Justitsministeriet er gået i gang med at undersøge mulighederne for at samkøre overvågningsdata fra politiets system til automatisk nummerpladegenkenselse (ANPG) og data fra miljøzonekameraer.
Det bekræfter Justitsminister, Nick Hækkerup, i et svar til Transportudvalgets spørgsmål på Folketingets hjemmeside.
ANPG-kameraer har holdt øje med kørertøjer siden 2016, og ifølge politiets hjemmeside bruger man dem primært til at bekæmpe alvorlig kriminalitet, men også til at øge færdselssikkerheden.
I sommeren 2020 besluttede Folketinget, at man ville opsætte miljøzonekameraer, som skal holde øje med, at trafikken i områderne overholder miljøzonereglerne.
Ifølge Miljø- og Fødevareministeriets hjemmeside miljøzoner.dk bruger kameraerne samme nummerpladegenkendelsesteknologi som ANPG, og oplysningerne sammenstilles med data fra køretøjsregistre i Danmark og udlandet.
>
I Justitsministerens svar til Transportudvalget skriver han, at kampen mod social dumping er en prioritering for regeringen:
»Jeg har derfor bedt mit embedsværk om at indlede en dialog med Rigspolitiet for at afklare de nærmere praktiske, juridiske og tekniske rammer af de konkrete forslag, der fremgår af henvendelsen, der henvises til i spørgsmålet.«
I spørgsmålet henviser man nemlig til, at en række organisationer, herunder Dansk Industri Transport og Dansk Erhverv, i november 2020 sendte et brev til Justitsministeren og Transportminister, Benny Engelbrecht.
Her opfordrer man kraftigt til, at bekendtgørelsen for ANPG ændres, så man ved lov kan anvende systemet til at sikre mod social dumping. Man vil kontrollere, at udenlandske virksomheder har anmeldt cabotagekørsel med tungvogne til Erhvervsstyrelsen, og at firmaerne ikke betaler vognførerne en timeløn under den danske sats, som beskrevet i udstationeringslovens paragraffer 8 c og 8 d.
Man foreslår også, at bekendtgørelsen ændres, så man har lov til at samkøre data fra ANPG og miljøzonekameraer, da man således »lettere og mere effektivt [kan] klarlægge køretøjernes kørselsmønster og dermed håndhæve reglerne om cabotagekørsel og udstationering.«
Selvom organisationerne mener, at det er en god ide at samkøre data, så er ANPG-systemet tidligere blevet kritiseret, da det i 2018 kom frem, at oplysninger om bilers lokation blev gemt i flere end de tilladte 30 dage.
Ifølge udbudsmaterialet til systemets udvidelse er der 250 ANPG-kameraer fordelt i landet, som kan ses her.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.