Klar med nødberedskab: Hospitaler kan lammes af CSC-storstrejke

De centrale it-systemer på hospitalerne i Region Hovedstaden bliver drevet af CSC, som nu er ramt af storstrejke. Et papir-baseret nødberedskab er klar, hvis der sker nedbrud.

Sort skærm og bunker af papir kan blive konsekvensen på 12 hospitaler i hovedstaden og på Bornholm, efter at 330 ansatte hos CSC gik i strejke den 1. juni.

Det er nemlig CSC, der driver de centrale EPJ-systemer for Region Hovedstaden, og it-direktør Jan Kold krydser nu fingre for, at der ikke opstår problemer.

»Strejken hos CSC forøger risikoen ved nedbrud hos os voldsomt. Vi vurderer, at CSC kan få rigtig svært ved at drive systemerne, hvis der opstår programmelfejl, som kræver specifik viden eller mange resurser,« siger Jan Kold til Version2.

Den centrale kerne af hospitalernes EPJ kører på mainframe og har mange år på bagen, og det er derfor en fordel med erfarne kræfter til at udrede trådene, hvis der opstår problemer.

Derfor har Jan Kold også sat gang i fuldt nødberedskab, selvom CSC forsikrer, at systemerne nok skal køre fint på trods af strejken.

»Det er min vurdering, at nogle af de ansattes videnkompetencer er helt afgørende. CSC gør alt, hvad de kan, for at berolige os, det er jo klart, men som ansvarlig for it-driften i Region Hovedstaden må jeg jo tage højde for, hvad der kan ske, ud fra min egen vurdering,« siger Jan Kold.

Nødberedskabet er indrettet efter længere it-nedbrud og er en udvidelse af det beredskab, der altid står klar, hvis der skulle opstå it-problemer.

It-folkene trækker nu flere data ud af de CSC-drevne systemer end normalt, så man har dem i hus, hvis der opstår et nedbrud. Hospitalerne er også blevet instrueret i løbende at printe arbejdsplaner og lignende lister ud syv dage frem.

Går it-systemerne i sort, vil personalet også skulle drive hospitalerne med papirblanketter og papirjournaler, og det vil sløve arbejdsgangen ned. Derfor er ledelsen også blevet orienteret om, at der kan blive brug for ekstra resurser blandt læger og sygeplejersker, fortæller it-direktøren.

»Vi vil gå over til manuelle processer i en overgangsperiode, og bagefter skal vi føre alle papir-data ind i systemerne igen. Det er en situation, der kræver en betydelig manuel indsats,« forklarer han.

Undervejs i konflikten har der været tæt kontakt med CSC, og Jan Kold kan ikke klage over informationsniveauet.

»Vi har haft en god dialog med CSC. Der er en direkte dialog mellem vores driftsledelse og deres driftsledelse, og de tager bestemt situationen alvorligt,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Benjamin Balder

Det er forkert, at så mange kritiske it-systemer leveres af samme firma. Og det er oven i købet et udenlandsk firma. Outsourcing til multinationale selskaber er velfungerende lige indtil man har foræret dem et monopol, og de ikke længere gider spille efter landets interesser -- dvs. når vores skattekroner diffunderer ud til udenlandske investorer og udenlandske arbejdstagere får lov til at dumpe arbejdsforholdene. Staten har et ansvar for IKKE at hyre firmaer, der er med til at forringe arbejdsforhold -- det bør være en del af betingelserne, når offentlige projekter udbydes. Og hvis arbejdstagerne sidder i Indien, så skal staten kræve, at firmaet arbejder aktivt for at forbedre arbejdsforholdene.

Staten er storkunde, og bør som sådan forholde sig til sin leverandørs etiske ansvar.

Desuden bør statens institutioner sagsøge CSC, når/hvis it-systemer bryder ned pga. strejken, da deres arbejdskonflikt er selvforskyldt og anerkendt af en domstol, og dermed næppe en slags force majeure.

  • 0
  • 0
#2 Nikolaj Brinch Jørgensen

Desuden bør statens institutioner sagsøge CSC, når/hvis it-systemer bryder ned pga. strejken, da deres arbejdskonflikt er selvforskyldt og anerkendt af en domstol, og dermed næppe en slags force majeure.

Det er interessant det her. CSC har købt Data Centralen (tidligere Statsvirksomhed) og overtaget de konktrakter der er til forhandling og som er stridspunktet. Mener du så, at havde CSC ikke gjort dette, så var alt i den skønneste orden, altså fordi det er et privat firma (ejerforholdene er vel ret ligegyldige, KMD er 85% svensk, TDC er heller ikke dansk osv.)? Havde CSC ikke købt virksomheden så den stadigt var Data Centralen, så havde den nok givet et dundrende underskud for hele Danmark i form af de resultater vi ser nu, det haved heller ikke været helt sjovt, nu er det et udenlandsk firma der tager underskudet. Ligeledes havde det stadigt være statsligt, så skulle staten sagsøge sig selv pga. strejken? Det giver vel ikke mening, gør det?

Staten er storkunde og det har de selv valgt at være. De har lagt en masse appelsiner i en turban, derefter har de solgt deres turban ud af landet. Det er altså ret svært at klandre CSC for. Det er ligeledes svært at klandre dem for at gøre det de mener der skal til for at de stadigt kan eksistere og servicere denne kunde (vi snakker om at virksomheden kan knække og så er vi for alvorpå skideren med de systemer de drifter). Måden de så gør de ting de gør på, kan man så diskutere, men det har jeg meget lidt lyst til, for det kender jeg ikke nok til, men jeg formoder at de gør af den grund de har meldt ud, nemlig at de er økonomisk trængte, og derfor prøver at skære omkostningerne ned, så de fortsat kan eksistere. Desuden kunne jeg godt tænke mig at du argumenterede or at strjeken er selvforskyldt - hvor har du det fra? CSC har ikke valgt at strejke.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere