Der kan komme to digitale postkasser med forskelligt indhold i fremtiden

I fremtiden kan der komme to digitale postkasser, en til offentlig kommunikation og en til privat.

Konsekvensen af et nyt udbud kan være, at der i fremtiden kommer to digitale postkasser. Den ene til post fra private organisationer den anden til post fra offentlige instanser. Det oplyser Ritzau ifølge Jyllands-Posten.

»Et muligt scenarie er (...), at borgerne - som i dag - kan se deres offentlige Digitale Post på borger.dk, mens den private post skal tilgås andre steder,« skriver Sophie Løhde i et nyt svar til Folketingets Finansudvalg ifølge Ritzau.

Som landet ligger nu står e-Boks for det hele, det betyder, at privat og offentlig post havner samme sted. I forbindelse med det igangværende udbud er Netcompany kommet med et bud, der konkurrerer med e-Boks.

Vinder Netcompany kan konsekvensen ifølge Ritzaus udlægning være, at der kommer to postkasser.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bjarne Nielsen

Det er der tænkt over:

https://tools.ietf.org/html/rfc1149 A Standard for the Transmission of IP Datagrams on Avian Carriers
https://tools.ietf.org/html/rfc2549 IP over Avian Carriers with Quality of Service

The IP datagram is printed, on a small scroll of paper, in
hexadecimal, with each octet separated by whitestuff and blackstuff.
The scroll of paper is wrapped around one leg of the avian carrier.

:-)

Anne-Marie Krogsbøll

Og den er faktiskt blevet afprøvet i praksis.


Vi har faktisk en klappeskovdue - en god og trofast ven, der møder mere præcist op hver dag end postdanmark - og som vi måske med lidt god vilje og ekstra godbidder kan få til at samarbejde om et sådant projekt - problemet opstår så muligvis med at få f.eks. Skat til at samarbejde.... Lige den del er nok ikke afprøvet i praksis...

Lars Simonsen

Det er i forvejen besværligt at man ikke kan læse breve fra Borger.dk/ eboks i sin egen mailboks.
Jeg håber der bliver stillet krav om at brevene skal kunne videresendes automatisk til en email-adresse.
Om jeg husker ret var årsagen til at det ikke kan lade sig gøre "tekniske problemer".

Jeg har intet imod at Google læser min årsopgørelse eller mine breve fra sygehuset eller min pensionsopgørelse osv, .
Så hvorfor kan jeg ikke få lov at vælge når der ikke er et sikkerhedsproblem involveret, koderne til betalingskort bliver jo fremsendt med posten.

Og de som ønsker at Google ikke skal læse med kan jo bare lade være med at videresende posten.

Jan Larsen

Bevares vi har e-boks og det er jo smart nok, men banken benytter den ikke, der skal vi loggen ind hos banken og læse beskeder fra deres servere.

Forsikringsselskaberne har også en postkasse hos dem, som vi skal logge ind på.

Forsyningsselskaberne og private firmaer og foreninger såvel som transportselskaber, laver også postkasser til os, på deres servere.

Vi har ingen sikkerhed for data ikke bliver manipuleret, efter de er leveret og læst første gang.

Så en postkasse mere er ikke problemet, problemet er vi ikke kun har en, og private såvel som firmaer ikke kan sende mellem hinanden, nu hvor Post Danmark og deres services er nedlagt.

Simon Mikkelsen

De vil næppe benytte krypteret e-mail, for der er der ikke leveringsgaranti. Det er der pr. lov i e-boks, hvilket er godt for staten, men ikke så godt for os andre, med mindre vi er inde og tjekke boksen konstant. Husk, at hverken SMS eller e-mail har leveringsgaranti, så bare fordi de er slået til, kan der sagtens komme noget i e-boks.

Christian Nobel
Jakob Steen-Petersen

Man har vel selv skabt det "problem" i og med at man lod e-boks vinde første udbud og integrere Digital Post dybt ned i e-boks.

Det betyder jo at ingen rigtigt har forstået/opdaget, at der rent faktisk er 2 systemer: Digital Post og E-boks - Digital post er så den offentlige postkasse som vi er tvungget til at have. Og E-boks fik så på forunderlig vis ret til at sende al den Digitale Post ned i E-boks - således at man nu tror det er E-boks. Og det er jo til E-boks' fordel at det nu ville være meget lettere (for borgeren) blot at fortsætte med at lade E-boks drive det.

Men den model betyder jo - rent teoretisk - at Google fx kunne byde på Digital Post og så ville vi få al Post fra det offentlige ind i en Gmail-account? Eller med hvad med en Offentlig Office 365 account, man kan sikkert få rabat hvis man køber ~6 mill konti hos MS?

I virkeligheden burde vi måske være startet omvendt - en hel og aldeles Offentlig drevet postkasse (kan sagtens drives af private firmaer) og så kunne E-boks og alle andre få lov til at videresende deres Private kontoudtog mv til denne Digitale Postkasse.

Mads Hjorth

Borgere og virksomheder kunne registrere hvilken udbyder de havde valgt i fx cpr og cvr. Så kunne det offentlige og private afsendere slå op der og sende posten til den valgte udbyder.

Og det er faktisk et sandsynligt målbillede for Digital Post. EU kalder det eDelivery og det er kun et spørgsmål om hvornår det indføres.

Men det bliver nok ikke i den her omgang :-)

Henning Wangerin

Og man kan jo kræve kvittering når en mail åbnes.

Nej. Det kan man ikke.

Man kan pænt bede om at få en kvittering. Det er alt.

Om afsender så har slået det skrammel fra (1), eller modtages mail-program slet ikke understøtter det, har du som afsender absolut ingen indflyfelse på.

(1) Jeg er bekendt med mange som pr automatik slår automatisk email-kvittering fra. Det er jo en dellig måde for spammere at få valideret mail-adresser.

/Henning

Log ind eller Opret konto for at kommentere