KMD’s største kunde - kommunerne - truer med at udelukke it-kæmpen fra fremtidige udbud, efter flere it-systemer er blevet mere end et år forsinket.
KMD er p.t. 14 måneder forsinket med leveringen af de såkaldte Støttesystemer til kommunerne og 15 måneder forsinket med udbetalingssystemet Social Pension til ATP.
Fordi KMD også står bag de eksisterende systemer, står it-kæmpen til at modtage omkring en milliard kroner for at drifte systemerne videre, indtil de erstattes af de forsinkede løsninger.
Den konstruktion får nu KL’s formand, Martin Damm (V), til at beskylde selskabet for at forsinke leveringen bevidst, skriver Finans.
»Det er meget svært at forstå deres forretningsmodel som andet end at tømme skatteborgernes lommer hurtigst muligt. Det er ikke nogen, man ønsker at arbejde sammen med på langt sigt. Det er en rå amerikansk kapitalfond, som gør, hvad de kan for at optimere deres indtjening på kort sigt,« siger Martin Damm, der også er borgmester i Kalundborg.
Når KMD’s systemer er forsinkede, er det ifølge Martin Damm et udtryk for, at it-kæmpen misbruger sin monopolstatus.
»Det kan diskvalificere KMD i forhold til nye projekter. Man spørger jo ikke en håndværker igen, hvis man ikke får det, man bliver lovet, til tiden og til den rigtige kvalitet,« siger Martin Damm.
KMD har flere gange understreget, at selskabet ikke ønsker at stille op til interview og føre dialog med kunderne gennem pressen. I en mail til Finans oplyser kommunikationsdirektør Morten Langager, at selskabet ikke ønsker konflikt.
‘Men vi er samtidig nødt til at sige, at vi i øjeblikket oplever en helt urimelig og usaglig italesættelse af vores forretning,’ skriver han.
KMD er uenig med kommunerne om, hvem der bærer ansvaret for forsinkelserne. I sidste uge valgte pensionskassen ATP desuden at kræve en halv milliard i bod på grund af den årelange forsinkelse på it-systemet Social Pension.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.