KL indrømmer: Aner ikke om digital post giver underskud

Kommunernes Landsforening aner ikke, om kommunerne vinder eller taber penge på digital post. »Som det ser ud nu, er det ikke et regnestykke vi går med planer om at lave«, siger konsulent fra KL til Version2

De proklamerede million-besparelser ved digitaliseringen af kommunale postforsendelser bliver ikke undersøgt. Det fortæller kommunernes forening KL, der oplyser, at man ikke efterregner, om de forventede besparelser ved digital post rent faktisk holder stik.

Kommunerne blev i 2013 trukket 103 millioner kroner i bloktilskud på baggrund af en forventet besparelse på porto og materialer ved at indføre digitale postforsendelser. Men nu har forskere fra Roskilde Universitet og Copenhagen Business School opgjort, at det faktiske antal forsendelser blev meget lavere end forventet. Derfor ender kommunerne med et underskud i forhold til de tabte indtægter på omkring halvtreds millioner kroner.

Læs også: Forskere: Kommuner tabte 53 millioner på Digital Post i 2013

KL har siden udtalt, at der er tale om en fejl, da de to forskere ikke har medregnet besparelserne ved at sende kommunernes interne lønsedler ud digitalt. Løndsedlerne udgør mere end halvdelen af kommunernes digitale postforsendelser.

Anne Kathrine Fjord, der er konsulent i KL har oplyst til Ritzau, at den faktiske besparelse for kommunerne er langt større, end det forskerne har fremlagt. Men adspurgt af Version2 oplyser hun, at man slet ikke har regnet på, om de besparelser, der ligger til grund for beskæringen af bloktilskuddet, faktisk også viser sig i kommunerne.

»Som det ser ud nu, er det ikke et regnestykke vi går med planer om at lave«

Får kommunerne penge tilbage, hvis de spåede besparelser ikke holder stik?

»Nej, det gør de ikke, som det ser ud nu«, siger Anne Kathrine Fjord til Version2, og understreger at tallet bliver langt større, når man medtager kommunernes interne lønsedler.

Men besparelsen ved at sende lønsedlerne med digital post er svær at gøre op, for i mange kommuner har man heller ikke tidligere sendt dem ud med postvæsenet, men uddelt dem internt.

Ingen lønsedler i aftalen

Jesper Berger fra RUC er en af forskerne bag opgørelsen, og han begrunder udeladelsen af lønsedler med, at de ikke figurerer i den økonomiaftale, der ligger til grund for beskæringen af kommunernes bloktilskud.

»Vi har sådan set bare gjort det, som der står i opdraget til økonomiaftalen. Og det er, at man forventer en besparelse på kommunikation mellem det offentlige, borgere og virksomheder. Så det er det, vi har taget med«, siger Jesper Berger til Version2.

Det er vigtigt, at man kan læse klart og tydeligt i økonomiaftaler, hvad der specifikt ligger til grund for det offentliges økonomiske prioriteringer, understreger han.

»Det er økonomiaftalen, der er offentligt tilgængelig, og som man kan kontrollere finansministeriets handlinger på. Det er der, hvor lokalpolitikeren kan gå ind og se, hvad der er aftalt mellem KL og staten i forhold til de penge, som kommunen får. Så det må være det, vi skal tage udgangspunkt i«, siger Jesper Berger.

Anne Kathrine Fjord mener dog ikke, at den formulerede tekst i økonomiaftalen spiller en større rolle i denne sammenhæng og understreger, at lønsedler hele tiden har været en del af regnestykket.

»Den formulering skal man ikke lægge noget teknisk i. Vores udgangspunkt har hele tiden været det totale antal digitale postforsendelser«, siger Anne Kathrine Fjord til Version2.

Læs også: Hård kritik af Digital Post: Myndigheder kan ændre i din indbakke

Læs også: Corydon trækker i land: Digital Post er ikke relevant for alle myndigheder

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Maciej Szeliga

...at politikerne og myndighederne slet ikke er interresseret i om digitalisering rent faktisk giver det som de har indført det for.

Det skal bare lykkes, det er ikke et spg. om det giver noget eller ej.

Med den holdning kan det ikke undre nogen at vi i Danmark har alle de skandaler vi har.

  • 18
  • 0
Christian Nobel

Hele udgangspunktet er forkert, for reelt se betyder nogle få millioner intet i det store spil - højst går de til dagpenge til arbejdsløse postbude.

Man har derfor valgt det absolut dårligste argument for en tvangsdigitalisering, i stedet for at tage udgangspunkt i hvordan kommunerne kan gøre deres sagsgange bedre, og hvordan kan vi tilbyde borgerne nogle attraktive løsninger, der gør at de vil foretrække (uden tvang) at benytte de digitale løsninger.

Men den reelle agenda er der nok ikke nogen der vil rykke ud med.

  • 14
  • 0
Christian Nobel

Er der nogen som i ramme alvor vil foreslå at kommunerne evt. skal opgive "digital post"?

Det er tillad at læse (indenad) - der er ingen der forslår at digital post skal opgives, men at der skal laves begavede offentlige digitaliseringsløsninger, som tager udgangspunkt i borgerens (og borgerens sikkerhed) behov, al den stund, selv om der åbenbart er nogen der har glemt det, at det offentlige faktisk er til for borgeren, og ikke omvendt.

Og så er der ingen grund til at opfinde det varme vand en gang til.

I øvrigt er den type akademiske regneøvelser altid yderst tvivlsomme.

Portoregnestykket er det ultimativt dårligste argument (måske næst efter frisk mælk).

Så mere konstruktiv debat - og forskning - efterlyses.

Det er lidt trættende at høre på debattører der kommer ind fra sidelinien med det postulat, al den stund dette har været diskuteret konstruktivt her på V2s debatforum i årevis, men magthaverne læser bare ikke med.

  • 12
  • 1
Anonym

regnestykket kan være komplekst.

Man kan måle på porto. Sender man breve til fjernprint, så kan der ske følgende. En kommune sender (printer) evt. til KMD, som så tjekker via CPR nummer om borgeren er tilmeldt til modtagelse af breve fra det offentlige i E-boks. Er borgeren det, så havner brevet der til en given pris på forsendelsen. Er borgeren ikke tilmeldt det bliver brevet printet ud og sendt fra KMD som har en storkunde aftale, som giver en anden pris end hvad kommunen selv kan. Denne del er nok den mest håndgribelige at regne en besparelse ud fra.

Det er mere komplekst når man så skal til at tage spildtid med hvis man ikke havde fjernprint. Tiden der skal gå med at slå adresser op, printe, kuvertere og sørge for at breve bliver indsamlet og sendt afsted. Men her er der klart en effektiviseringsgevinst at hente.

Problemet med denne debat er desværre ofte, at den lynhurtigt kommer ind på selve teknikvalget mere end motivationen for digitaliseringen. Prøv at holde teknikvalget (specielt NemID) ude af debatten.

  • 1
  • 0
s_ mejlhede

Er der nogen som i ramme alvor vil foreslå at kommunerne evt. skal opgive "digital post"?


Hvis de laver en løsning som er nemmere og bedre for borgerne uden tvang, så skifter hovedparten af sig selv.

Case1 - Skat , de fleste brugte en online løsning da det var langt nemmere og hurtigere, og da man tvang de sidste over på deres online løsning, var der ikke det store ramaskrig, da den tvungen online løsning var bedre ind at ringe eller møde op.
Krav - at tingende er bedre, og virker på online løsning.

case2 Anmelde flytning online, for 2-4 år siden, virker ikke med alle browser, man kan ikke se om flytningen virker, man får en kvittering på ? , at man har været der ?
Efter 2-3 uger hvor flytning ikke ser ud til at virke, prøver man igen, efter yderligere 2-3 uger henvender man sig ved kommunen, der godt ved at det ikke virker, og de skal alligevel taste det. Så de laver flytningen på 2 min. 1 år senere stor set samme resultat.

case3 Man skal udfylde en formular online, den virker kun sammen med MS office pakke, ringer til kommunen, de mener ikke det er et problem alle har jo MS office.

case4 Så de får en klage i odf format, som de ikke kan læse, må så fortælle dem at det har de skulle kunne læse i de sidste 2 år, og alle jeg kender har det.

Så har ikke noget mod at vi skal skal gå på nettet, hvis det kan spare resurse, porto, og medarbejder som kan bruge tiden på andet.
Men det kræver at det virker, og er nemmere ind at ringe eller henvende sig.

Man skal samtidige opgive at få alle på, nogen især gamle mennesker har simpelhen ikke evnen, og redskaberne der skal til for at komme online. Du kan måske lære dem det, men næste gang kan de ikke finde ud af det. Og det skal man ikke grine af, er selv ved at opgive den nye brugerflade til Gmail, den kan jeg heller ikke finde rundt i. Hvordan skal en alders svækket, der aldrig har haft engelsk så kunne. Og hvad med alle de 3 partsprogrammer der også kræves. F.eks hvis man ikke vil acceptere deres EOLA.

PS: Den digitale post har det offentlige opgivet, alle ministrere og et flertal af kommuner svare ikke på denne.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere