Julenedbrud: Kunne ikke forbinde Philips Hue i flere dage

Illustration: Signify
Alt for mange forsøgte at koble deres nye smarte lamper på nettet, så serverne hos Philips Hue gik i sort. Lampeproducenten fik først styr på problemet efter flere dages nedbrud.

Der lå lidt for mange smarte Philips Hue produkter under juletræerne rundt i verden. Faktisk så mange at Philips Hues servere ikke kunne håndtere presset fra de mange, der i dagene efter juleaften ville oprette en konto og forbinde deres lamper med internettet. Det skriver Techcrunch.

Konkret kunne nye brugere ikke oprette en konto på MyHue-platformen eller forbinde deres nye produkter med eksempelvis Amazon Echo eller Google Home.

Det samme problem opstod for mange nye ejere af Amazon Echo i Europa juledag. Her varede nedbruddet dog kun få timer, mens det ikke var muligt at forbinde med Philip Hue i adskillige dage.

Læs også: Smarte højtalere var ikke så smarte: Amazons Alexa brød sammen første juledag

Nedtonede fejlen

Philips Hue har ikke haft travlt med at fortælle om nedbruddet på sociale medier og ifølge lampe-producenten er det kun få procent af brugere, der har været påvirket af nedbruddet.

Philips Hue anbefalede brugere at forsøge at etablere forbindelse om natten, hvor antallet af brugere formodentlig var mindre.

Først 28. december melder Philips Hue, at serverproblemerne er overstået ifølge Techcrunch. Brugere på Twitter melder dog fortsat om problemer med at etablere forbindelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Knud Larsen

Det er ikke bare nye der er problemer med. har en 3 år gammel installation, der ikke kan opdateres. Ret så ubrugeligt. hele den udvikling med at services kører via en tilfældig server i langtbortistan er efter min mening problematisk og vanskelig. Det er ikke noget man rigtig kan klage over - hvem skal man henvende sig til etc?

  • 4
  • 0
Jørn Wildt

Hvorfor er det overhovedet at alle de her IoT dimser skal have en central server, som kan følge med i husets lysforbrug og fungere som kill-switch til hele verden mm.?

Svaret er jo nok at man (selv) skal kunne fjernstyre det fra hele verden, hvilket er lidt svært uden at fifle med routeren og faste IP-numre mm. som ligger langt ud over almindelige folks formåen - men det er sgu' en uskik at det er nødvendigt at skrue det sammen på den måde.

  • 9
  • 0
Kasper Hansen
  • 12
  • 0
Steen Kjøng Kristensen

Her ser man også forskellen mellem de forskellige platforme.
Jeg har både Apple HomeKit og Google Home derhjemme - hvor Google Home var afkoblet pga den-centrale-server-problematikken, så fungerede HomeKit ganske glimrende, da min Apple TV tilsyneladende taler direkte med min Hue Bridge.

  • 0
  • 4
Leif Neland

... kan køre autonomt via sine fjernbetjeninger og via deres hub og app via WiFi uden internetforbindelse, men kan også forbindes til Google Home og Alexa hvis man vil styre det udefra.

Min id-chip-styrede Sureflap kattelem fungerer heldigvis autonomt, men skal den programmeres ellerskal statistik udlæses, kræver det netforbindelse og at serveren et sted i skyen er oppe; der er ikke lokalt interface.

  • 0
  • 0
Ove Andersen

Syntes folk er hurtige til at udtale sig om ting de måske kun tror ved hvordan fungerer.

Hue er som udgangspunkt decentral og skal bruge din router for at give WiFi forbindelse til din Hue Bridge, men den bruger umiddelbart kun Phillips servere til at hente opdateringer.

Du kan så vælge at oprette en cloudbaseret konto, hvis du vil styre det på farten, men ikke krævet eller nødvendigt.

https://huehomelighting.com/philips-hue-need-internet-connection-work/

  • 7
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere