Kinesisk techgigant lancerer første førerløse taxaservice

Illustration: Baidu
Målet er at udvide servicen til 30 byer over de næste tre år

Søndag rullede Kinas første autonome taxier ud på vejbanen. Techgiganten Baidu, der står bag taxaservicen, bliver dermed den første virksomhed, der kommercialiserer førerløse køreture i Kina.

Det skriver nyhedsbureauet AP.

Taxierne bevæger sig dog endnu inden for en relativt lille radius.

Omkring 10 førerløse taxaer kører foreløbigt frem og tilbage til otte stop fordelt over en tre kilometer lang strækning i Shougang Park i det vestlige Beijing.

Hver tur koster 30 yuan som svarer til 29 danske kroner, og robottaxaen bestilles gennem appen Apollo Go.

Passagererne skal være mellem 18 og 60 år, og taxaen kører først, når passagererne har registreret sig, sat sig i sædet og spændt sikkerhedsselen.

Parken har tidligere huset et anlæg, der producerede jern og stål. I dag fungerer den som en turistattraktion og skal næste år udgøre rammerne for vinter-OL i Beijing.

Og da taxaerne begav sig ud på strækningen blev der flere gange behov for, at robotakserne måtte trække i bremsen, som fodgængere og turister bevægede sig rundt i parken, skriver nyhedsbureauet.

Første forsøg uden personale

Baidu, der er kendt for sine søgemaskiner, har afprøvet førerløs kørsel på offentlig vej siden sidste år, hvor 210.000 passagerer fordelt over tre byer er blevet transporteret af de selvkørende taxaer.

Det er dog første gang, at taxaerne sættes ud på offentlig vej uden sikkerhedspersonale bag rattet. Der vil dog fortsat være sikkerhedspersonale på bilernes passagersæde.

I en pressemeddelelse oplyser virksomheden, at målsætningen er at lancere taxaservicen i 30 kinesiske byer over de næste tre år.

»I fremtiden vil Baidu Apollo lancerer førerløse robot taxaer i flere byer og gøre det muligt for offentligheden at få adgang til grønnere, mere kulstoffattige og mere bekvemme rejsetjenester, mens der fortsat arbejdes med at forbedre den ubemandede serviceproces og brugeroplevelse,« siger Yunpeng Wang, der er vicepræsident og leder af autonom kørselsteknologi i Baidu, i en meddelelse.

Stort fokus på førerløse biler

Men det er ikke kun Kina, der prøver kræfter med de selvkørende taxaer.

Waymo, der er et datterselskab under Google-ejeren Alphabet, lancerede for få måneder siden en lignende service i den amerikanske stat Phoenix, hvor bilerne er godkendt til at køre.

Også transportvirksomheden Uber har tidligere udforsket muligheden for flyvende og førerløse taxaer.

Flere og flere bilproducenter udvikler og tilføjer desuden udviklede førerassistentsystemer, de såkaldte ALKS-systemer, til deres biler, ligesom regeringer verden over løbende diskuterer, hvorvidt autonome køretøjer bør være lovlige på offentlig vej.

Blandt andet Storbritanniens regering har netop sendt et forslag om at tillade ALKS-systemerne på de britiske veje i høring.

Men udviklingen af de selvkørende køretøjer giver løbende anledning til diskussion i offentligheden.

Det amerikanske magasin Consumer Reports har blandt andet netop påvist ved en testkørsel, hvordan Teslas autopilot-funktion kan aktiveres uden en fører bag rattet.

Testkørslen kom i kølvandet af et biluheld i Texas for nylig, hvor to mennesker omkom.

Ifølge politirapporten fra ulykken var der angiveligt ikke en fører bag rattet, ligesom førerassistent-systemet var aktiveret.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere