KMD i lavpraktisk brugertest: Klik på dette A3-ark

Reportage: KMD er i fuld gang med at udvikle nyt digitalt værktøj til folkeskolen. Version2 fulgte en slutbrugertest fra sidelinjen.

15 lærere fra en række folkeskoler er flyttet ud på Flæsketorvet i Kødbyen. Det er femte gang de mødes i løbet af foråret for at få deres ord og handlinger bedømt.

Lærerne er delt op i grupper af tre, og ved hver gruppe sidder der en observatør fra it-virksomheden KMD.

Observatøren sidder med en bunke udprintede skærmbilleder af en hjemmeside og hiver et af skærmbillederne frem for gruppen.

»Hvordan vil i oprette et forløb?« spørger observatøren. Lærerne går straks i gang med at foreslå fiktive kliks på papirskærmen.

Det er ikke lærernes it-færdigheder, som skal bedømmes, men derimod et nyt produkt til de danske folkeskoler. Observatøren sidder lydhør og tager noter, mens lærerne forklarer, hvad der fungerer, og hvad der forvirrer.

»Jeg synes, det er godt, at vi som slutbrugere for en gangs skyld bliver hørt,« siger lærer Lotte Høgh Petersen til Version2.

Hun er en af de lærere, som siden efteråret har været med til at teste KMD Education på adskillige workshops.

KMD Education er et nyt, digitalt værktøj, der skal hjælpe de danske skoler med at planlægge undervisningen bedre, dele viden og undervisningsmateriale digitalt.

KMD Education skal tale lærersprog

Nikolaj Grønning Hansen er projektleder for KMD Education og ikke i tvivl om, at det er nødvendigt for KMD at inddrage slutbrugerne under udviklingen.

»Det er vigtigt, at vi forstår slutbrugernes hverdag og forsøger at afspejle deres virkelighed. For eksempel ved at bruge deres terminologi,« siger Nikolaj Grønning Hansen til Version2.

I alt har KMD afholdt ti workshops fordelt på to omgange. Fem i efteråret og fem i foråret.

Hver workshop følger nogenlunde samme form. Først forklarer KMD lærerne, hvor langt man er kommet med udviklingen og hvad der er blevet ændret for at imødekomme tidligere workshops kritik og konstruktive forslag. Derefter går lærerne igen i gang med at teste produktet.

»Det er nemt at genkende, de forslag vi er kommet med. Det virker, som om de har været gode til at tage gruppens fællesholdning til sig,« siger Lotte Høgh Petersen.

KMD har også besøgt skoler for at få elevernes holdninger og idéer til KMD Education.

»Eleverne har taget positivt imod det, de var glade for at blive hørt,« siger Nikolaj Grønning Hansen.

Elevernes input har givet KMD en bedre viden om, hvordan de unge navigerer på hjemmesider, og det har resulteret i nogle designændringer.

HTML5 og bring your own device

For at kunne understøtte en så bred vifte enheder som overhovedet muligt, bliver KMD Education programmeret som webapplikationer, der virker i de mest gængse browsere. På den måde sikrer man sig, at elever og lærere kan bruge programmet på en bred vifte af smartphones, tablets og computere. Derfor kræver det også at skolerne har en god internetdækning.

På et senere tidspunkt vil KMD bruge HTML5-teknologier i applikationen, og der vil komme en dedikeret smartphone-app.

Betaen ruller ud i august, hvor de første skoler skal teste produktet. Det bliver tilbudt som en cloud-service, som KMD driver og vedligeholder.

Når produktet endelig er færdigt engang i 2013 er Lotte Høgh Petersen ikke i tvivl om, at hun vil anbefale produktet til sin skole. Hvis prisen er rigtig.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere