Jubilæum for iPhone: 7-års-krise eller triumtog?

For syv år siden blev iPhone præsenteret for offentligheden. Siden har den vendt op og ned på mobilbranchen - men er succesen ved at ebbe ud?

Det var dengang, Apple stadig kunne holde på en hemmelighed og selvom rygterne om en Apple-telefon havde svirret i årevis, var der ikke sluppet noget ud om det tophemmelige Project Purple og resultatet: IPhone, en smartphone som almindelige mennesker kunne bruge.

Den 9. januar 2007 stod Steve Jobs på scenen til en af de faste Macworld-konferencer, med et dedikeret publikum i sin hule hånd, og demonstrerede det nye produkt, der blev drevet af styresystemet iOS. Mac-fans var ekstatiske, mens andre - især de store mobilproducenter - ikke var imponeret over telefonen, som hverken havde 3G-forbindelse eller kunne sende en MMS.

Men syv år efter står det meget klart, at Steve Jobs og Apple havde fat i den lange ende. IPhone blev et monsterhit for Apple, og de konkurrerende smartphones og mobile styresystemer, som kom på banen i årene efter, er alle blevet målt mod iPhone og iOS.

Apples App Store - som først blev lanceret i sommeren 2008, et år efter den første iPhone landede i butikkerne - blev en uventet pengemaskine for firmaet. I 2013 rundede App Store en omsætning på over 55 milliarder kroner i løbet af året, og Apple tager 30 procent af den pengestrøm.

Men er iPhone i dag blevet et lidt for slidt koncept, mens Android buldrer frem? Eller har Apple stadig den mest attråværdige smartphone på markedet?

»Tidligere var der iPhone og konkurrenterne, som desperat prøvede at lave produkter, der kunne konkurrere med iPhone. Nu er konkurrencen mere lige. Konkurrenterne har indhentet Apple og på nogle områder overhalet dem. Det er ikke længer givet, at en forbruger går ned i butikken og beder om en iPhone,« siger Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank med fokus på telebranchen, til Version2.

Han understreger, at iPhone historisk set har været en ’gigantsucces’, som helt omdefinerede, hvad en telefon skal kunne.

»De gamle mastodonter i branchen forstod ikke, hvilken trussel det var, at Apple tænkte mobiltelefoni på en helt anden måde. Så firmaer, der dengang var nærmest uovervindelige, for eksempel Nokia, er mere eller mindre kørt ud over kanten nu,« siger Morten Imsgard.

Ligevægtige - men iPhone er stadig bedre

Hos Dis/play, der udvikler web- og mobilløsninger, ser mobile director Peter Bruun også Android som en konkurrent, der er mere på niveau nu med Apples løsninger, i forhold til tidligere.

»Skal jeg prøve at være objektiv, mener jeg, at de to systemer er ligevægtige nu. Der er også kommet superfede Android-telefoner, for eksempel HTC One, og jeg føler mig ikke snydt, når jeg bruger Android. Men personligt mener jeg, at iOS er lidt bedre, og det er iPhone, jeg selv er mest glad for,« siger Peter Bruun, der løbende skifter mellem iPhone og forskellige Android-topmodeller.

Også set med udvikler-øjne er Android rykket op i samme klasse som iOS, vurderer han.

»Android som styresystem er blevet langt mere modent det seneste års tid, og det er blevet nemmere at arbejde med som udvikler. Nogle ting er faktisk blevet nemmere end på iOS, hvilket ikke var tilfældet før,« siger Peter Bruun til Version2.

Samlet set er iPhone ikke ved at blive ’støvet’ og uattraktiv, selvom Apple kun har justeret lidt på konceptet og styresystemet siden lanceringen for syv år siden, vurderer han.

»I reklamebranchen, som vi også er en del af, er det helt klart iPhone, der dominerer. Og der er ikke noget i min optik, der siger, at iPhone ikke længere skulle være ’hot’,« siger Peter Bruun.

Ingen 'cirkusartisteri'

En af Apples genistreger har været hele tiden at holde antallet af funktioner under streng kontrol, mener han, hvor konkurrenterne i højere grad dænger nye muligheder oven på Android.

