Kan du navnet på én global europæisk webtjeneste? Næppe!
Hver tredje onlinetjeneste i USA nyder godt af intenettrafik fra udlandet. I EU står det langt sløjere til. Mindre end én procent af onlinetjenesterne i vores region formår bare at dække samtlige EU-lande.
Dette bekræfter placeringen af USA som den altoverskyggende dominerende leverandør af verdensomspændende online-tjenester. Blandt amerikanske tjenester er det velkendte brands som Google, YouTube, eBay, Yahoo og Amazon - og ikke mindst deres subbrands - der udgør størstedelen af vores webtrafik.
Resultaterne er offentliggjort i en ny rapport fra det fælleseuropæiske forskningscenter, JRC.
Analysen omfatter i alt 39 lande: EU28, andre europæiske stater, USA og de store nye vækstøkonomier. Analysen har kigget på betalte og gratis online-tjenester og baserer sig på antallet af sidevisninger på websteder fra online tjenesteudbydere.
Europæerne surfer mest på USA-baserede websteder. Denne onlineaktivitet tegner sig for omkring 54 procent, mens vores klik på på EU-baserede hjemmesider udgør 42 procent.
Et meget stort antal lokale online-tjenester tiltrækker relativt lidt trafik, mens det er en lille udsøgt skare af virkeligt globale gigantudbydere, som tegner sig for hovedparten af al aktivitet.
Det fremgår ikke af rapporten, hvilke EU-onlinebrands der undtagelsesvis har formået at blive globale. Et bud er IKEA. Nævn gerne dit bud nedenfor.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.