskæringer og offshoring, desuden ikke forstår, at bruge teknologi og sine tekniske medarbejderes skills til at effektivisere, er måske nok et endnu større problem i Danmark.

Hvis man er en dygtig teknikker, der har været med nogle år og ikke kun har silo skills, så ved man jo at 80% af nyt IT er gammel vin på nye flasker og at man kan genbruge viden, metoder og skills fra et søster område til et andet.
Og så mister man altså respekten for en IT ledelse, der kun kan snakke om de nyeste buzzwords.

// jesper

  • 6
  • 0
Jesper Hedemann

Hvis man bare sætte sig over i hjørnet og græder over at der ikke er gode nok folk på marked, hvorfor udvikler man så ikke bare nogen folk.

Det første er jo det nemmeste, men stadig man skal ikke tude over noget, hvis man ikke selv ville gøre noget ved det.

  • 8
  • 0
Simon Nielsen

Der er intet nyt under solen på det område.

Virksomhederne vil gerne have en med 20 års erfaring og som passer perfekt på deres job profil. Så kan de slippe for selv at bruge penge på at uddanne nye medarbejdere til lige præcis det område de skal bruge dem til.

At uddanne folk til SAP udvikler koster trods alt en større pose penge. Hvis KMD kan få andre til at betale for det er det jo en klar gevinst for dem.

Problemet er så at hvis alle der har behov for SAP ressourcer her i landet siger "Vi vil kun ansætte folk med erfaring" er der ingen nye der får den erfaring de efterlyser. Desværre lader det til at der bliver mere og mere "Vi vil ansætte den perfekte kandidat". I stedet for "Vi tager den bedste kandidat og sender ham/hende på et kursus".

  • 5
  • 0
Henrik Bach

Jeg er efterhånden blevet et meget erfarent menneske, som har arbejdet bredt med programmeringssprog og i forskellige brancher som konsulent og fastansat.

Til job-samtalerne i tidens løb er jeg altid blevet rost meget for ovenstående bredde. Men, står virksomhederne med valget mellem mig og en kandidat, som dog har lidt mere erfaring indenfor udviklingsmijlø X men med mindre bredde og branche erfaring, valgtes denne kandidat, altid!

Til sidst blev jeg simpelthen nødsaget til at tage en række certificeringer indenfor .NET (med den gang AF's hjælp) inden jeg kunne få et job, igen. Og, i den periode var jeg ledig i over 2 år!

I virksomhedernes øjne er det bedre med en med erfaring indenfor udviklingsmiljø X i stedet for forretningsforståelse og -processer! Så, det ævl artiklen indeholder kan de godt pakke sammen igen.

  • 8
  • 0
Henrik Bach

Jeg glemte at nævne, at i dag er det ikke nok med stor praktisk erfaring med udviklingsmiljø X, nu skal du have stor praktisk erfaring med udviklingsprocesserne: Agile SD (MSF/SCRUM/LEAN), Test Driven Development (Unit tests), contract first (interfaces), continuous integration og integration testing før de gider at kalde dig til samtale.

Jeg forstår godt efterhånden at de unge ikke gider IT-branchen. En af de få brancher, hvor 2 år er rigtig LAAAAAANG tid. Som individ halser du efter. Og arbejdsgiverne orker heller ikke at efteruddanne dig. Så, du er allerede håbløst bagud i forhold til, at dit job i morgen bliver offshoret (som det så fint hedder på nydansk). For, du er ikke din løn værd i dag.

  • 7
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize