Julekalender fra Digitaliseringsstyrelsen: 23 selvbetjeningsløsninger bliver obligatoriske

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Fra 1. december bliver 23 offentlige selvbetjeningsløsninger obligatoriske og slutter sig dermed til blandt andet digital flytning.

En lang række henvendelser til det offentlige skal fra den 1. december ske digitalt. I alt bliver 23 selvbetjeningsløsninger obligatoriske, og dermed har man mulighed for en lidt anderledes nedtælling til juleaften, hvis man benytter Digitaliseringsstyrelsens liste over de 23 løsninger.

Løsningerne findes i forvejen, men det nye er, at de nu bliver obligatoriske. Det gælder eksempelvis anmodning om sygedagpenge, samt klager over sundhedsvæsenet.

De borgere, der ikke er i stand til at benytte selvbetjeningsløsningerne, kan i stedet få hjælp af kommunernes borgerservice.

En af de mest omfattende løsninger, der tidligere er blevet gjort obligatorisk, er meddelelse om flytning, og her er det 88 procent af flytningerne, som nu meldes digitalt, oplyser KL ifølge en pressemeddelelse fra Digitaliseringsstyrelsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (24)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Madsen

Klager over sundhedsvæsenet skal nu afgives digitalt.

Så når du er en 70 årig dame uden internet og computer som er blevet fejlbehandlet så bliver det lige pludseligt sværere at klage over fejlbehandlingen.

Om ikke andet så sparer staten da de penge som damen ikke får udbetalt fordi hun blev fejlbehandlet til at starte med.

  • 7
  • 1
#2 Christian Nobel

Klager over sundhedsvæsenet skal nu afgives digitalt.

Så når du er en 70 årig dame uden internet og computer som er blevet fejlbehandlet så bliver det lige pludseligt sværere at klage over fejlbehandlingen.

Om ikke andet så sparer staten da de penge som damen ikke får udbetalt fordi hun blev fejlbehandlet til at starte med.

Man begynder at spekulere på om der mentalt er sket en fejlbehandling af Lars og Cecilie, for det område i deres hjerne der omfatter almindelig empati er vist blevet bortopereret.

Men åh lad os endelig lave en firewall omkring vores elitære centralmagt, så pøblen kan sejle deres egen sø.

  • 6
  • 1
#3 Henrik Madsen

Man begynder at spekulere på om der mentalt er sket en fejlbehandling af Lars og Cecilie, for det område i deres hjerne der omfatter almindelig empati er vist blevet bortopereret. Men åh lad os endelig lave en firewall omkring vores elitære centralmagt, så pøblen kan sejle deres egen sø.

Helt enig

Det virker som om man har meget travlt med at gøre det nemt for sig selv og i den proces totalt har glemt at tænke på om det bliver nemmere for de borgere som man jo ret beset er ansat til at varetage interesserne for.

Men ja, magtfuldkommenheden virker mere og mere total og gør man det nemmere for sagsbehandlerne at sagsbehandle og samtidigt sværere for borgeren at komme igennem med sin sag, så sparer man sikkert en masse penge.

Samtidigt taber man så en masse mennesker på gulvet.

Var NemID nu lavet som et frivilligt tilvalgssystem så ville man være tvunget til at tænke usability.

Når man ser på hvor hurtigt MobilePay gik fra 0 brugere til 2 millioner brugere så viser det meget godt at digitale løsninger som giver mening og letter BRUGERENS hverdag bliver modtaget med kyshånd.

Laver man derimod noget skrammel og tvinger folk, så får man nok på papiret mange brugere, men i virkeligheden ender folk nok blot med at opgive det de ellers ville.

  • 12
  • 0
#4 Morten Winther

Som det stod i artiklen kan borgere, der ikke er i stand til at benytte selvbetjeningsløsningerne, i stedet få hjælp af kommunernes borgerservice.

Lad os nu bruge pengene på varme hænder i stedet for manuelle ansøgninger og sagsgange.

Dem der kan selv skal selv.

De offentlige myndigheder skal yde hjælp og vejledning, hvis du har svært ved at betjene dig selv digitalt.

Hvis der er særlige forhold, der gør, at du ikke kan søge digitalt, er der fortsat mulighed for at få hjælp og vejledning.

Særlige forhold kan være, at du ikke kan bruge digital selvbetjening, fordi du:

har et særligt handicap mangler de digitale kompetencer tilhører en gruppe af socialt udsatte borgere har sprogvanskeligheder ikke kan få udstedt NemID, og NemID kræves for den pågældende løsning.

  • 2
  • 5
#5 Christian Nobel

Som det stod i artiklen kan borgere, der ikke er i stand til at benytte selvbetjeningsløsningerne, i stedet få hjælp af kommunernes borgerservice.

Ja der kan de få hjælp til at prøve at fumle sig igennem det digitale med en kommunal medarbejder ved siden - således at den kommunale medarbejder skal bruge en time på at supportere gamle fru Hansen, i stedet for at hun direkte knastede henvendelsen ind på 2 minutter.

Lad os nu bruge pengene på varme hænder i stedet for manuelle ansøgninger og sagsgange.

Og hvilken sten har du så ligget under de sidste 10 år - antallet af kolde hænder er eksploderet i det offentlige, samtidig med at man har barbaret de varme hænder - bla. for at skaffe penge til alle "digitaliserings" eventyrene - og der er intet der tyder på at det mønster vil ændre sig.

  • 9
  • 1
#6 Morten Winther

Og hvilken sten har du så ligget under de sidste 10 år - antallet af kolde hænder er eksploderet i det offentlige, samtidig med at man har barbaret de varme hænder - bla. for at skaffe penge til alle "digitaliserings" eventyrene - og der er intet der tyder på at det mønster vil ændre sig.

Med 10 års erfaring i offentlig digitalisering må jeg sige dit synspunkt er temmelig ensidigt.

Der er masse gode eksempler på hvordan digitalisering frigør midler til borgernær velfærd - også eksempler på ældre der godt kan bruge selvbetjening. Første hit på google:

http://fredensborg.lokalavisen.dk/fredensborg-kommunes-seniorer-er-gode-...

Det betyder ikke at de løsninger der er i dag er gode nok. Der er behov for bedre digitalisering - ikke mindre digitalisering.

  • 3
  • 6
#7 Christian Nobel

Det betyder ikke at de løsninger der er i dag er gode nok. Der er behov for bedre digitalisering - ikke mindre digitalisering.

Se det kan vi godt blive enige om - og det er måske i den kontekst at "julekalenderen" fejler stort.

Det ville nok være bedre at starte med at få det man har lavet til at fungere - og vel at mærke med udgangspunkt i borgernes behov, ikke centralmagtens regnedrenges.

Og det at få folk til at søge pension selv - helt ærligt, det er noget folk skal gøre en gang i livet, og i det spil er man så ligeglad med at det tager borgeren en halv dag at tygge sig gennem kancellisproget, for noget som egentlig burde være en ekspeditionssag.

Endvidere - hvorfor skal der overhovedet ansøges om folkepension, det burde da kunne gøre per automatik, med alle de oplysninger det offentlige allerede har samlet sammen.

Bevares, bare vi kan pudse glorien, og tale om succes, så er det bedøvende ligegyldigt med dem vi taber på gulvet.

Men lad os tales ved om 10-20 år, og se om alting så stadig er åh-så-rosenrødt.

  • 6
  • 0
#8 Henrik Madsen

Ja der kan de få hjælp til at prøve at fumle sig igennem det digitale med en kommunal medarbejder ved siden - således at den kommunale medarbejder skal bruge en time på at supportere gamle fru Hansen, i stedet for at hun direkte knastede henvendelsen ind på 2 minutter.

Præcist.

Når de siger "Du kan få hjælp på kommunen" så betyder det ikke "Du kan få et skema som kan udfyldes med en kuglepen på 5 minutter og så bruger medarbejderen lige 5 minutter på at taste det ind".

Nej det betyder "Så kan du komme ned på kommunen, så hjælper vi dig med at bestille et papkort og når du så har fået det med posten så kan du komme igen, så skal vores medarbejder gerne bruge 30 minutter sammen med dig, på at få det aktiveret og så derefter udfylde skemaet online for dig".

Jeg har 3 børn. De 2 første blev skrevet op til institution med en formular som blev udfyldt og så tastede medarbejderen i kommunen den ind i systemet.

Da det så var tid til nummer 3 så ville kommunen netop hjælpe mig i gang med NemID da jeg angav at jeg ikke havde det.

Forsøg på at forklare at det ville tage max 10 minutter at udfylde et papirskema og de så tastede det ind prellede totalt af.

Det endte med at jeg i bare trods, brugte 15 minutter på at debattere med en medarbejder i telefonen og senere 10 minutter med denne's chef.

Derefter brugte kommunen, jeg ved ikke hvor lang tid på at behandle den klage jeg sendte til borgmesteren som var inde over, borgmesterens assistent var inde over, chefen jeg havde snakket med blev spurgt og til sidst skulle nogen forfatte et brev på borgmesterens vegne hvor jeg blev forklaret at det var normalt procedure at man gjorde det via NemID men at de havde lavet en undtagelse i vores tilfælde.

Jeg havde gjort opmærksom på at det var spild af tid at lære mig at lave en digital tilmelding til institution da dette var mit sidste forventede barn så jeg aldrig skulle bruge den digitale formular.

Nå ja og enden på det hele....Jeg havde fundet den gamle formular på en anden kommune's hjemmeside og udfyldt den (Denne kommune tilbød nemlig stadigvæk opskrivning via formularen) og sendt den med.

Så det endte med at den vrangvillige medarbejder alligevel måtte taste oplysningerne ind.

Mit gæt er at de, i stedet for at bruge 5 minutter på indtastningen og 2 minutter på at snakke om at jeg da var en idiot brugte flere timer på at sagsbehandle..

  • 8
  • 2
#9 René Nielsen

Det betyder ikke at de løsninger der er i dag er gode nok. Der er behov for bedre digitalisering - ikke mindre digitalisering.

Når jeg ser den digitalisering som sker i Danmark, så er min opfattelse at ”borgerne køres over”! Lad os tage eksempelet som kaldes ”Borgerservice”.

Der lukkes senest kl. 16.00. Muligvis er der åben en dag til klokken 18.00, men man åbner ikke før klokken 10.00 og der er normal en fast lukkedag i ugen.

Det kaldes service, selvom det er åbenlys for enhver, at du som borger skal tage fri fra dit arbejde, for at kunne komme til ”Borgerserivce”. Så det er dit problem, hvis du er så dum at arbejde i en anden by. Og weekendåben i ” Borgerserivce” – glem det!

Det er det scope er flyttet over i offentlige IT løsninger. Fokus er fuldstændig fjernet fra borgerne og flyttet over til at borgerne er til for forvaltningens skyld.

  • 4
  • 1
#10 Christian Nobel

Der lukkes senest kl. 16.00.

Det er da de færreste kommuner efterhånden.

Næh nej, i de fleste kommuner kan det højtærede administrative personale (som jo er steget med mange tusinde siden kommunalreformen!) kun kontaktes i tidsrummet 10-14 mandag-onsdag, 10-17 torsdag, og 10-13 fredag.

Samlet åbningstid imponerende 22 timer på en uge - men sikkert til fuld løn.

Men så kan man jo trøste sig med at handel og service har lidt mere kundevenlige åbningstider.

  • 1
  • 2
#11 Frithiof Andreas Jensen

Der må være mange stemmer i at love at nedlægge Digitaliseringsstyrelsen og at gøre al brug af elektronisk kommunikation med det offentlige frivillig.

Desvärre, Nej. Det ligger fast forankret i den Danske natur at hvis bare noget går ud over nogen andre mennesker som "vi" ikke kan lide så er det helt OK, lige meget om det også er rimeligt, klogt eller retfärdigt. Hvis bare "Dovne Robert" bliver knaldet så fuck da at Moster Gerda (heller) ikke får sin pension. Det er holdningen.

En hvilken som helst Dansk debat, selv når vi taler om bilskatter, brändeovne eller cyklister viser at altid der findes en solid gruppering som mener at "de andre" bare skal knaldes og resten er Detaljer som er uvigtige i forhold til Målet. En intern splittelse i oppositionen (d.v.s befolkningen) er derfor den letteste ting i verden for folketinget at arrangere, selv färdselsloven definerer grupperinger som så kan hade hinanden imens politikerne stjäler med alle lemmer* - hvorfor f****** ellers finde på en 45 knallert!?

*) Og ja - naturligvis - der vil väre et segment som mener at det er OK fordi "dine politikere stjal / löj / var dummere mere end mine".

