KMD indgår millionforlig med Roskilde Kommune efter it-nedbrud

Illustration: KMD
Et nedbrud hos KMD Store Bededag betød, at Roskilde Kommune mistede brevudvekslinger med tusindvis af borgere. Nu har KMD og kommunen indgået en aftale om en kompensation.

Roskilde Kommune får én mio. kr. i kompensation af KMD efter at kommunen i maj mistede 82.535 filer, da sundheds- og omsorgssystemet KMD Care gik ned - og der ingen backup var af de pågældende filer.

Det skriver Computerworld, der henviser til et mødereferat i Roskilde Kommunes Økonomiudvalg.

Roskilde Kommune får også et klippekort til en værdi af 1,5 mio. kr. Det kan bruges til at købe andre services fra KMD.

»Der skal jo to til en aftale, så den står vi fuldt ud ved. Efter vi fik gjort boet op, så var det her, hvad vi kunne mødes om,« siger Christian Harsløf, direktør for social, job og sundhed i Roskilde Kommune, til Computerworld.

Læs også: Derfor kunne KMD ikke redde Roskildes data: Filudvekslingen var fejlkodet

KMD oplyste i maj til Version2, at der var tale om to Hitachi 10k RPM SAS diskdrev, som gik offline fredag den 27. april kl. ca. 03.30 med 4 minutters mellemrum. Den første disk meldte uoprettelig fejl, og kort tid herefter meldte den disk, der burde kunne overtage automatisk, ligeledes fejl.

Årsagen til den manglende mulighed for genskabelse af data var en forkert kodning af et skræddersyet backup-setup, der betød, at Roskilde Kommunes filer blev opbevaret permanent i en temporær folder, hvorfra der også skulle tages backup. Det strider dog mod KMD's standardprocedure, og derfor skete det aldrig.

Læs også: Læs KMD's forklaring på tab af Roskildes 82.000 filer: Hardwarefejl ramte 107 servere

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Denny Christensen

Bliver også dejligt at høre fra de mange mennesker der er berørt når deres promille del af erstatningen ryger ind på deres respektive NemKonti, for det er vel de berørte direkte og ikke en kommunal konto der skal ende med at få erstatningen?

  • 0
  • 0
Mogens Lysemose

At man har mistet alle de uerstattelige dokumenter på grund af totalt inkompetent test og implementering og udeladte restore tests - det betyder man får en million kr.

Man må da håbe at det ikke har betydet tab og besvær for borgere og ansatte og det ikke beløber sig til mere end 1 million totalt at erstatte de uerstattelige dokumenter.

At man binder sig til KMD med et klippekort finder jeg ikke den rigtige signalværdi; de har i den grad mistet al troværdighed og professionalisme så det var bedst at kigge sig om efter en anden leverandør.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere