KL lancerer ny digitaliseringspolitik: Dataetisk Råd peger på ældre, der »føler sig kørt over«

23. maj kl. 09:351
Gamle hænder, tablet
Illustration: Sabine van Erp.
Syv veje skal digitalisere velfærden i kommunerne. Formand for Dataetisk Råd Johan Busse gør opmærksom på faldgrube.
Artiklen er ældre end 30 dage

Kommunernes Landsforening (KL) præsenterer i dag en ny digitaliseringspolitik, der »skruer op for brugen af teknologi og digitaliserer kommunernes services,« som svar på at der kommer flere omsorgs- og behandlingskrævende yngre og ældre borgere samtidig med, at antallet af hænder, der skal tage sig af dem, ikke stiger i samme grad.

Det skriver KL i en pressemeddelelse.

Læs også: Techkommission: Det offentliges anvendelse af algoritmer skal reguleres

»Manglen på arbejdskraft risikerer at slå revner i fundamentet for fremtidens velfærd. Vi skal derfor gentænke velfærden, og hvordan vi løser opgaverne, så hænderne kan række længere. Gode, moderne digitale løsninger kan være med til at frigøre medarbejderes tid, så de kan bruge kræfterne på den kernevelfærd, mennesker altid vil være bedst til,« siger Peter Rahbæk Juel (S), der er formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Digitaliseringspolitikken, 'Gentænk velfærden – Kommunernes digitaliseringspolitik', anviser syv veje til, hvordan politikere i kommunerne kan imødegå arbejdskraftudfordringen og gentænke velfærden med digitalisering og teknologi. De syv veje fremgår af faktaboksen nederst.

Johan Busse, der er formand for Dataetisk Råd, udtrykker overfor Politiken, at han overordnet er glad for kommunernes nye strategi, men at der findes alternativer til digitalisering som løsning på udfordringen med flere behandlingskrævende ældre borgere. Eksempelvis kan man overveje, hvilke ydelser kommunerne overhovedet skal levere.

Derudover er der ifølge Johan Busse en udfordring i, Johan Busse at cirka hver femte dansker ikke kan begå sig digitalt, og at andelen blandt ældre og socialt udsatte er højere.

»Det er ret mange mennesker, vi taler om her. Folk, der simpelthen ikke kan finde ’hjælp’-knappen og føler sig kørt over,« siger han til Politiken.

Læs også: CFCS hæver trusselsniveauet: Risikoen for pro-russiske hackerangreb stiger

Peter Rahbæk Juel understreger, at den nye digitale strategi skal medvirke til at gøre borgernes liv nemmere, og at ikke alle borgere har samme digitale forudsætninger.

»Vi skal sikre, at teknologien bliver brugt etisk forsvarligt og med fokus på at gøre menneskers liv bedre. Og at vi udvikler løsninger, som alle borgere og medarbejdere kan bruge — uanset digitale forudsætninger. Det er afgørende, hvis vi skal opnå succes, når velfærden bliver mere digital,« siger han.

De 7 veje til fremtidens velfærd
  1. GENTÆNK VELFÆRDEN – Digitale løsninger skal bruges til at løse arbejdskraftudfordringen
  2. BEDRE SERVICE – Giv borgeren mulighed for et digitalt førstevalg
  3. ALLE SKAL KUNNE VÆRE MED – Ingen borgere skal hægtes af i den digitale velfærd
  4. TRYGHED FOR BORGERNE – Hold styr på data, etik og sikkerhed
  5. BRUG DET, DER VIRKER – Implementér teknologi, der har vist sit værd
  6. KLOGERE BRUG AF DATA – Giv borgeren en koordineret og skræddersyet indsats
  7. EN MODERNE ARBEJDSPLADS – Digitale muligheder skal gøre det mere attraktivt at arbejde i kommunerne
1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
23. maj kl. 12:34

Hvor meget af arbejdskraften går i øjeblikket med digitalisering og bureaukrati, der skal betjene digitalisering og dataindsamling?