  • 2
  • 1
#13 Jesper Frimann

Præcist. Når de siger "Du kan få hjælp på kommunen" så betyder det ikke "Du kan få et skema som kan udfyldes med en kuglepen på 5 minutter og så bruger medarbejderen lige 5 minutter på at taste det ind".

Da jeg skulle flytte sidste gang måtte jeg 3 gange på kommunen.

Første gang gik jeg glad of fro ned og forventede, at jeg kunne melde flytning i min nye kommune. Men nej, det foregik kun via nemid på nettet.

Så jeg gik hjem og loggede ind, og startede.. men nej.. jeg kunne ikke få lov til at gennemføre dette, da det jo var første gang at jeg brugte mit nemid til andet end at logge på netbanken., Så man ville sende et brev med et nyt papkort til min folkeregisteradresse. Som jeg jo var flyttet fra....

Så jeg gik ned på kommunen igen, og det tog så cirka 15 min. for mig, at forklare hvad og ... ja.. da 10 øren endelig faldt for den venlige.. men mistroiske kommune dame, blev hun nærmest flov. Og kunne så.. til min store forundring.. gå ind og ændre således, at jeg ikke skulle have et nyt papkort og at mit nemid nu kunne bruges på borger DK.

Nå så hjem igen og nej det skulle stadig gøres via nettet.. .og taste. Og der var så et spg. om der allerede boede nogen på adressen, ja det gjorde min bedre halvdel, som var flytte i forvejen. Så kryds der, der var ikke rigtig nogen forklaring på hvorfor.. og ja.

Da jeg så en uge senere opdagede, at der holdt en bil fra kommunen med en mand der var meget interesseret i jeg foretog mig i min have. Undrede jeg mig, og så kom der et brev fra kommunen at min kone skulle attestere at jeg boede der og at det ville være strafbart at lyve. Nå.. ja det var sådan et sted jeg havde sat kryds. Så ned på kommunen igen og meddele at jeg altså ejede 50% af det hus jeg var flyttet ind i.

Og så blev 'sagen' om lukket ifølge .............. hvad skal man sige...

// Jesper

  • 3
  • 1
#15 Jesper Frimann

At antallet "varme hænder" er faldet, og antallet af papirnussere er øget, er en kendsgerning - ikke et synspunkt. 10 års erfaring eller ej.

Og en frisk fra postkassen, altså snailmail, brev fra kommunen om at der er rigtig mange forældre der ikke har meldt deres børn ind i 0'te klasse.

Ordlyden lyder: "En stor del af eleverne til kommende børnehaveklasse er endnu ikke indskrevet, og vi forlænger derfor fristen for digital indskrivning. Se diverse information på xxx kommunes hjemmeside og i brev sendt til jeres digitale postkasser i uge 42."

Og rigtig nok har vi fået et digitalt brev fra kommunen, hvor der er en 3 siders forklaring på alle de special tilfælde man kan komme ud for. Og en af de sidste siger godt nok, at man skal melde sit barn ind via kommunens hjemmeside, selv om man vælger at melde sit barn ind i en privatskole. Det er der ingen der læser. Der står også at man skal melde sit barn ud af intuitionen 2 måneder før. Jeg studsede over ordlyden.. som ikke var 'senest 2 måneder før' men 2 måneder før.

Det der er sket her er at du som borger er blevet tildelt eksekveringen af en process, som du har pligt til at udføre, vi kunne kalde den 'Skole indmeldelse'.

Processen er ikke logisk/naturlig for dig som borger. Du husker selv tilbage på da du skulle meldes ind i skolen (jeg er jo en gammel nar så ja.. det er nogle år siden), hvor dine forældre modtog en snailmail fra kommunen, og hvor man så enten ringende eller sendte dem et brev inden sidste indmeldelses brev.. og så var den pot ude.

Process 'Skole indmeldelse' år 2015 inkluderer flere IT systemer. Borger.dk, e-boks, kommunens hjemmeside og så i mit tilfælde tabulex og min netbank. Processen løber fra Oktober måned 2015 til maj 2016, altså et halvt år. Med mindre man da regner det faktum med, at for at kunne vælge mellem de gode skoler, så skal du skrives op når du bliver født, det gjorde vi med begge vores sønner. Ud over interaktion med IT systemer, skal vi også modtage og sende flere snail mails.

