Kan SimCity bruges til at løse trafikpropper i den virkelige verden?

Illustration:
Den nye udgave af spillet SimCity bygger på samme princip til simulering, som rigtige trafikforskere benytter. Det fik en betatester til at forsøge at genskabe en flaskehals i sin daglige pendlerrute.

SimCity er kun et spil, men kraftigere computere har gjort det muligt at lave simuleringen i spillet så detaljeret, at det potentielt kan udnyttes til at lave modeller af virkelighedens trafikale problemer.

Spilredaktør Mike Rose fra Gamasutra satte sig for at forsøge at genskabe en flaskehals, han hver dag sidder fast i på sin daglige tur til og fra arbejde.

De tidlige udgaver af SimCity-spillene har brugt en overordnet model for trafikken i spillet, men den nye udgave har et stort antal agenter, som eksempelvis kan være borgere på vej til arbejde. Ud fra et regelsæt simulerer spillet derefter, hvordan hver enkelt agent handler i forhold til hinanden.

Det er det samme princip, som benyttes til trafikforskning i den virkelige verden, og det lykkedes også Mike Rose at genskabe trafikproblemerne i sin hjemby i Northenden i Storbritannien.

En trafikforsker påpeger i en kommentar til blogindlægget om SimCity-eksperimentet, at spillet potentielt kunne være et nyttigt redskab, fordi det vil give mulighed for at illustrere meget levende, hvad der sker, og hvordan eventuelle løsninger kunne fungere.

Spillet er dog kun et spil, og det betyder, at spilleren ikke har mulighed for at justere på den model, der ligger bag simuleringen. Man kan altså kun bygge flere eller bredere veje og ikke indføre roadpricing, samkørselsordninger eller forsøge at simulere, hvad der vil ske ved at justere på lyssignaler.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Friis

Det er et multiplayer spil. Det er da ikke underligt at et online spil kræver du er online.

Det giver lige så meget mening som at brokke sig over man skal være online i World of Warcraft når man nu ikke behøver spille med andre.

Fjerner du alle de nye multiplayer features får du et markant ringere spil end SimCity4, så vil du spille SimCity offline så køb 4eren.

  • 2
  • 0
David Rechnagel Udsen

Det er et multiplayer spil. Det er da ikke underligt at et online spil kræver du er online.

Uh, det var en tam undskyldning for et spilkoncept der sagtens kan (og som har sin oprindelse i at) spilles alene.

Det giver lige så meget mening som at brokke sig over man skal være online i World of Warcraft når man nu ikke behøver spille med andre.

Så du siger jeg ikke skal købe SimCity 5?

Fjerner du alle de nye multiplayer features får du et markant ringere spil end SimCity4, så vil du spille SimCity offline så køb 4eren.

Jeg har allerede 4'eren. Der er koncepter jeg godt kan lide i 5'eren som er nye og friske. Jeg har ikke noget imod at man kan spille multiplayer og forbindes med andres byer således. Men det giver ingen mening at man konstant skal være tilkoblet for at spille sin by.

For hvem er det så vigtigt at hver en ændring til ens by bliver opdateret når de sker?

Der er mangen til forskel fra konceptet fra World of Warcraft til SimCity. Hvis der ikke er det længere, så har du nok ret i at det ikke er det værd at investere i.

Men for at vende tilbage til pointen, så pga. disse begrænsninger, så tvivler jeg stærkt på at forskere ville bruge SimCity 5 til at lave trafikforskning. Og at det grundlæggende er et spil og ikke en simulator.

  • 2
  • 2
Henrik Mikael Kristensen

Det er et multiplayer spil. Det er da ikke underligt at et online spil kræver du er online.

Nej, spillet har en singleplayer del, men kræver alligevel at du er online for at kunne spille singleplayer.

Fjerner du alle de nye multiplayer features får du et markant ringere spil end SimCity4, så vil du spille SimCity offline så køb 4eren.

Det havde jo været mere spændende at kunne se det traditionelle single player spil vokse i takt med mængden af CPU kraft tilgængeligt for at lave en mere realistisk simulering end det nu 10 år gamle Sim City 4.

Sim City 5 vil sikkert være et spændende single player spil med masser af nye tiltag, men der er altså ikke andre grunde for EA at kræve always-online, end at de kan slukke for serverne, når de ikke gider mere om et par år, og dermed tvinge dig til at købe Sim City 6:

http://www.ign.com/articles/2011/07/12/ea-shutting-down-more-game-servers

Den bedste måde at tilkendegive sin mening overfor EA på, er at lade være med at købe Sim City 5.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere