Justitsministeren vil gemme fingeraftryk og DNA på sigtede i op til 20 år

29. marts 2022 kl. 13:0627
Justitsministeren vil gemme fingeraftryk og DNA på sigtede i op til 20 år
Illustration: Socialdemokratiet.
Justitsminister Nick Hækkerup vil fremsætte et lovforslag, der skal gøre det muligt for politiet at opbevare fingeraftryk og DNA-profiler på danskere, der aldrig er dømt for noget, i op til 20 år.
Artiklen er ældre end 30 dage

Er man sigtet for en lovovertrædelse og har fået taget sit fingeraftryk, gemmer politiet det, selvom du aldrig bliver dømt. Og står det til justitsminister Nick Hækkerup, skal den tidsrammen for, hvor længe man må gemme det hæves, og derfor fremsætter han et lovforslag, der indeholder en model på differentierede tidsfrister for sletning af fingeraftryk og dna-profiler fra sigtede.

Det oplyser Justitsministeriet i en pressemeddelelse.

I mange år var praksis hos det danske politi, at man gemte de sigtedes fingeraftryk indtil personen fyldte 80 år eller døde, men den tilgang blev dømt ulovlig af Menneskerettighedsdomstolen i 2008. Derefter vedtog Folketinget en ny lov om, at aftryk kun måtte gemmes i ti år, men i praksis blev mange af de opbevarede aftryk ikke slettet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I et orienteringsbrev til Folketingets Retsudvalg skriver ministeriet, at man vil indføre slettefrister på henholdsvis 10, 15 og 20 år for dna-profiler og fingeraftryk indhentet fra sigtede. Præcis hvor længe kommer til at afhænge af den sigtedes lovovertrædelse.

På baggrund af oprydningen vil Politiet slette omkring 111.500 personers fingeraftryk, da det vurderes, at de har en »meget begrænset efterforskningsmæssig værdi.«

I pressemeddelelsen udtaler Nick Hækkerup, at han »mener, at politiet skal have de bedst mulige redskaber til at opklare kriminalitet, og jeg ser gerne, at flest mulige fingeraftryk bliver opbevaret så længe som muligt.«

27 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
27
30. marts 2022 kl. 17:34

Jeg ser et dilemma her.

På den ene side, så ønsker jeg ikke at mine biologiske oplysninger skal gemmes i mellem 10-20 år, bare fordi jeg var uheldig at være på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, eller se uheldig forkert ud, så jeg sigtes som uskyldig.

På den anden side, så har alle med et nyere pas, allerede givet vores fingeraftryk til samfundet, da passet skal indeholde biometriske oplysninger.

Disse oplysninger, kender jeg ikke data varigheden af, men passet er typisk gyldigt i 10 år, så data gemmes formentlig i 10+ år og formentlig lang tid længere. Det kunne iøvrigt være interessant at få det specificeret.

Så vi er allerede i suppedasen på den ene eller anden vis.

Udfordringen er nok mere, hvor lang tid en sigtelse må gemmes i systemet, uden at være blevet anonymiseret, således sigtelsen ikke længere kan bruges til at identificere den uskyldigt sigtede person.

26
30. marts 2022 kl. 15:16

modernede teknik skal forbedre vores samfund til borgernes gavn og glæde ikke bruges til det modsatte.

en udemærket regl har,altid været når borgeren har udstået sin straf og regning betalt til samfundet. bør dennes personlige data ting såsom dna fjernes fra registret.

politiet er til for borgernes skyld ikke omvendt.

det fantastisk som hækkerup og folketinget har travlt med, at begrænse borgernes frihed i systemets navn. en trist udvikling, hvad der driver den må guderne vide. om politiet har samtlige landes borges dna, bliver det ikke sikre at gå på gaden af. med lov og sund fornuft bygger man, bedre samfund.

den tidligere MI5 chef,blev spurgt, om hans største fejl. han svarede, at installere CCTV over alt, i det,det flytter politiet ind i de varme kontorer og væk,fra gaden. hvor man opspore forbryderne, når først skade,er sket,gavne det ikke nogen at man kan se det på fjernsynet.

24
30. marts 2022 kl. 13:29

Det er to prinsipper ute og går: 1) Den siktede er uskyldig inn til det motsatte er bevist 2) Når en har sonet straffen er saken oppgjort med samfunnet 3) Vi alle er like, men noen er likere enn andre (!). Nå vil altså justisministeren relativisere disse grunnprinsippene. Om du er ekkel gjelder ikke 2) og 3). Jeg vil forslå at fingeravtrykk og dna hentes inn ved fødsel og lagres som bits og bytes (selve dna'et slettes). Så får det være strenge regler for hvordan disse data behandles og den enkelt varsles om ens data skal brukes.

23
30. marts 2022 kl. 13:06

der var et drab i Aalborg for år tilbage ved Østre Anlæg. Der opfordrede politiet mænd i området til at få taget fineraftryk og vist nok også DNA. Det gør man for at indsnævre mulige interessante personer. Skal man så ryge i et register for 10-20-30 år for at ville hjælpe til ??? Det er helt ude i hampen.

17
30. marts 2022 kl. 09:45

Fingeraftryk og DNA-profiler skal da blot gemmes forever .. Måske burde man ligefrem taget en DNA-profil ved fødsel, som efterfølgende kunne opdateres efterhånden som teknologien perfektioneres. Vi er alligevel derude hvor næsten alt gemmes, så hvor ikke blot gøre det fuldt ud ;-)

25
30. marts 2022 kl. 14:10

Måske burde man ligefrem taget en DNA-profil ved fødsel, som efterfølgende kunne opdateres efterhånden som teknologien perfektioneres.

Har du ikke hørt om hælprøveregistret?

22
30. marts 2022 kl. 12:59

Og så skal vi alle chip'es som hunde. Blot for at gøre det lidt nemmere - ikk ozzz ??

disclaimer: lidt husmandshumor er lidt rundt omkring

11
29. marts 2022 kl. 19:16

Ja, med PETs ny "antimundigheds-bekæmpelses" tiltag, skal man nok passe på ikke at være for kritisk over for vores "overvågning er friheds"-minister eller gå med Tibet-symboler eller stille for mange spørgsmål i det hele taget.

12
29. marts 2022 kl. 21:42

Det er - i min optik - en helt forkert måde at se på tingene. Det er faktisk diametral modsat af hvad man burde gøre - mener jeg.

Danskerne burde begynde at stille mange flere spørgsmål, til dem selv først og fremmest, og så selvfølgelig de myndigheder de er påvirket af.

8
29. marts 2022 kl. 16:38

Version2 er desværre faldet i et hul af spin. Det danske register er ulovligt og i strid med menneskeretten. I stedet for at rette ind, vil Hækkerup lovliggøre det. Det er løgn at han vil gemme “sigtedes” fingeraftryk. Han mener “uskyldige”. Folk hvor politiet har frafaldet sigtelsen, fordi den viste sig at være ubegrundet.

I visitationszonerne sigter politiet folk for overtrædelse af våbenloven (ingen paragraf, bare hele loven), visiterer, og frafalder sigtelsen. Det kan tage mindre 5 minutter. Det er de mennesker som Version2 antyder er kriminelle. Institut for Menneskerettigheder har lige offentliggjort et studie som viste at politiet især vælger mennesker med en bestemt hudfarve, når det kommer til grundløse sigtelser.

Hækkerup vil lave et register over fingeraftryk fra en bestemt etnicitet.

14
29. marts 2022 kl. 22:11

Rasmus, har I denne problematik på radaren, når/hvis I når i mål med teleligningsproblematikken? Det er da katastrofalt og under alt kritik at uskyldiges (sigtede, ikke dømte) dybt personlige data må forblive opbevaret uden grund!

15
29. marts 2022 kl. 23:31

Ja. Tobias Stadarfeld er i gang med en sag om det. Vi vil også være klar til at få underkendt hans nye regulering, hvor han giver sig selv lov til at krænke.

13
29. marts 2022 kl. 21:49

Ja, tak, Malver. Det gælder uskyldige. Der er i den grad behov for en ”oversættelse” og et korrektiv til ministeriets pressemeddelelse, som er vanskelig at dechifrere.

Lovforslaget vil også blive fremsat i indeværende folketingssamling, dvs. snart – inden sommerferien:

”hvorfor jeg i indeværende folketingssamling forventer at fremsætte et lovforslag, som vil indføre en længere opbevaringsperiode af visse dna-profiler og fingeraftryk fra sigtede, men ikke dømte, end i dag.”

”et lovforslag, der lægger op til at indføre differentierede slettefrister på henholdsvis 10, 15 og 20 år for dna-profiler og fingeraftryk optaget fra sigtede, men ikke dømte personer. Opbevaringsperioden vil blive fastsat ud fra strafferammen for den lovovertrædelse, som den pågældende er eller har været sigtet for” (Brevet til Retsudvalget, linket i artiklen).

10
29. marts 2022 kl. 19:15

Hvor kommer fingeraftrykket fra?

16
29. marts 2022 kl. 23:31

Det tages når de sigter. Og beholdes når de frafalder.

7
29. marts 2022 kl. 16:18

Jeg hæfter mig ved, at tidsfristerne kun forøges. Der er ikke mulighed for at sigtede for småforbrydelser kan slettes hurtigere end de 10 år.

3
29. marts 2022 kl. 15:34

Fingeraftryk er allerede i Mitid som alle danskere skal have

18
30. marts 2022 kl. 11:18

Kun hvis man er dum

9
29. marts 2022 kl. 19:12

Øh,

2
29. marts 2022 kl. 14:55

"Præcis hvor længe kommer til at afhænge af den sigtedes lovovertrædelse."

Jeg tror I mener den sigtedes formodede lovovertrædelse.

6
29. marts 2022 kl. 16:16

Hvis den sigtede var blevet dømt, var han ikke længere sigtet, men (duh) dømt. Det er altså folk, hvor sigtelsen er frafaldet eller retten har frikendt dem. Med andre ord uskyldige.

1
29. marts 2022 kl. 14:20

Javel, Hvad med at sigtede er uskyldige, indtil andet er bevist/dømt i retten? Jeg foreslår at vi også optager og gemmer fingeraftryk/DNA-profil på samtlige politikere over byrådsniveau i DK, i 20 år. Bare for at køre videre i allerede udlagte spor...

5
29. marts 2022 kl. 15:47

Pas nu på. PET har en ny kategori til jer: Antimyndighedsekstremisme.

Det undrer mig lidt, at justitsmini'en kun vil gemme den slags data på sigtede. Hvorfor ikke tage mistænkte og tilfældige kontakter til mistænkte med, som man vist gør, når man gemmer tele-data.

4
29. marts 2022 kl. 15:34

Hvad med at sigtede er uskyldige, indtil andet er bevist/dømt i retten?

De er fløjtende ligeglade med dig, mig og alle andre der ikke er med i deres cult. Demokrati, frihed og retfærdighed i Danmark er en illusion. Der sidder nogle andre mørke magter ved roret og udstikker kursen og bestemmer hvad der skal ske. Det er ikke os.