Processen starter med at du bliver tildelt ejerskab af udførelse af processen via digital post. Der er så flere deadlines der skal overholdes, og 'steps' der skal udføres.

01 Feb 2010 Opskrivelse af barn på ventelister til attraktive skoler i området 15 Oct 2015 Modtagelse af brev om tildeling af process udførelse af skole start. 02 Nov 2015 Deltagelse i præsentation af Skole X 05 Nov 2015 Deltagelse i præsentation af Skole Y 10 Nov 2015 Deltagelse i præsentation af skole Z 15 Nov 2015 Eventuel Indmeldelse i Skole X/Y via snail mail. 15 Nov 2015 Indbetaling af eventuelt indmeldelses gebyr via netbank til Skole X/Y 20 Nov 2015 Modtagelse af eventuel bekræftelse på optag i Skole X/Y 22 Nov 2015 Digital indmeldelse hos kommunen. 01 Dec 2015 Modtagelse af rykker for indmeldelse. 01 Marts 2016 Udmeldelse af Institution 10 April 2016 Eventuelt Orienterings møde vdr. Skolestart i Skole X/Y/Z 15 April 2016 Eventuelt Orienterings møde vdr. SFO start i Skole X/Y 15 April 2016 Eventuel indmeldelse i SFO ordning til skole X/Y 01 Maj 2016 stop af egenindbetaling til skolemad 01 Maj 2016 Eventuel opsætning af månedlig overførsel til SFO i skole X/Y 01 Maj 2016 Eventuel opsætning af månedlig overførsel til skole X/Y 01 Jun 2016 verifikation af at kommunen har stoppet træk til børnehave. 01 Jun 2016 verifikation af at kommunen trækker SFO korrekt.

Igen så kan jeg ikke forstå, hvordan nogen kan mene, at det her er et skridt fremad i forhold til hvad der i gamle dage ville have været modtagelse af et brev fra kommunen, som man havde svaret på enten via telefon eller ved at sende et svar. Og så ellers eventuelt et giro kort.

Problemet her er at man er blevet en del af den offentlige administration. Det her er jo ikke noget som socialt belastede familier kan overskue. (Og nej jeg gider ikke høre 'de går jo hjemme og...', det handler om overskud og energi).

// Jesper

  • 5
  • 0
#16 Christian Nobel

som ikke var 'senest 2 måneder før' men 2 måneder før.

Skat, som trods alt i det store hele fungerer ok, endda uden det såkaldte "NemID", har også sine sjove processmæssige tilgange.

Når man skal indbetale moms, så skal det naturligvis være senest på forfaldsdatoen, og tidligst 7 dage før.

Hvis man så af den ene eller anden grund (eksempelvis man skal ud at rejse, og gerne vil have det overstået) indbetaler mere end en uge før, ja så siger Skat ikke tak for den rentegevinst de får - nej de returnerer beløbet!

Og når forfaldsdatoen så er overskredet udsender de en rykker, med giftige gebyrer og hele svineriet.

  • 3
  • 1
#17 Christian Nobel

16 Ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse ved ægtefællesammenføring

17 Ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse til familiesammenførte børn

18 Ansøgning om permanent opholdstilladelse på baggrund af asyl eller familiesammenføring

19 Ansøgning om opholdskort på asyl- og familiesammenføringsområdet

Er det mig der har misforstået noget, eller justitsministeriet (er nu ret overbevist om det sidste), da vi her har at gøre med en gruppe som for hovedpartens vedkommende nok hverken forstår dansk digitalisering, eller endog bare dansk.

Det er da kun djØFFERe i justitsministeriet der kan finde på noget så tåbeligt.

  • 2
  • 0
#18 Henrik Madsen

"En stor del af eleverne til kommende børnehaveklasse er endnu ikke indskrevet, og vi forlænger derfor fristen for digital indskrivning. Se diverse information på xxx kommunes hjemmeside og i brev sendt til jeres digitale postkasser i uge 42."

Da vi skulle skrive min søn op til skole som han skal starte i næste år snakkede fruen med kommunen om hvordan man nu gjorde når man ikke har NemID og først var det den sædvanlige med at det nærmest ikke kunne lade sig gøre.

Dog endte det med at skrankepaven som afviste så bastant havde snakket med en kollega som havde fortalt at man så skulle kontakte den skole børnene skulle gå på.

