Kampen om it-talenter skal vindes på ord

Buzzwords er vejen frem, når der skal tiltrækkes nye talenter til virksomheden gennem jobannoncer.

'Ord som våben' er sloganet for Anna Pihl i jagten på forbrydere på TV2 i primetime. Det bør i lige så høj grad være mottoet for enhver it-virksomhed i jagten på de bedste medarbejdere med de rette kvalifikationer.

Det ved headhunterne alt om. De vejer gloserne på en guldvægt ved hvert eneste stillingsopslag for at sikre at de rigtige bogstavkombinationer ikke blot printes på avispapir men også i hukommelsen på fremtidens arbejdskraft.

Hver fjerde af rekrutteringsbureauet Hartmanns 1.000 årlige opslåede stillinger er et job i it-branchen. Selv om virksomheden slår de samme stillinger op i mange medier, handler det faktisk ikke om at nå så bredt ud som muligt - tværtimod, forklarer Hartmann-direktør Anne-Mette Ravn.

De rigtige folk
»En annonce behøver ikke at tiltrække 100 kandidater. Hvis man kan tiltrække 10 er det nok, hvis det er de rigtige. I virkeligheden bør man gøre sig meget umage med jobannoncer. Der er en tendens til, at man lige hiver sin jobannonce frem fra sidst og så lige retter lidt hist og her,« siger Anne-Mette Ravn.

»Det er ikke kun det grafiske, det handler om. Rent tekstmæssigt kan man tit gøre langt mere ud af annoncen. Hvis man vil ramme en præcis målgruppe, skal man finde ud af, hvad målgruppen tænder på. En anden ting er, at en jobannonce i den grad er et vindue ud ad til. Det er en markedsføring af dimensioner af ens virksomhed. Derfor skal man være omhyggelig med, at annoncen afspejler virksomheden. Det er vigtigt at vælge ord med substans,« siger hun.

Anne-Mette Ravn advarer mod ord som fleksibel, samarbejdsvillig og godt humør.

Hos rekrutteringsbureaet Elan, som også har specialiseret sig i it-branchen, lægges der mere vægt på at beskrive jobbet frem for virksomheden.

Det perfekte match
»Det er jobbet og ikke virksomheden, der skal sælge. Derfor vælger mange kendte virksomheder at søge medarbejdere anonymt gennem os. Det perfekte match sker, når jobsøgeren brænder for jobbet og ikke for virksomheden,« forklarer landechef hos Elan, Dorte Haugaard Andersen.

Selv om begge rekrutteringsvirksomheder af erfaring ved, at it-folk er mere online end mange andre faggrupper, slår de også stillingerne op i de trykte medier.

»Det er en rigtig god strategi, når man skal finde specialister. Vi gør typisk det, at vi vælger mange kanaler. Det trykte medie har den fordel, at man kan sidde og bladre en avis igennem og så falde over et job. Det gør man ikke på samme måde på en onlineportal,« siger Anne-Mette Ravn.

»Der er engang lavet en undersøgelse af, i hvilket trykt medie man lettest kunne tiltrække it-folk. Det bedste medie var Anders And, for det er det blad it-folk læser, når de er på toilettet, hævdede den,« siger hun.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Peter Makholm Blogger

Jeg er egentligt lidt overrasket. Buzzwords og anonyme virksomheder er da netop ting der gør at jeg kunne finde på at vælge en samtale fra.

Muligvis er vi ueninge om hvad der udgør et buzzword. Jeg mener at det betegner uklare modeord der primært er egent til at imponerer modtageren (http://en.wikipedia.org/wiki/Buzz_word). Det er da netop den slags der kan få mig til at løbe skrigende væk. Især da jeg ikke er aktiv jobsøgende, vil jeg da ikke spilde min tid med ukonkret flaf som kan dække over hvad som helst?

Jeg er også noget betænkelig over for virksomheder der ønsker at være alt for anonyme. Før jeg bruger alt for meget tid vil jeg da have lov til at lave en uafhængig vurdering af jobbet, dels ved at se på firmaets produkt og profil og dels ved at se om mit netværk kender firmaet.

Især hvis alt jeg har er en vag buzzword kompatibel jobbeskrivelse kombineret med ingen viden om virksomheden, så kunne jeg da ikke drømme om at kaste tid efter at søge jobbet.

Er IT-folk virkelig så uinteresseret i hvad de laver at buzzword er nok til at lokke dem til?

  • 0
  • 0
#5 Dennis Krøger

Ok, mine øjne virker ikke særligt godt idag!

Læste artiklen to gange igennem for at finde det, og konkluderede at det ikke stod der... Sjovt at jeg gad kigge på underoverskriften... :s

Sorry, Dennis

  • 0
  • 0
#6 Deleted User

Buzzwords og anonymitet er én måde at gøre det på - den gammeldags! Som kommentarerne så fint udtrykker, så gør buzzwords ikke så meget andet end at forvirre og irritere.

I stedet bør man gentænke hele rekrutteringsprocessen gennem jobportaler. Pointen er måske, at der skal helt andre mekanismer til, for at finde frem til de rigtige kandidater.

Vi har lavet en ny forretningsmodel, hvor man får en dusør for at identificere den rette kandidat til en virksomhed, og dusøren bliver KUN udløst, hvis anbefalingen resulterer i et match for virksomheden. Det er altså en slags online headhunting.

Vi forsøger at lave et fair og transparent koncept, så de netværk, der gennerer værdi, er dem som får betaling. Du kan således anbefale din ven på portalen www.mwr.jobs – og få kontant belønning, hvis det resulterer i et match.

Bedste hilsner, Anders

  • 0
  • 0
#7 Peter Makholm Blogger

Muligvis overfortolker jeg betydningen af ordvalget i underrubrikken. Det er helt korrekt at der i selve artiklen ikke står "buzzwords" men "Det er vigtigt at vælge ord med substans", hvilket jo er det præcis modsatte.

Men jeg forstår stadigvæk ikke helt påstanden: "Det perfekte match sker, når jobsøgeren brænder for jobbet og ikke for virksomheden". Det er formodentligt korrekt at man får et dårligt match ved at finde en der brænder mere for virksomheden end selve jobbet, men jeg tror heller ikke at det omvendte er smart.

Tommy Dejbjerg bloggede på et tidspunkt om at undersøge jobkandidater via Linkedin, Google og ens netværket. Helt tilsvarende vil jeg da gerne undersøge min fremtidige arbejdsllads, både for at se om det er et sted jeg kan holde ud at være i længere tid end 3 måneder, men også fordi jeg tror det kan give et bedre indtryk af jobbet at se på firmaets profil end hvad en rekruteringsperson nu tror jeg ønsker at læse.

  • 0
  • 0
#9 Deleted User

Jeg har selv prøvet nogle år tilbage at svare på en annonce offentligt gjort af et jobformidlings firma. (fik ikke jobbet).

fiduesn er at man læser besrivelsen af hvad de søger og hvad type projekt, det handler om. Man kommer så til en samtale hvor generelle "passer man sammen" temaer er fokus.

Kommer man videre erfarer man naturligivs hvilket firma det drejer sig om, så kan ting som firmaet profil jo tages i betragtning, hvilket da giver mening da selve jobbet og evt hvem man skal arbejde sammen med er vigtigere end hvad firmaet hedder.

Tror også de fleste af kommentanterne (hvis det ord ellers findes), ser buzzwords for negativt, fo r mig er det også ting som: java, epj, web applikation osv. Som man som jobsøger hurtigt lærer at afkode, og hvis man kan lide OO og sproget Java, er det da nyttigt at vide.

  • 0
  • 0
#11 Deleted User

Mange tak for de gode kommentarer. Det er altid rart at skrive en artikel, som vækker interesse hos folk.

Artiklen handler om, hvordan nogle rekrutteringsbureauer griber sagen an, når de er på jagt efter it-talenter. Om det er den rigtige måde eller ej, er det jo faktisk kun jer, der skal headhuntes - der ved. Derfor er det ekstra interessant og relevant at læse jeres kommentarer og gode råd til dem, der skal ansætte it-talenterne.

De to ovenstående artikler er en del af et tema, som blev bragt i printmediet Version2. Der er også en artikel om en virksomhed, som vælger at rekruttere på baggrund af sine medarbejderes anbefaling.

Jeg kan sagtens følge de ansøgere, som ikke kun lader sig tjekke ud, men også selv tjekker potentielle arbejdsgivere ud. Hvis nogle har nogle interessante oplevelser i den retning, kunne det være spændende at høre mere om. Måske kunne det endda være værd at skrive en artikel om.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere