KL: I 2012 kan al borgerbetjening gøres digitalt

Kommunernes Landsforening vil med deres nye digitale strategi e2012 sætte klare mål for den kommunale digitalisering. Planen skal indeholde klare mål for hvor mange borgere, der skal bruge de digitale løsninger.

I 2012 kan de danskere, der kun vil kommunikere med kommunerne digitalt, nøjes med det.

Det er ambitionen med KL's nye strategi for digitalisering, den såkaldte e2012, som KL skal have færdig 1. juli i år, fortæller formanden for arbejdsmarkeds- og erhvervsudvalget i KL, der skal stå i spidsen for arbejdet med e2012, Erik Nielsen, der også er borgmester i Rødovre.

»Vi vil udarbejde en strategi, der er så stringent og operationel, at kommunerne kan gå i gang med den hurtigst muligt her til sommer. Og nogle kommuner er allerede i gang. I 2012 skal alle områder være dækket, og vi skal kunne levere løsninger på det hele,« siger Erik Nielsen.

Han forudser, at det vil være forskelligt, hvor langt kommunerne vil være nået i 2012, men at der vil være et minimum over hele landet.

Ifølge Erik Nielsen er det også planen, at der skal udarbejdes konkrete mål for, hvor meget borgerne skal bruge de forskellige løsninger.

»Hvis der f.eks. er fem procent, der benytter flytteløsninger i dag, jamen så vil man opstille et mål, der hedder, at i 2012 skal eksempelvis 50 pct. bruge dem,« siger Erik Nielsen.

Professor i anvendt informationsteknologi på CBS, Kim Normann Andersen, kalder e2012 'et skridt i den rigtige retning.'

»Det er bedre, at de gør det i dag end i morgen. Og det er al ære værd, at KL udarbejder en strategi med klare mål,« siger Kim Normann Andersen. Han understreger imidlertid, at vejen til helvede er brolagt med gode intentioner.

»Derfor er det helt afgørende, at kommunerne husker at indarbejde i deres plan, præcis hvordan kommunerne skal komme i mål og hvilke instrumenter, de skal bruge til det. Og måske allervigtigst: hvad der skal ske med de kommuner, som måske ikke når målene,« siger Kim Normann Andersen.

Han mener ikke, at måltal og vejledning i sig selv er nok.

»Hjælp eller sanktion - der skal ske noget, hvis man ikke når målene, ellers er det et slag i luften,« siger Kim Normann Andersen.

E2012 er kommunernes del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2007-2010, der er udarbejdet af kommuner, stat og regioner.

Nogle af de diskussioner, der vil opstå omkring strategien bliver ifølge projektleder på e2012 i KL, Astrid Starck, omkring definitionsspørgsmål.

»Målet med den fællesoffentlige strategi er at sikre, at al relevant skriftlig kommunikation kan udveksles mellem det offentlige og borgerne digitalt. Spørgsmålet er så, hvad al relevant skriftlig kommunikation indebærer, og hvem det skal være relevant for. Det er bl.a. det, der skal fastlægges,« fortæller Astrid Starck.

Rent praktisk skal e2012 tage udgangspunkt i et brugerbaseret scenario for, hvordan borgerens digitale møde med kommunen ser ud i 2012.

»Hvordan ser de forskellige kommunale digitale services ud? Hvilket niveau skal de være på, og hvilken kvalitet skal de have,« siger Astrid Starck.

Strategien skal så udmøntes i handlingsplaner med eksempelvis svartider til borgeren på de forskellige kommunale services.

Foruden e2012 peger Erik Nielsen også på, at kommunerne er godt i gang med at implementere den såkaldte Top 30 borgerservices - en liste over de 30 offentlige selvbetjeningsløsninger, som alle borgere i Danmark skal kunne finde på borger.dk i løbet af 2009. Kommunerne skal finde 13 løsninger, staten andre 13 og regionerne fire til.

Ordningen begyndte i september sidste år og fra at 37 kommuner havde under 10 løsninger klar, viser den seneste opgørelse fra december 2008 at alle kommuner nu minimum har 10 af de 13 løsninger koblet til borger.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
David Kofoed Wind

Hvis alt skal være digitalt, så ville det være rart at indkludere os der ikke gider at bruge tusindevis af kroner på en licens til Windows. Husk nu at gøre alle offentlige systemer åbent for alle.

  • 0
  • 0
Anonym

Problemet er at man digitaliserer med hovedet under armen, dvs. det bliver dyrt og dårligt.

Man spilder flere penge i øjeblikket end selve investeringen, man spilder tid, spilder følgeinvesteringer, underminerer sikkerheden og gør hele det offentlige system stadigt mere ineffektivt.

Sure digitalisering for digitaliseringens egen skyld.
Det er ren potemkim.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere