KL i opgør mod E-boks som eneleverandør til Digital Post

25. april 2014 kl. 06:295
Kommunerne ønsker brugervenlighed og flere leverandører end eBoks i næste version af Digital Post. Kontrakten med eBoks udløber næste år.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Digital Post skal væk fra den model, hvor en enkelt leverandør står for et stort og fastlåst system, sådan som det er tilfældet i dag. Det er budskabet fra KL, der i samarbejde med kommunerne har udarbejdet en række principper for Digital Post. Principperne kan bedst betegnes som en ønskeliste til den nye version af Digital Post, der skal i udbud, fordi det offentliges kontrakt med leverandøren eBoks A/S udløber til næste år.

Og hvis det står til KL skal Digital Post skal være mere åbent og fleksibelt, og borgerens behov skal i centrum.

De enkelte dele af systemet skal i udbud, og virksomheder skal have lov at tilbyde nye muligheder for at integrere med forskellige andre systemer.

»Vi ønsker at gå fra at have en teknisk løsning og over i noget, der ligner en infrastruktur. Vi skal aktivere markedet i forhold til de enkelte komponenter i Digital Post, så der kan blive skabt gode brugervenlige løsninger til de forskellige dele af systemet,« siger Jacob Poulsby Andersen, der er projektleder i KL, til Version2.

Digital Post i din egen mail

Budskabet fra KL er, at borgeren bør kunne kommunikere Digitalt med det offentlige fra flere platforme. Det stemmer godt overens med ønsket om at kunne læse Digital Post på email, der er blevet ytret flittigt af blandt andet Version2s læsere. En af grundene til, at KL vil have de enkelte dele udbud, er nemlig, at man skal kunne læse Digital Post flere steder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Hvis man sætter markedet i spil vil det give større selvbestemmelse i forhold til, hvor man vil læse Digital Post. Man kunne måske forestille sig, at Digital Post kunne integrere med Gmail eller et andet mailsystem – så længe man selvfølgelig skal identificere sig sikkert først,« siger Jacob Poulsby Andersen.

Borgeren skal i centrum

Digital Post er fra flere kanter blevet kritiseret for manglende brugervenlighed. Både unge og gamle er tøvende over for at hoppe med på vognen, og professor i digital forvaltning Birgit Jæger har begrundet den manglende tilslutning med netop manglende brugervenlighed og et design, hun kalder for ”gumpetungt”. Også datalogiprofessor Peter Axelsen har kritiseret Digital Post for en funktionalitet, der gør det muligt for offentlige myndigheder at ændre i afsender/modtager-feltet i borgerens indbakke.

Og den kritiserede brugerflade er en af de ting, som KL håber, at man kan gøre op med ved at åbne systemet op og få flere leverandører på banen. Det skal gøre Digital Post til en overordnet infrastruktur, hvor det er muligt at koble nye funktioner til, der møder borgerne, der hvor de er.

»Det er ikke brugervenligt på den måde, at det tvinger borgerne til at bruge en bestemt løsning. I forhold til den løsning vi har i dag, skal vi tænke borgerens behov i centrum i stedet for den myndighed, der afsender brevet,« siger Jacob Poulsby Andsersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nuværende inkarnation af Digital Post bliver obligatorisk for alle danskere over 15 år fra 1. november i år. Det offentliges kontrakt med eBoks udløber i juli 2015.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
26. april 2014 kl. 10:57

Hvor er det dejligt at høre fornuftig snak omkring IT fra det offentlige!

Respekt, samt held og lykke med at komme igennem med kravene til KL.

2
25. april 2014 kl. 10:57

Digital post har i dag sammenfiltret tre funktioner der bør skilles ad: dokumentarkivet, dialogplatformen (sende e-mails frem og tilbage), adviseringsfunktionen (her er noget du skal reagere på, evt. inden for en bestemt frist, eller - du er indkaldt til møde den og den dag). De løses reelt meget forskelligt af forskellige borgere og bør derfor kunne integreres på forskellige måder med de forskellige løsninger som borgeren allerede bruger.

1
25. april 2014 kl. 09:09

Citat: "Og hvis det står til KL skal Digital Post skal være mere åbent og fleksibelt, og borgerens behov skal i centrum."

Citat: "Det er ikke brugervenligt på den måde, at det tvinger borgerne til at bruge en bestemt løsning. I forhold til den løsning vi har i dag, skal vi tænke borgerens behov i centrum i stedet for den myndighed, der afsender brevet,"

Det er da den bedste nyhed fra den kant meget, meget (meget) længe. Lad os håbe de holder fast i de målsætninger - og ikke mindst får dem ført ud i livet.

3
25. april 2014 kl. 11:22

Det første, jeg tænker, er, hvad nu hvis der også kunne stå NemID (og ikke kun Digital Post) i de to citater. Fx en dansk løsning varetaget af en dansk organisation, hvor brugeren bestemmer, hvor nøglen ligger. Men hvor det også bliver billigere for andre firmaer at benytte sig af NemID i deres løsninger. Og måske en løsning der er kompatibel med resten af verden. Eller skal vi drømme videre...