Kend din ret når der går mandagsmodel i din computer

Er der fejl på din computer, kan det være godt at kende sine rettigheder, før man tager kontakt til forhandleren – særligt hvis fejlen kommer igen. Forbrugerklagenævnet har udarbejdet fem gode råd til kunder med mandagsmodeller.

Forbrugerklagenævnet modtager tit klager fra kunder, som ikke er klar over, hvornår de kan kræve pengene tilbage for deres eksempelvis fejlbefængte computer. For hvor mange reparationsforsøg må en forhandler egentlig få?

»Forhandleren har som udgangspunkt ét forsøg til at få repareret en fejl, og det skal ske inden for rimelig tid. Hvis den samme fejl opstår igen, kan du derfor have ret til at kræve en anden løsning. Eksempelvis at få pengene tilbage,« udtager Henrik L. Sedenmark, der er jurist i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Men alligevel kan der være visse undtagelser, hvor forhandleren har lov til at bruge flere forsøg på at udbedre fejlen på varen. Det kan for eksempel være, hvis fejlen er svær at finde, at den første reparation er gået for hurtig, eller hvis der opstår helt nye fejl på produktet.

Dog skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i pressemeddelelsen, at der stadig er en grænse for, hvor tålmodig man skal være, og at forhandleren sjældent har mere end to-tre reparationsforsøg.

I en konkret sag, som endte i Forbrugerklagenævnet, stod en kunde med en computer, der begyndte at slukke af sig selv. Forhandleren udskiftede cover og harddisk på maskinen og efter det tredje fejlslagne reparationsforsøg, krævede kunden sine penge tilbage.

Det afslog forhandleren imidlertid, hvorfor sagen kom for Forbrugerklagenævnet som gav kunden medhold. Pengene skulle retur til forbrugeren.

»Der var tale om den samme fejl, og da forhandleren allerede havde haft tre forsøg til at få repareret fejlen, vurderede Forbrugerklagenævnet, at forbrugeren havde ret til at få pengene tilbage,« udtaler Henrik L. Sedenmark.

Hvis du står med en fejlbefængt computer, eller et andet produkt for den sags skyld, giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen her fem gode råd til, hvad du skal gøre, og hvad dine rettigheder faktisk er.

  • Klag over fejlen til forhandleren. Sørg altid for at have skriftlig dokumentation for din klage. Send evt. din klage via brev eller mail, og få, hvis det er muligt, en reparationsnota.

  • Vær opmærksom på, at du har en reklamationsret på to år, hvis fejlen eller årsagen til fejlen har været til stede ved købstidspunktet. Reklamationsretten gælder ikke, hvis du selv er skyld i fejlen.

  • Forhandleren har som udgangspunkt ét forsøg til at reparere en fejl. Hvis der bliver ved med at opstå nye fejl ved produktet, kan du få pengene tilbage.

  • Forhandleren skal reparere fejlen på din vare inden for rimelig tid. En tommelfingerregel siger, at rimelig tid er 14 dage, men det afhænger blandt andet af, hvor mange fejl der er tale om, fejlens karakter, hvor mange reparationsforsøg forhandleren har haft, samt om forhandleren har stillet en lånegenstand til rådighed for dig, mens din vare er til reparation.

  • Du har følgende valgmuligheder, hvis reparationen trækker i langdrag: Du kan kræve en anden vare magen til (omlevering), du kan kræve dine penge retur, eller du kan kræve et afslag i prisen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Madsen

Gælder ovenstående, også ved fejl i software?

Skal man som kunde acceptere software, hvor rettelser sendes ud jævnligt?

Er der forskel på fejl som er på produktet ved salgstidspunktet, og fejl som opstår, på grund af dårlig design, herunder slid på programmet?

Log ind eller Opret konto for at kommentere