Kinesisk bøsseapp-investor vil overtage norske Opera

Investoren bag appen Grindr har lagt et milliardtilbud for opkøb af den norske browservirksomhed Opera

En kinesisk virksomhedsgruppe har lagt et opløbstilbud på 1,2 milliarder dollar - næsten 8 milliarder kroner - for norske Opera. Det skriver Engadget.

Det norske selskab har bekræftet, at det for nylig har modtaget opkøbstilbuddet fra Kunlun Tech og Qihoo 360, som har investeringsselskaberne Golden Brick Silk Road og Yonglian i ryggen.

Kunlun Tech er en gaming-virksomhed, der i januar også købte aktiemajoriteten i bøsseappen Grindr, mens Qihoo er et antivirus- og browser-maker.

Tilbuddet indebærer en aktieværdi pr. aktie i Opera-koncernen på cirka 71 norske kroner.

Det er cirka 53 procent mere end Operas lukkekurs den 4. februar - dagen hvor rygter om en salg begyndte at florere.

Oslos børs stoppede handlen med Operaaktier for et par dage siden, og virksomheden har udskudt offentliggørelse af deres indtjeningsprognose til onsdag formiddag.

Læs også: Norske Opera flytter HR i skyen og sparer hver femte HR-medarbejder

Operas reaktion på tilbuddet? Ifølge Recode lyder det fra bestyrelsen, at man »enstemmigt (vil) anbefale aktionærer at godkende overtagelsen.«

Opera: Vi får endnu mere innovation

Den kinesiske investor vil med sin brede ekspertise blive en stærk ejer, lyder det fra adm. dir. Lars Boilesen, Opera

Administrerende direktør Lars Boilesen, Opera, siger i en erklæring:

»Der er en stærk strategisk og industriel logik i konsortiets købet af Opera. Vi mener, at konsortiet, med dets bredde af ekspertise og en stærk markedsposition på nye markeder, vil være en stærk ejer af Opera. Konsortiets ejerskab vil styrke Operas evne til at betjene vores brugere og partnere med endnu mere innovation, og vores evne til at fremskynde vores planer for ekspansion og vækst.«

Operas positive holdning til at blive solgt kommer ikke som en overraskelse, i betragtning af at man aktivt har været på udkig efter en køber siden 2015.

Ud over desktop browseren er Opera også kendt for mobile browsere, der komprimerer hjemmesider og videoer, lige som en enhed for mobil reklame.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (3)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 13:45

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017