Kafkask it-support: Microsoft har fastfrosset Grønlands hoveddomæne
Microsoft har siden januar blokeret selvstyret i Grønlands domæne, nanoq.gl. Dermed har selvstyret ikke været i stand til at sende e-mails til borgere som bruger Hotmail, Outlook og Livemail.
Selvstyrets it-afdeling har kontaktet Microsoft siden januar, men Microsoft har - af uvisse årsager - ikke fjernet blokeringen eller besvaret henvendelserne.
»Vi har sendt dem henvendelser hver eneste dag, udfyldt standardformularer og ringet dem op. Vi har taget kontakt til deres support, til deres hovedkontor, igennem alle kanaler. Lige lidt har det hjulpet. De er høflige og forstående i telefonen, men de gør ikke en pind ved problemet,« siger Tony Ditlevsdal, som er it-chef ved selvstyret.
Grønland blev blokeret efter malware-problem
Sagen tog sin begyndelse, da en uheldig medarbejder loggede sig ind på selvstyrets webmail i slutningen af januar.
Desværre var computeren inficeret med malware og begyndte efterfølgende at sende tusindvis af mails. Indenfor få timer opdagede selvstyret fejlen, stoppede malwaren og kontaktede omgående Microsoft.
»Google, Microsoft og en masse andre så det formodentligt som et problem og blokerede automatisk for trafik fra selvstyrets domæne. De andre fjernede blokeringen et par timer efter, da vi havde udbedret fejlen og kontaktede dem. Det har bare ikke været muligt at få Microsoft til at fjerne blokeringen,« siger Tony Ditlevsdal.
Det betyder, at når selvstyret får henvendelse fra en borger, som bruger en Microsoft-tjeneste til sin email, er de ikke i stand til at svare. Derfor er de tvunget til at svare med telefonopkald, sms eller brevpost. Dette besværer al sagsbehandling betydeligt.
Selvstyret har ikke kunnet oplyse, hvor mange grønlændere, der har været berørt, men det gælder samtlige borgere, som anvender Hotmail, Outlook eller Livemail.
Processen med Microsoft har været frustrerende
Selvom selvstyret har rettet henvendelse hver dag i 22 dage, har de ikke fået løst deres problem. Tony Ditlevsdal undrer sig over, at det har været så vanskeligt at få support.
»I går sad jeg i røret med deres support i syv kvarter. Vi blev kastet rundt mellem medarbejdere, sat i kø efter kø og skulle hver gang høre en meddelelse om, at opkaldet blev optaget og kunne blive brugt i undervisning. Det var frustrerende, lidt ligesom i en roman af Kafka, og problemet er stadig ikke løst,« siger Tony Ditlevsdal.
Microsoft har ikke kunnet give nogen forklaring på, hvad der helt præcist er gået galt i deres support, eller på hvorfor det har taget så lang tid at besvare selvstyrets henvendelser.
Men it-selskabets talsperson forsikrer nu, at der arbejdes ihærdigt på sagen.
»Det er en almindelig sikkerhedsprocedure, at vores systemer lukker ned i tilfælde af malware, når en konto misbruges for at beskytte modtagerne. Når omfanget er kortlagt og angrebet forhindret, kan de respektive konti blive genåbnet, når de forskellige sikkerhedstrin er blevet verificeret. Vi er kede af at erfare, at IT-chefen hos det Grønlandske Selvstyre tilsyneladende har problemer med at få genåbnet sin mailkonto. Vi er ved at undersøge sagen nærmere,« skriver en talsperson fra Microsoft Danmark.
