KMD indgår millionforlig med Roskilde Kommune efter it-nedbrud

13. december 2018 kl. 14:442
KMD indgår millionforlig med Roskilde Kommune efter it-nedbrud
Illustration: KMD.
Et nedbrud hos KMD Store Bededag betød, at Roskilde Kommune mistede brevudvekslinger med tusindvis af borgere. Nu har KMD og kommunen indgået en aftale om en kompensation.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Roskilde Kommune får én mio. kr. i kompensation af KMD efter at kommunen i maj mistede 82.535 filer, da sundheds- og omsorgssystemet KMD Care gik ned - og der ingen backup var af de pågældende filer.

Det skriver Computerworld, der henviser til et mødereferat i Roskilde Kommunes Økonomiudvalg.

Roskilde Kommune får også et klippekort til en værdi af 1,5 mio. kr. Det kan bruges til at købe andre services fra KMD.

»Der skal jo to til en aftale, så den står vi fuldt ud ved. Efter vi fik gjort boet op, så var det her, hvad vi kunne mødes om,« siger Christian Harsløf, direktør for social, job og sundhed i Roskilde Kommune, til Computerworld.

Artiklen fortsætter efter annoncen

KMD oplyste i maj til Version2, at der var tale om to Hitachi 10k RPM SAS diskdrev, som gik offline fredag den 27. april kl. ca. 03.30 med 4 minutters mellemrum. Den første disk meldte uoprettelig fejl, og kort tid herefter meldte den disk, der burde kunne overtage automatisk, ligeledes fejl.

Årsagen til den manglende mulighed for genskabelse af data var en forkert kodning af et skræddersyet backup-setup, der betød, at Roskilde Kommunes filer blev opbevaret permanent i en temporær folder, hvorfra der også skulle tages backup. Det strider dog mod KMD's standardprocedure, og derfor skete det aldrig.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
14. december 2018 kl. 14:19

At man har mistet alle de uerstattelige dokumenter på grund af totalt inkompetent test og implementering og udeladte restore tests - det betyder man får en million kr.

Man må da håbe at det ikke har betydet tab og besvær for borgere og ansatte og det ikke beløber sig til mere end 1 million totalt at erstatte de uerstattelige dokumenter.

At man binder sig til KMD med et klippekort finder jeg ikke den rigtige signalværdi; de har i den grad mistet al troværdighed og professionalisme så det var bedst at kigge sig om efter en anden leverandør.

1
14. december 2018 kl. 11:36

Bliver også dejligt at høre fra de mange mennesker der er berørt når deres promille del af erstatningen ryger ind på deres respektive NemKonti, for det er vel de berørte direkte og ikke en kommunal konto der skal ende med at få erstatningen?