Kaos hos danske websider: Nye cookie-regler er stadig ikke klar

18. maj 2011 kl. 06:5911
Kaos hos danske websider: Nye cookie-regler er stadig ikke klar
Illustration: Bob Smith.
Fra 25. maj skal alle danske hjemmesider leve op til nye regler for brugen af cookies. Men reglerne er stadig ikke offentliggjort, og hele internetbranchen er 'i vildrede', fortæller FDIM.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Skal man holde sig på den rigtige side af fartgrænsen, er det en fordel at vide, hvor hurtigt man må køre.

Men en uge før, at nye EU-regler om cookies skal træde i kraft i en dansk version, har IT- og Telestyrelsen stadig ikke offentliggjort reglerne, der vil gælde for alle danske websider. Det er frustrerende for branchen, fortæller direktøren for Foreningen af Danske Interaktive Medier, FDIM.

»Vi er stadig i vildrede om, hvad der kommer til at ske. Og hele branchen er frustreret over, at man skal indfri regler, man ikke kender ordlyden af. Det siger sig selv, at det er en umulig opgave,« siger Morten Helveg Petersen.

Et udkast til reglerne blev sendt i høring i hele marts måned, og dengang lød slagplanen fra IT- og Telestyrelsen, at man så ville indarbejde eventuelle ændringer i tæt samarbejde med internetbranchen i Danmark ? og med løbende møder med de andre EU-lande, der også skal igennem samme øvelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bliver reglerne om brug af cookies på websider afgørende forskellige fra land til land, bliver det nemlig mange gange mere avanceret at drive en webside, hvis man ikke kun går efter danske besøgende. Men ifølge FDIM er der ikke stor enighed i Europa.

»Der er vidt forskellige tilgange i forskellige EU-lande, og det er meget uheldigt. Vi har stadig brug for et klart svar på, hvad EU-Kommissionen vil med de nye regler,« siger Morten Helveg Petersen.

Dialogbokse vil smadre internettet

Den kommende bekendtgørelse strammer reglerne på internettet ved at kræve et samtykke fra brugerne, før en webside må gemme en fil lokalt på deres computere. Det sker typisk i form af en cookie, der kan have mange forskellige formål.

På en konference om de nye regler den 2. marts i år, var der meget diskussion af, hvordan ordet 'samtykke' skal fortolkes. Skal brugerne klikke ja eller nej til hver eneste cookie? Eller er det godt nok at sige ja til cookies i browseren?

Ud fra meldingerne fra IT- og Telestyrelsen fornemmer Morten Helveg Petersen ikke, at der bliver krav om dialogbokse på alle websider med ja eller nej til cookies.

»Den idé har ikke sin gang på jord, er mit indtryk. Heldigvis. Ellers ville det jo smadre internettet, som man kender det i dag, hvis det gik så vidt,« siger FDIM-direktøren.

Foreningen, der har en lang række netmedier og kommercielle websider som medlemmer, har i mangel på klare svar fra EU og IT- og Telestyrelsen i stedet skrevet sit eget bud på, hvordan man lever op til kravene.

Retningslinjerne kan findes på informationssiden Minecookies.org, og senere i dag onsdag bliver en mærkningsordning også introduceret.

»Vi forsøger at fylde rammerne ud, på trods af alle de blinde makkere i det her spil. Vi har opfordret medlemmerne til at indføre en privatlivspolitik på websiderne, og så kan de bruge vores mærke, hvis de lever op til retningslinjerne,« siger Morten Helveg Petersen.

På Minecookies.org kan man også som internetbruger få hjælp til at spærre for de cookies, som koordinerer reklamer på tværs af forskellige websider. Dermed vil man ikke få reklamer for bestemte produkter over hele internettet, hvis man én gang har vist interesse for det.

Generelt gør internetbranchen sit bedste for at samarbejde om de nye regler og tankerne bag, mener FDIM-direktøren.

»Udover frustration er der også en generel stemning for at være konstruktiv og tage ansvar, så vi kan finde nogle gode, solide løsninger. Men det er altså svært, når man skyder efter et mål i bevægelse,« siger Morten Helveg Petersen.

11 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger