Tekniske problemer i Danmarks nye Landspatientregister (LPR3) gør, at Sundhedsdatastyrelsen ikke kan rette fejl i indberetninger til registret. Det skriver Altinget.
Det betyder, at regionerne har svært ved at planlægge og prioritere indsatserne på sygehusene – og at de ikke ved, om basale patientrettigheder som ventetider på udredning og kræftpakker bliver overholdt. Sundhedsdatastyrelsen kan nemlig ikke lave valide opgørelser over patientdataene, før datakvaliteten er i orden.
»Det kommer ikke bag på os, at der er fejl i indberetningerne. Vi vidste, at der ville være en overgangsperiode, hvor den nye indberetningspraksis skulle på plads. Men de tekniske problemer, der er stødt til, har desværre gjort det svært for regionerne at rette fejlene,« skriver Sundhedsdatastyrelsens direktør, Lisbeth Nielsen, i en kommentar til Altinget.
Det betyder, at der vil gå endnu længere tid end tidligere forventet, før datakvaliteten er god nok til at kunne lave opgørelser over aktiviteterne på sygehusene, fortæller hun.
Sundhedsdatastyrelsen administrerer Landspatientregisteriet, som bruges til at samle data om danskernes kontakt med sygehusvæsnet. Når en person har været til undersøgelse eller været indlagt på et sygehus, registrerer sygehuset nemlig en række oplysninger og indberetter det til registeret.
Oplysningerne kan eksempelvis beskrive, hvornår og hvor patienten er blevet indlagt eller kan beskrive patientens diagnoser, undersøgelser, behandlinger, operationer m.m.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.