Klagerne over Sundhedsplatformen vælter ind: Vi har aldrig set noget lignende

Illustration: Region Sjælland
Styrelsen for Patientsikkerhed modtager en strøm af beretninger fra læger, der har mistet tilliden til Sundhedsplatformen. Situationen er uden fortilfælde, lyder det.

Siden Sundhedsplatformen blev taget i brug, har Styrelsen for Patientsikkerhed modtaget kritiske beretninger om fejl og mangler i et omfang, man ikke tidligere har set.

Det skriver Politiken.

De mange indberetninger viser blandt andet eksempler på, at henvisninger til undersøgelser forsvinder, at patienter ikke bliver indkaldt, og at røntgen- og skanningsbilleder aldrig dukker op hos de læger, der bestiller dem.

»Vi har ikke noget fortilfælde. Vi har aldrig haft en lignende tilsynssag i forhold til et nyt it-system. Det gælder både problemets omfang og varigheden af problemløsningen«, siger Anette Lykke Petri, der er overlæge og enhedschef i Styrelsen for Patientsikkerhed, til Politiken.

Læs også: Fejl i Sundhedsplatformen gav forkert udløbsdato på 1.400 patienters medicin

Beretningerne om Sundhedsplatformen kommer især fra bekymrede læger, der har mistet tilliden til systemet. Leif Panduro Jensen, der er koncerndirektør i Region Sjælland, tror stadig på systemet - men han vil ikke sætte en dato på, hvornår han regner med, at det fungerer optimalt.

»Jeg kan ikke sætte en grænse som sådan, men jeg har før sagt, at engang inde i 2019 vil en række problemer med brugervenligheden være løst, og patientsikkerheden håndteres fornuftigt af personalet, så tunge arbejdsgange ikke bliver farlige. Jeg er lige så frustreret som alle mulige andre, men jeg har en tro på, at det er et godt system med et stort potentiale«, siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Marie Krogsbøll

"Jeg kan ikke sætte en grænse som sådan, men jeg har før sagt, at engang inde i 2019 "
Surpriiiiiise.....

"patientsikkerheden håndteres fornuftigt af personalet.."
Med streg under "personalet" - SP kan åbenbart ikke håndtere den.

Men i virkeligheden er det nok en eller anden spam-bot, som sender alle de indberetninger.... Ren chikane...

  • 8
  • 0
Christian Nobel

Jeg kan ikke sætte en grænse som sådan, men jeg har før sagt, at engang inde i 2019 vil en række problemer med brugervenligheden være løst

Og så er det filmen fuldstændig knækker, for RH har i dyre domme købt et "standardsystem", der må man da for pokker tro at brugervenligheden som udgangspunkt er i orden?

Eller RH ville måske også få opført et hospital hvor elevatorerne kun kunne køre vandret, og toiletter og håndvaske skruet fast i loftet - mindre småting som skal rettes op, men så bliver det også godt.

  • 13
  • 0
Louise Klint

Hvorfor har de ikke handlet på det?

Hvorfor har Styrelsen For Patientsikkerhed ikke ført tilsyn før 7. august 2018?
(Den omtalte sag, i sidste uge, i Region Sjælland, hvor en patient døde på Sjællands Universitetshospital i Roskilde, er det første tilsyn
Styrelsen For Patientsikkerhed har foretaget på Sundhedsplatformen).
https://www.version2.dk/artikel/patient-doede-efter-mangelfuld-behandlin...
http://ugeskriftet.dk/nyhed/styrelsen-patientsikkerhed-opruster-overvagn...

Hvorfor har Styrelsen For Patientsikkerhed ikke ført tilsyn før, når de har modtaget så mange, og gentagende, indberetninger – gennem 2,5 år – lige siden 1. implementering i 2016?

Det synes jeg godt, man kan kritisere.
Hvorfor skulle et menneske dø, før de tog affære?

Den første indberetning kom allerede ti dage efter første go-live i 2016,
hvor en overlæge fra Herlev Hospital skrev direkte til chefen for Sundhedsstyrelsen, Søren Brostrøm.
Henvendelsen, dengang, omhandlede bl.a. også medicinmodulet og integrationen til FMK.

08.06.2016: Region Hovedstaden skal redegøre for Sundhedsplatformen
http://ugeskriftet.dk/nyhed/region-hovedstaden-skal-redegoere-sundhedspl...
01.06.2016: Anmodning om udtalelse fra Styrelsen For Patientsikkerhed
https://www.regionh.dk/presse-og-nyt/pressemeddelelser-og-nyheder/Docume...
09.06.2016: Redegørelse af Koncerndirektør Svend Hartling
https://www.regionh.dk/presse-og-nyt/pressemeddelelser-og-nyheder/Sider/...

  • 10
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

Hvorfor har Styrelsen For Patientsikkerhed ikke ført tilsyn før, når de har modtaget så mange, og gentagende, indberetninger – gennem 2,5 år – lige siden 1. implementering i 2016?


Mon det er samme opskrift som hvidvaskskandalen i Danske Bank: " Vi fik hver gang vi spurgte filialen at vide, at det havde man styr på der - og så stolede vi på det..."?

Nogle af landets angiveligt skarpeste hjerner - det får vi i hvert fald altid at vide som begrundelse for de overdrevne lønninger - Fnys...

  • 6
  • 2
Jens Carsten Hansen

Så vil Sundhedsvæsenet i Region S+H. implodere, dels pga. læger(der har sagt op), dels pga. stress blandt personalet - i sidste ende pga. Sundhedsplatformen.
Et godt gæt vil være februar '19, hvor vinterens mørke og mangel på D-vitamin kan gøre udslaget.

Jeg glæder mig til det gør (men er ked af det på patienternes vegne), da der så forhåbentlig vil kunne ryddes ud blandt de ansvarlige.
De bør simpelthen strittes ud, uden nogen form for 'gyldent håndtryk'/bonus, og aldrig kunne ansættes i det offentlige igen.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere