Siden Sundhedsplatformen blev taget i brug, har Styrelsen for Patientsikkerhed modtaget kritiske beretninger om fejl og mangler i et omfang, man ikke tidligere har set.
Det skriver Politiken.
De mange indberetninger viser blandt andet eksempler på, at henvisninger til undersøgelser forsvinder, at patienter ikke bliver indkaldt, og at røntgen- og skanningsbilleder aldrig dukker op hos de læger, der bestiller dem.
»Vi har ikke noget fortilfælde. Vi har aldrig haft en lignende tilsynssag i forhold til et nyt it-system. Det gælder både problemets omfang og varigheden af problemløsningen«, siger Anette Lykke Petri, der er overlæge og enhedschef i Styrelsen for Patientsikkerhed, til Politiken.
Beretningerne om Sundhedsplatformen kommer især fra bekymrede læger, der har mistet tilliden til systemet. Leif Panduro Jensen, der er koncerndirektør i Region Sjælland, tror stadig på systemet - men han vil ikke sætte en dato på, hvornår han regner med, at det fungerer optimalt.
»Jeg kan ikke sætte en grænse som sådan, men jeg har før sagt, at engang inde i 2019 vil en række problemer med brugervenligheden være løst, og patientsikkerheden håndteres fornuftigt af personalet, så tunge arbejdsgange ikke bliver farlige. Jeg er lige så frustreret som alle mulige andre, men jeg har en tro på, at det er et godt system med et stort potentiale«, siger han.