Så fruen tog fat i skolens kontor for at få blanketten til at melde børn ind udenom NemID. Først så de også noget fårede ud men efter lidt graven fandt de da ud af at de havde en formular.

Da fruen så skulle aflevere blanketten ugen efter indrømmede kontoret at de faktisk havde uddelt en del blanketter fordi folk ikke kunne finde ud af det der NemID og det derfor var nemmere at hente og bringe en blanket i forbindelse med at de afleverede og hentede børn.

Syntes det siger en del om NemID når vi nu tænker på at forældre oftest ikke er 50+ og derfor har bedre forudsætninger med computere end f.eks pensionister og at NemID har været her i en del år efterhånden.

  • 4
  • 1
#19 Christian Nobel

Syntes det siger en del om NemID når vi nu tænker på at forældre oftest ikke er 50+ og derfor har bedre forudsætninger med computere end f.eks pensionister og at NemID har været her i en del år efterhånden

Efter sigende, så går det helt galt for "Facebook generationen", da de meget sjældent checker deres såkaldte digitale post, og fordi de har svare problemer med at forstå kancellisproget.

Det er ren Titanic, og digitaliseringsforstyrrelsen fatter ikke at farvandet er fyldt med isbjerge - vi styrer direkte mod ulykken.

  • 3
  • 1
#21 Jørgen L. Sørensen
  • 2
  • 0
#22 Jesper Frimann

Syntes det siger en del om NemID når vi nu tænker på at forældre oftest ikke er 50+ og derfor har bedre forudsætninger med computere end f.eks pensionister og at NemID har været her i en del år efterhånden

Tja når den næste skal i skole, vil jeg være 50 :)

Problemet er jo, at man åbenbart har misforstået hvad digitalisering går ud på. Det er ikke magisk pixiedust, map spreder ud over et problem og så bliver alt ting nemmere, billigere, hurtigere og mindre fejlbehæftet.

// Jesper

  • 3
  • 0
#23 Kenn Nielsen

Det er ren Titanic, og digitaliseringsforstyrrelsen fatter ikke at farvandet er fyldt med isbjerge - vi styrer direkte mod ulykken.

Definitionsproblem :"Ulykken".

Da man typisk binder NemID hårdt op på 'Hvad staten skal/kan tilbyde dig' vil "ulykken" betyde at staten sparer en masse penge - i første omgang. Sparede penge betyder - sandsynligvis - bedre bonusser og mulighed for flere sekretærer i administrationen. "Ulykken" er kun en 'ulykke' for den enkelte. - Endnu... "Ulykken" for den enkelte møder sjældent sympati fra de uberørte. Når tilstrækkeligt mange har oplevet 'ulykken' får vi "faklerne og høtyvene" frem.

K

  • 3
  • 0
#24 Henrik Madsen

Efter sigende, så går det helt galt for "Facebook generationen", da de meget sjældent checker deres såkaldte digitale post, og fordi de har svare problemer med at forstå kancellisproget.

"Facebook generationen" er jo også vokset op med at teknologi har gjort ting nemmere og har derfor taget teknologien til sig.

Det vil sige at de har en forventning om at skal de bruge teknologi så skal det gøre det lettere for dem, end hvis de ikke benytter teknologi. (Det skal være hurtigere og nemmere at udfylde en SU ansøgning online, end at udfylde en formular og aflevere den på kommunen).

Her kommer problemet så for når de så får at vide at NemID er skide smart men så finder ud af at det er løgn og at man har lavet en løsning som kræver at DE som brugere skal bruge meget mere tid på at tage fat i staten, for at staten kan spare 5% af deres tid, så bakker de ud. (Hvem gad dog også arbejde en time ekstra for at få fri 5 minutter tidligere imorgen).

Livet er for kort til løsninger der ikke virker.

Prøv at tænke hvis man havde lavet NemID og hele digitaliseringen ligeså smart og brugbar som Mobilepay. De har ikke tvunget een eneste bruger ombord og alligevel er der som jeg læser det 2 millioner danskere som aktivt bruger Mobilepay "jævnligt"

For at få NemID til at virke som en succes har man været nødt til at tvangsfodre folk med det og forlange at de brugte det.

For at citere en kammerat som arbejder i forsvaret "Det er en beordret succes".

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere