KL efter ny KMD-forsinkelse: Situationen er fuldstændig uholdbar

19. januar 2017 kl. 14:108
KL efter ny KMD-forsinkelse: Situationen er fuldstændig uholdbar
Illustration: KMD.
Kommunernes Landsforening vil undersøge muligheden for at fyre KMD som it-leverandør efter nye forsinkelser.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Minimum 12 ugers ekstra forsinkelse er anløbet på KMD's leverance af de såkaldte Støttesystemer, der er en vital del af kommunernes arbejde med at bryde KMD's monopol.

Den nye forsinkelse kommer oven i de 11 måneder, systemet allerede var forsinket, og har tilsyneladende været dråben for KL og kommunernes fælles it-indkøber Kombit.

Fordi KMD også står for driften af de eksisterende systemer, står selskabet til at modtage over en halv milliard kroner fra kommunerne i den periode systemet skal køre videre. Og den situation er ikke holdbar, mener KL-formand Martin Damm.

»Det betyder, at KMD og dermed den amerikanske kapitalfond, der ejer selskabet, tjener absurd mange penge ekstra hver måned på at fastholde kommunerne på de gamle systemer,« siger KL's formand Martin Damm ifølge en artikel på KL's egen hjemmeside.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Martin Damm slår fast at man sammen med Kombit vil undersøge muligheden for at få andre til at levere Støttesystemerne.

»Vi står over for et amerikansk ejet privat monopol. De er interesserede i at tjene penge. Det er sådan set fair nok. Men det er ikke i orden, når det sker ved at trække et billigere system i langdrag, så kommunerne hænger i længere tid på et dyrere system. Skatteyderne betaler jo regningen,« siger Martin Damm.

Ikke i stand til at levere

Kombit har tidligere fortalt til Version2, at de 11 måneders forsinkelse på Støttesystemerne - som nu er nærmere 14 måneder - vil forsinke det samlede monopolbrud med et år, fordi flere andre leverancer er afhængige af systemet, som KMD skal levere.

KMD meddelte sidste år, at forsinkelsen skyldes en lang række ændringsanmodninger fra Kombits side. Den forklaring har Kombit blankt afvist over for Version2.

Ændringsanmodningerne fra Kombit svarer nemlig til otte procent af det samlede projekt, lød det fra den fælleskommunale enhed.

Desværre har det vist sig, at KMD ikke har været i stand til at levere, siger formanden for KOMBIT's bestyrelse, Rødovre-borgmester Erik Nielsen.

»Vi har i KOMBIT været tålmodige i erkendelsen af, at støttesystemerne er en stor og kompleks opgave. Men situationen er fuldstændig uholdbar. Kommunerne har brug for troværdige samarbejdspartnere, og vi ser hos KMD ikke de nødvendige tegn på et reelt ønske om at levere – tværtimod,« siger Erik Nielsen.

Kombit og monopolbruddet

Projekterne i monopolbruddet skal frigøre kommunerne fra KMD’s monopol på it-løsningerne på kontanthjælp, sygedagpenge og sagsoverblik.

Monopolbruddet dækker over projekterne Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD), Kommunernes Ydelsessystem (KY), Sagsoverblik/Partskontakt (SAPA) og Støttesystemerne (STS). Hertil kommer etableringen af Serviceplatformen. I alt skal 17 KMD-monopolsystemer skal udfases og erstattes med nye løsninger.

Kombit er 100 pct. ejet af KL og har til formål at samle kommunernes it-kompetencer, at skabe større indkøbskraft blandt kommunerne for at hindre monopoler og overpriser samt at styrke konkurrencen på det kommunale it-marked.

Støttesystemerne

Støttesystemerne er selvstændige it-løsninger, der sikrer, at kommunens fagløsninger kan fungere sammen og få adgang til relevante data.

Det er f.eks. et system, der styrer medarbejdernes adgange og rettigheder i fagsystemer; et system, som indsamler informationer og giver overblik over sager, dokumenter og ydelser for en borger eller et system, der giver fagsystemer automatisk besked fra andre fagsystemer, når der sker ændringer for en borger eller virksomhed.

Ufravigeligt pres

Ifølge Kombit-formanden står KMD til at miste et trecifret millionbeløb i månedlig omsætning, når monopol-systemerne er blevet udfaset. Omvendt har kommunerne udsigt til en milliardbesparelse. Men altså ikke før, systemerne er implementerede.

Situationen er tidligere blevet problematiseret af professor Pernille Kræmmergaard fra Aalborg Universitet, der over for TV2 kalder det 'åbenlyst', at KMD har haft et meget stort incitament til at vinde udbuddet på støttesystemerne til en lav pris.

»Så kan de nu sidde og orkestrere, hvornår de andre leverandører kan komme til, og kommunerne er i mellemtiden nødt til at betale for de monopolistiske systemer,« skriver Pernille Kræmmergaard i en mail til TV2.

Med den yderligere forsinkelse er Kombit ved at skrue bissen på. Ifølge Erik Nielsen er it-indkøberen indstillet på at "opretholde et ufravigeligt pres på KMD".

»Dagens melding om yderligere forsinkelser viser, at vi er nødt til at skifte spor. Vi vil derfor med det samme igangsætte en række tiltag i forhold til KMD. Vi vil først og fremmest insistere på, at KMD sætter den månedlige udgift til monopolløsningerne ned til det niveau, som de nye løsninger koster, så kommunerne ikke vedvarende skal betale for meget på grund af KMD's egen forsinkelse,« siger Erik Nielsen.

Samtidig vil både KL og Kombit altså undersøge, om det er muligt at sætte KMD for døren helt og aldeles og få et andet selskab til at levere støttesystemerne.

KMD: Beklager forsinkelsen

KMD ønsker ikke at stille op til interview med Version2.

'KMD beklager forsinkelsen, og det er på ingen måder et ønskescenarie for os,' skriver kommunikationsdirektør Morten Langager i en mail.

'I forhold til støttesystemerne er der grundlæggende tale om et sundt system, men den aktuelle forsinkelse skyldes et ønske om at optimere på de allerede afleverede dele af systemet, ligesom vi på visse elementer har konstateret, at udviklingen kræver mere tid. KMD er i drøftelser med KOMBIT om det videre forløb og de aftalemæssige forhold på Støttesystemer, herunder også kompensation for forsinkelsen,' fortsætter mailen.

KMD oplyser, at man derudover ikke ønsker at føre dialogen med kunder gennem pressen.

Opdateret 17:00 med kommentar fra KMD.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
20. januar 2017 kl. 13:02

Jeg forundres over hvordan kontrakterne it projekter gang på gang undlader den klausul der hedder "tag jer sammen og levér, eller pung ud og betal dagbøder+driftomkostning indtil i gør". Nå I kan ikke levere projektet til 10% af cost som først lovet? Ærgerligt.

7
20. januar 2017 kl. 11:25

Jeg er, nok ikke overraskende, meget enig med Marius's betragtning. Det må forventes at KOMBIT nu tager den lokale rammearkitektur seriøst, og ser det som en løsning på de nuværende udfordringer med STS.

VeRA, og den lokale rammearkitektur (LoRA), er realiseret for penuts, set i forhold til de penge som STS indtil nu har kostet kommunekassen. Som bekendt bliver regningen til kommunerne bare større og større, og udviklingen er gået helt i stå. Samtidig stiger interessen for LoRA og udviklingen af nye services er allerede igang, i tæt kontakt med den lokale forretning og vores dygtige leverandører.

OS2 og LoRA kommunerne kan uden tvivl være en værdigfuld sparringspartner, og vi har en hel hær af kompetente, mindre leverandører som bare venter på, at komme igang!

6
20. januar 2017 kl. 10:01

Det er blandt andet derfor vi har OS2 fællesskabet, vi er på sagen. Men det ved jeg du kender :) https://os2.eu/side/om-os2

4
20. januar 2017 kl. 09:50

Jeg tror egentligt at modstand mod open source er på vej væk, men at udfordringen ifht. open source ligger i udbudsformatet. Dels på grund af prækvalificering favoriserer bestemte typer leverandører, men også i størrelsen af udbuddet.

Man kunne gentænke Støttesystemudbuddet i en række mindre udbud, og derved ikke blot støtte en flerleverandør strategi, men også opdage evt. integrationsproblemer mellem komponenterne fra dag 1. Hvis man endda krævede open source, kunne kommunerne umiddelbart genbruge komponenter fra støttesystemer i stedet for som Hjørring, selv at måtte bekoste udvikling af disse.

Udfordringen ved ændring af udbudsformen ligger i at kunden formelt påtager sig et større ansvar, og at det måske ville kræve en udbygning af Kombits organisation. Hvilket kan kollidere med kassetænkning ifht anskaffelse og lønkroner.

Overordnet set er det et sundhedstegn, at man nu åbent sætter fokus på problemerne, da det nu må stå klart for alle hvor vanskelig en proces monopolbruddet er.

3
19. januar 2017 kl. 18:32

Uha, du må endelig ikke nævne at det er OSS. Da tror alle straks, at det er af lav kvalitet, klampet sammen i en garage, og at man ikke have en driftsaftale tilknyttet et system, der baserer sig derpå.

2
19. januar 2017 kl. 15:13

Mens man udreder trådene med KMD, så kunne man jo overveje at genbruge Hjørring kommunes løsning: Vera - der findes nemlig et eksisterende open source baseret alternativ til KMD's bud på Støttesystemerne.

https://vera-info.hjoerring.dk/hvad-er-vera

1
19. januar 2017 kl. 14:42

Man kan ikke have andet end ondt af de stakler ved KMD som har fået til opgave at skulle levere det her projekt.

Der er nok en eller flere af følgende punkter gældende: underbemanding, forkert sammensætning af team(s), manglende styring - alt sammen nøje orkestreret af ledelsen.

Når man kommer ud fra sådan et projekt, så er det nok ikke det som står først på CV'et eller man snakker højt om...