Det bør være obligatorisk at have et fag om teknologiforståelse på skoleskemaet i folkeskolen, mener Kommunernes Landsforening (KL).
Det skriver Skolemonitor.
Hvis forslaget bliver til virkelighed, vil det være første gang i flere årtier, at der bliver tilføjet en helt ny faglighed til skoleskemaet i alle landets folkeskoler.
Ifølge Thomas Gyldal Petersen (S), der er formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg og borgmester i Herlev Kommune, er der god grund til, at man i skolesammenhæng begynder at fokusere mere på teknologiforståelse.
»Teknologi er en helt afgørende del af børn og unges liv i dag. Vi skaber relationer til hinanden via teknologi, og det er en demokratisk opgave, at vi bliver bevidste og kritiske anvendere af teknologi. Vi er alle underlagt techgiganters algoritmer, og vi giver vores private data videre til virksomheder. Det kan være fint, men vi skal være bevidste om det,« siger Thomas Gyldal Petersen til Skolemonitor.
Det er ikke kun KL, der ønsker mere fokus på teknologi i undervisningen. Også Radikale Venstre har for nylig foreslået, at teknologiforståelse bliver til et decideret fag. Partiet har stillet et forslag om, at afsætte 750 millioner kroner over de næste ti år til at indføre faget og til at integrere faget i andre fag.