Kæmpe kodekampagne: Kun 5 procent af børn lærer at programmere

Mens vores hverdag stadig bliver mere centreret omkring it, er det de færreste børn, der lærer, hvad der foregår inde i maskinen. En ny verdensomspændende kampagne sætter fokus på computer-videnskab i folkeskolerne.

Med store prominente navne som Mark Zuckerberg og Bill Gates på listen over undervisere, har begivenheden Computer Science Education Week skabt opmærksomhed omkring de kommende fem dage, der vil stå i programmeringens tegn. Ifølge Datalogisk Institut er det nemlig kun fem procent af alle verdens børn, der lærer at skrive kode.

Fra den 9. til den 15. december forventes mere end tre millioner børn fra 160 lande at tage del i omkring 24.000 timers online undervisning. Idéen er, at børn kan vælge mellem enorme mængder af forberedt undervisning i forskellige mindre programmeringsopgaver, som tager en time at lære. Eventen har da også fået kælenavnet ‘The Hour of Code’.

Startdatoen er ingen tilfældighed, da den falder sammen med, hvad der ville have været Grace Hoppers 107’ende fødselsdag, som var med til at skabe den første compiler i 1952.

Læs også: Google hylder kvinden bag den første compiler

Ifølge Datalogisk Institut er den kommende uge verdens største læringsevent, hvor børnene blandt andet skal styre en Angry Bird rundt i en labyrint ved at programmere dens vej ved hjælp af ‘drag and drop’-kommandoer og kan få introduktion til JavaScript og et hav af andre sprog.

Det endelige mål er at lære alle børn at programmere - også selvom de ikke skal være programmører. I fremtiden vil computere unægtelig blive endnu sværere at komme uden om, og derfor er det vigtigt, at en større del af jordens befolkning har en idé om, hvad en computer kan og ikke kan, skriver Datalogisk Institut.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Robert Larsen

Hvor mange børn lærer at svejse?
Eller reparere deres bil?

Er programmering så generelt brugbart at alle skal kunne det?
Jeg kan ikke fixe bilen, men jeg ved da, hvordan jeg får skidtet til at køre frem og tilbage.

  • 4
  • 6
Svend Eriksen

Hvor mange børn lærer at svejse?
Eller reparere deres bil?

Er programmering så generelt brugbart at alle skal kunne det?
Jeg kan ikke fixe bilen, men jeg ved da, hvordan jeg får skidtet til at køre frem og tilbage.


Nu er 'lærer at programmerer' jo lidt løst defineret. Hvis man tæller folk, der kan lave 'hello world!' som folk der kan programmere, så vil tallet der virkelig kan bruge programmering til noget seriøst jo være en del lavere.

Eller for at komme med en bil-analogi, som man jo skal, så kan man også regne folk der kan tjekke olie på deres bil og selv skifte til vinterdæk, med under en betegnelse 'folk der kan lave biler'.

  • 3
  • 2
Jan Harries

Jeg er enig.
Der er alt for meget hype rundt omkring at computeren er ALT, specielt her på nettet.
Jeg lærte det fra 16 år af, med en Commodore 64, og senere 2 IT uddannelser.
Børn har ikke godt af ipad og alt det computer synes jeg, de bliver jo fodret med computere! hvor er resten henne i billedet ? helt væk synes jeg. for meget computer i alt kort sagt.

De lærer det når de finder interesse i det, ligesom jeg reparerer min egen knallert, når jeg får en og skal lære det. eksempel.

  • 0
  • 1
Kim Henriksen

Af ren nysgerrighed, hvad findes der er undervisnings materiale/metoder, tilegnet mindre børn fra 6 år og opefter på dansk? (Lego Mindstorm m.m. undtaget)

Jeg har da nogle små børn i familien jeg godt kunne tænke mig at finde ud af, om det var noget for dem

  • 0
  • 0
Henrik Mikael Kristensen

Hvor mange børn lærer at svejse?
Eller reparere deres bil?

Der er en vis fejllogik i at sammenligne programmering med noget praktisk arbejde, der starter i A og ender pænt og nydeligt i B.

Måske er det også derfor vi har så mange kuldsejlede IT projekter i milliardklassen idag, fordi man mente at programmering var ligesom at svejse eller reparere en bil, og dermed ikke var noget der kunne betale sig at lære.

  • 2
  • 3
Morten Andersen

Jeg er enig i der er alt for meget fokus på at alle skal kunne programmere. Årsagen er simpel, IT er et af de eneste områder i vækst og med relativt lav arbejdsløshed. Så politikerne hopper med på bølgen og tænker "Hvis nu bare alle de arbejdsløse kunne programmere, så havde vi løst alle problemer". Problemet er at for det første kan vi naturligvis ikke leve af at alle programmererer. For det andet, er det ikke alle der har interesse i eller har evnerne til at programmere. Der er rigeligt med folk i forvejen der nok burde have valgt en anden karrierevej, og som også hurtigt skifter spor til de mere administrative dele af IT, eller evt. test.

Det er præcis samme lattelrige politikertankegang fra omkring 2008-09 hvor krisen startede og hvor der stadigvæk var meget snak om grøn energi, vindmøller o.s.v. Da var det "grøn vækst" man satsede på "Danmark" skulle leve af. Så gik det dårligt for bl.a. Vestas og i dag hører man ikke så meget om vindmøller, nu er det mere IT der er i fokus. Når arbejdsløsheden stiger indenfor IT, fordi der er kommet for mange herind (ligesom i år 2000), så vil der komme et nyt fokusområde. Det kan være sjovt at gætte på hvad det bliver. Måske noget med konsulenter indenfor sociale medier (de unge er jo så gode til Facebook og Twitter, og ethvert offentligt kontor skal naturligvis være repræsenteret her), eller også at alle unge skal lære kinesisk/indisk så vi kan komme ind på de nye markeder (eller i hvert fald uddanne vore afløsere), eller måske bliver det udvinding af skiffergas alle skal lære om, nu hvor man har set successen i USA og undersøgelser har peget på det også findes i DK, og sådan vil det fortsætte...

  • 1
  • 1
Niels P Sønderskov

Andre videnskaber som fysik og kemi har deres plads i skolen, og datalogi skulle selvfølgelig have en lignende plads, nu hvor den praktisk anvendelse fylder så meget som den gør. Lige som fysik og kemi i skolen ikke gør nogen børn til fysikere eller kemikere, skal undervisning i datalogi selvfølgelig heller ikke producere programmører, men give børnene grundlæggende begreber om feltet. De 5 procent er direkte skandaløst.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere