Kaspersky i twitter-krig med rumænsk anti-viruskonkurrent

Anti-virus-boss Eugene Kaspersky er træt af en kampagne fra rumænske Bitdefender.

Artiklen er opdateret 14:40 med kommentar fra Kaspersky Lab i Danmark. Den kan læses i bunden af artiklen.
Artiklen er opdateret 13:35 med kommentar fra Bitdefender. Den kan læses i bunden.

Der er umiddelbart opstået mere end almindelig dårlig stemning mellem det russiske anti-virusfirma Kaspersky Lab og den rumænske konkurrent Bitdefender.

Chefen for det russiske foretagende, Eugene Kaspersky, lufter i hvert fald på Twitter sin utilfredshed med, hvad der ligner en kampagne mod Kaspersky fra Bitdefender.

Her har Kaspersky tweetet et screenshot af et indlæg på LinkedIn fra Bitdefender Enterprise. Bitdefender-indlægget indeholder teksten:

»Bitdefender hjælper kunder over hele verden med at skifte fra Kaspersky til en pålidelig endpoint-protection-løsning.«

Bitdefender-tweet-teksten er akkompagneret af et billede med en tekst, der kan oversættes til noget i stil med:

»Bekymret over at forny Kaspersky? Klik her for at finde ud af at erstatte Kaspersky uden øgede omkostninger.«

Læs også: FBI til amerikanske selskaber: Boykot Kaspersky

Kommunikationen fra Bitdefender lader til at spille på amerikansk bekymring i relation til den russiske anti-virusvirksomhed. Blandt andet har FBI advaret mod Kaspersky, som giver udtryk for, at den russiske konkurrent har for tætte bånd til den russiske regering og i sidste ende er en trussel mod USA's nationale sikkerhed. En påstand, som Kaspersky hårdnakket har benægtet.

På Twitter skriver Eugene Kaspersky i forhold til Bitdefender-kampagnen:

»Når nogen ikke kan vinde konkurrencen på retfærdig vis, så hopper de ind i den politiske dagsorden. Dårligt for industrien, dårligt for kunder.«

Forsøger man at tilgå den url, som kampagne-billedet fra Bitdefender ser ud til at stamme fra, dukker billedet ikke umiddelbart op. Måske fordi det er blevet fjernet.

Version2 har fået følgende, skriftlige kommentar fra Bitdefender, sendt via virksomhedens danske pressekontakt:

»Thank you for your inquiry, that is a tactical competitive marketing displacement campaign that is not unusual at all in IT. There are plenty of examples from other industries too.«

Hos Kaspersky Lab i Danmark har generel manager Leif Jensen følgende kommentar til sagen, som han har sendt skriftligt til Version2:

»Hos Kaspersky Lab her i Danmark er vi naturligvis opmærksomme på den ”displacement kampagne”, som vores kollega i branchen netop har lanceret. Vi tager den med et afslappet smil, og jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at den vil have den ønskede effekt, hvis den skulle blive lanceret i Danmark, hvor der generelt er en meget bred opbakning til, hvad der er god markedsføringsskik.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 10:31

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017