Jysk nytænker it-platform: Vi vil huske data på 70 mio. kunder uanset hvor de møder os

Illustration: Nomad Soul/Bigstock
Kunderne skal have en endnu bedre købsoplevelse i såvel butik som på nettet, så et nyt udviklingsprojekt skal gøre op med den gamle platform og skabe en helt ny.

De har ansættelsestravlt i it-afdelingen i boligindretningskæden Jysk. I pressemeddelelser har koncernen gjort opmærksom på, at der sker store ting i virksomheden, og kompetente it-folk bør kigge mod Jysk, hvis de er på udkig efter nye og spændende udfordringer.

Og det er da heller ikke småting, som virksomheden har gang i på udviklingsfronten.

»Vi har valgt at se på, hvad der sker, hvis vi kaster det hele op i luften, og undersøge: 'Hvis vi nu skulle gøre det fra bunden af, kunne vi så ikke starte med at bygge det hele som et samlet system, frem for at bygge videre på det vi har?' Vi har gode løsninger på de enkelte områder, men vi vil mere. Det er det høje ambitionsniveau, som har været kendetegnende for Jysk de seneste i hvert fald fem år på it-området. Vi vil ikke blot mere af det samme, vi vil meget mere,« lyder det fra it-direktør Lars Nielsen.

Unik købsoplevelse

Antallet af medarbejdere i it-afdelingen i Jysk er da også fordoblet de seneste tre til fire år, og det er en udvikling, it-direktøren forventer fortsætter.

»Vi står foran nogle meget store it-projekter med såkaldt Unified Commerce, hvor vi gentænker hele vores butiks- og web-platform. Vores kunder handler ikke bare online eller i butikken - de handler i Jysk og forventer, at de flydende kan skifte mellem butikker, kundeservice og online, og at vi som Jysk-medarbejdere er med på, hvor kunden sidst fik sin information fra, eller hvad de havde et spørgsmål omkring,« forklarer Lars Nielsen.

Læs også: Detailhandels-ph.d.: Vi har hede drømme om at tracke kunderne uanset om de shopper fysisk eller virtuelt

»Den nuværende generation beskrives ofte som en, der kun vil arbejde med spændende projekter, og det bliver beskrevet som et problem. Sådan ser jeg ikke på det. Vi vil gerne være forrest og have den nyeste og mest spændende teknologi i vores portefølje,« siger it-direktør i Jysk Lars Nielsen. Illustration: Jysk

Jysk vil fjerne skellene mellem den fysiske handel i butikken og den elektroniske på nettet.

Der skal være en flydende overgang fra, at kunder taler med medarbejderen i butikken og eventuelt går hjem og arbejder videre med sit tilbud og kommer tilbage til butikken for at gøre sit indkøb og efterfølgende kunne være i dialog med kundeservice, hvis der er flere spørgsmål.

Lige meget hvor kunden er, skal oplevelsen være, at det er en samlet og hel proces.

»Kunden skal opleve Jysk som en butik, der kan huske kunden og ved, hvor han kommer fra, og hvad det er for udfordringer, han skal have løst. Det er kundernes tid - det er dem, det handler om. Vi forsøger at være prisledende, men vi mener også, at vi kan give en rådgivning, som kunden kan bruge til noget, både online og i butikkerne. Så hvis vi kan kombinere det at være den, der er bedst på prisen, med at være gode på rådgivning, så får kunden det bedste hos os,« pointerer Lars Nielsen.

Ny platform til 300 mio. besøgende i butikker og på hjemmesiden

Jysk har endnu ikke truffet en endelig beslutning om, hvilken platform selskabet vil anvende som udgangspunkt for den nye kundeoplevelse, men både SAP og IBM er inde i billedet, og ERP-systemet fra SAP forventer it-direktøren, at Jysk kører videre med. Så de nye medarbejdere, som Jysk er på jagt efter, er i vid udstrækning systemintegratorer, der kan få de mange ender i systemerne til at finde sammen.

»Det er også en kæmpe web-opgave, selv om vi har at gøre med et standardsystem. Vores ambition er, at vores system skal give den bedste oplevelse og i og med, at vi har over 300 millioner besøgende i butikker og på hjemmesiden, så det, at der skal kastes en del ekstra udviklingstimer i at opnå det, betyder det ikke så meget. Vi er så store, at det kan betale sig at være de bedste på it-siden for både kunden og for os,« siger Lars Nielsen.

Ud over systemintegratorer er Jysk på udkig efter backend-udviklere, webudviklere, og ERP-udviklere. Eller hele vejen rundt, som Lars Nielsen udtrykker det, og han forventer ikke, at Jysk får problemer med at tiltrække kompetente medarbejdere.

»Vi mener, det starter med at give et godt miljø til dem, vi har - en god rekruttering starter med, at de folk, vi har, er glade for at være her. Vi oplever, at vores medarbejdere har en hverdag, der hænger sammen, og vi har fokus på, at folk ikke arbejder for meget. Vi vil gerne have, folk giver sig fuldt og helt, når de er her, men vi vil også gerne have, at de har en hverdag og et familieliv ved siden af,« uddyber han.

De nyeste teknologier

Men det er ikke kun på hjemmefronten, Jysk vil sørge for, at medarbejderne har det godt. Når de er på jobbet, skal de have en spændende og udfordrende arbejdsdag, der giver medarbejderen lyst til at møde ind.

»Den nuværende generation beskrives ofte som en, der kun vil arbejde med spændende projekter, og det bliver beskrevet som et problem. Sådan ser jeg ikke på det. Vi vil gerne være forrest og have den nyeste og mest spændende teknologi i vores portefølje. Medarbejderens ønske om at udvikle sig og lave noget, der batter, matcher meget godt vores ønsker om at lave ting med de nyeste teknologier og give medarbejderen en oplevelse af, at når han eller hun går hjem, har de lavet noget, der betyder noget for Jysks forretning,« siger Lars Nielsen.

Det med de spændende opgaver skal ifølge it-direktøren tages helt bogstaveligt. Jysk anvender også i vid udstrækning eksterne konsulenter, ikke mindst i pressede situationer, hvor f.eks. en deadline nærmer sig.

»Vi vil hellere hyre konsulenter ind i en periode og vente på den rigtige medarbejder end i panik ansætte en forkert. Vi ansætter også hellere konsulenter til at lave det kedelige, så vores egne medarbejdere kan lave det nye og mere spændende,« påpeger han.

Manglende kendskab

Selv om Jysk i vid udstrækning får løst deres rekrutteringsbehov gennem medarbejdernes og ledernes netværk, så erkender Lars Nielsen, at hovedkontorets placering i Aarhus er en udfordring.

»Vores største udfordring er at komme i kontakt med folk. Der er ikke mange, der ved, at Jysk har sit hovedkontor i Aarhus. Her er vi i løbende konkurrence med de andre store spillere i Aarhus-området som Vestas og Arla, som også er med til at gøre kompetenceniveauet højt i området. Jeg tror, vi ville være værre stillet i København, da Jysk er et stærkt brand her, og det ikke er så vigtigt, at der står Google eller lignende på visitkortet,« forklarer Lars Nielsen.

Ifølge it-direktøren betyder kombinationen mellem spændende arbejdsopgaver og tid til familien, at der er en meget lav udskiftning af medarbejdere i it-afdelingen, og at de tilmed ofte oplever, at konsulenter, der har arbejdet for Jysk, efterfølgende søger stillinger i firmaet.

»Vi har helt unik få medarbejdere, der forlader Jysk, fordi de gerne vil være et sted, hvor de er med i forhold til de nyeste teknologier. Det konstante ønske om at være på forkant, det finder de ikke ret mange andre steder,« siger Lars Nielsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017