»Apple har været gode til hele tiden at holde mængden af features nede på et niveau, hvor det giver mening, og har ikke forsøgt at konkurrere på cirkusartisteri, som jeg kalder det. Samsung er for eksempel kommet med ting, der er mere fjollede, som eye-tracking, der styrer videoafspilning, og som lyder vildt, men som egentlig ikke har værdi for brugeren,« siger han.

Den nyeste iPhone, 5S, har dog fået fingeraftrykslæser, som virker fint, men som måske heller ikke er så brugbar - det er lettere bare at taste pin-koden, vurderer Peter Bruun.

Fremtiden for iPhone afhænger meget af, hvordan Apple vil forvalte den indtil videre kæmpestore succes, hvor stram styring har sikret et meget forudsigeligt miljø for både forbrugere og udviklere.

I 2012 peakede markedsandelen blandt smartphones globalt for iPhone med omkring 20 procent, mens den efterfølgende er faldet et par point, i takt med Androids fremmarch med også ret billige telefoner. En iPhone - på trods af lanceringen af 5C-modellen - har altid ligget i den dyre ende af markedet, især med globale øjne.

»Apple har erkendt Samsungs succes med et bredt modelprogram, og for første gang lancerede Apple to forskellige iPhone-modeller, hvor den ene var lidt billigere. Vi vil måske også se flere forskellige skærmstørrelser fremover. Spørgsmålet er, om man tør gå endnu bredere ud, med en noget billigere telefon, for der er en stor kundegruppe, som er interesseret i Apple-produkter til lavere priser, for eksempel i Asien,« siger Morten Imgard.

Problemet for Apple er, at den store succes også har låst firmaet lidt fast i de nuværende rammer.

»Apple var engang den frække dreng i klassen, der udfordrede Microsofts dominans. Nu er de endt i en position, hvor de producerer til massemarkedet. Spørgsmålet er, om de stadig tør tage nogle chancer. Historisk set har de haft en evne til at revolutionere. Og ved at henvende sig bredere og bredere, kan de risikere at udvande Apple-magien,« siger analytikeren.

Hvad mener du? Har iPhone haft sin storhedstid, eller er den stadig førende i smartphone-innovation?

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (38)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Marc Barnholdt

Jeg tror både android og ios har deres styrker og svagheder. Iphone er ikke død, men heller ikke længere konge, de er blevet en del af et flerstemmigt monopol, som på nogen punkter ikke gør det nemt at komme ind med noget nyt eller udfordre dem...

  • 7
  • 0
jesper høgh

[qoute]Det var dengang, Apple stadig kunne holde på en hemmelighed og selvom rygterne om en Apple-telefon havde svirret i årevis[/qoute]

Ja, og i vore dage når noget om sektens planlagte nye hardware via rygter finder vej til spalterne, så bliver de bare så sure hos Apple!!

  • 3
  • 1
Anders Falck Tindborg

Hælder selv mest til MS på den traditionelle desktop og i arbejdsmæssig sammenhæng, men jeg kan se, at i hvert fald DK er ved bevæge sig væk fra MS land. Jeg er selv iPhone bruger og vedkender gerne, at Android fører på featuresiden.

Det kan såmænd godt være Android har halet ind på Apple på smartphonesiden, men jeg tror dog stadig, at det udslagsgivende for Apple's fortsatte succes er om de har fat i de helt unge forbrugere eller ej. Det må man jo sige de har. Det smitter jo af på resten af de unges IT gadget vaner. Mit indtryk er, at de fleste studerende og teenagere i dag klart hælder til IT og gadgets i høj grad fra Apple. Dette selvfølgelig hvis de har økonomi til det og selv kan bestemme. Apple har simpelthen fået opbygget et overhyped brand man ikke bare sådan lige vælter om kuld.

  • 1
  • 1
John Strand

Men hvad mener teleanalytiker John Strand kommer til at ske. ?

Jeg mener at Apple har store udfordringer på telefonsiden - Hvis man ser på deres iPhone salg fra den første dag og frem til dag så er væksten kommet gennem flere aftaler med flere operatører der har pushet iPhones ud på markedet med store tilskud.

Set hen over tid så har Apple haft lange perioder uden den store vækst i deres iPhone salg og nye aftaler med nye operatører har været meget vigtig for dem - her tænker jeg aftaler i store lande hvor kun en operatør havde aftaler og så ikke at glemme deres aftale med Verizon i USA som var meget vigtig.

Nedenfor er Apples salgstal kvartal efter kvartal, bemærk at det er Apple kvartaler ikke kalenderårets kvartaler.

I praksis så har Apple været meget afhængig af at operatørerne har givet store tilskud til deres telefoner - det er en af årsagen til at mange har kunnet købe dem og det er en af årsagerne til at de har kunnet få en Premium pris for deres telefoner.

I en verden med 6 milliarder mobiltelefoner er det nemmere at sælge en smartphone der koster under 700 kroner end en der koster over 5.000 kroner

Lige nu sker det det rundt om i verden at operatørerne gør det samme som i Danmark nemlig at de reducere eller elimere tilskud det gør at Apple kommer under et prispres - der er mange folk der ikke har råd til at betale det som en iPhone koster eller som mener at de får mere "value for Money" med en Android.

Det bliver spændende at se hvordan Apple vil klare den stigende konkurrence, de ændrede markedsforhold og det at der ikke er mange nye operatører der kan give dem vækst.

Et er sikkert og det er ar deres markedsandel er faldet meget og at den er under pres. På mange områder minder det der sker det der skete i Motorola - de lancerede også nye telefoner i gammelt design (Razar)

Her er deres tal:

"iPhone launched June 2007"

2Q07 270.000
3Q07 1.119.000
4Q07 2.315.000
1Q08 1.703.000
2Q08 717.000

"iPhone 3G launched July 2008"

3Q08 6.892.000
4Q08 4.363.000
1Q09 3.790.000
2Q09 5.200.000

"iPhone 3GS launched June 2009"

3Q09 7.400.000
4Q09 8.700.000
1Q10 8.750.000
2Q10 8.400.000

"iPhone 4 launched July 2010"

3Q10 14.100.000
4Q10 16.240.000
1Q11 18.650.000
2Q11 20.300.000
3Q11 17.070.000

"iPhone 4S launched October 2011"

4Q11 37.040.000
1Q12 35.100.000
2Q12 26.028.000

"iPhone 5 launched September 2012"

3Q12 26.910.000
4Q12 47.789.000
1Q13 37.430.000
2Q13 31.241.000

  • 11
  • 9
Jarle Knudsen

Jeg mener at Samsung/HTC/Sony/LG/Huawei har store udfordringer på telefonsiden - Hvis man ser på deres mobil salg fra den første dag og frem til dag så er væksten kommet gennem flere aftaler med flere operatører der har pushet telefoner ud på markedet med store tilskud.

Set hen over tid så har Samsung/HTC/Sony/LG/Huawei haft lange perioder uden den store vækst i deres telefon salg og nye aftaler med nye operatører har været meget vigtig for dem - her tænker jeg aftaler i store lande hvor kun en operatør havde aftaler og så ikke at glemme deres aftale med Verizon i USA som var meget vigtig.

Nedenfor er Samsung/HTC/Sony/LG/Huawei salgstal kvartal efter kvartal, bemærk at det er Samsung/HTC/Sony/LG/Huawei kvartaler ikke kalenderårets kvartaler.

I praksis så har Samsung/HTC/Sony/LG/Huawei været meget afhængig af at operatørerne har givet store tilskud til deres telefoner - det er en af årsagen til at mange har kunnet købe dem og det er en af årsagerne til at de har kunnet få en Premium pris for deres telefoner.

I en verden med 6 milliarder mobiltelefoner er det nemmere at sælge en Nokia mobiltelefon der koster under 700 kroner end en smartphone der koster over 5.000 kroner.

Det er så generelt sagt at man kan sige det om ethvert produkt/firma. Den sidste sætning minder faktisk meget det Steve Ballmer har sagt om iPhone tilbage i 2007:
Ballmer om iPhone
Samtidig med at tallene (som John præsenterer) viser noget helt andet!

Endnu en post fra John Strand helt blottet for reel indhold.


PS. Det staves Motorola RAZR ikke Razar.

  • 11
  • 9
John Strand

Kære Jarle

Nu er det sådan at det kan være meget sjovt når du skriver tingene om og så laver søg og erstat på navene - problemet er bare at det er noget sludder du skriver og det ikke giver mening.

Nu er det sådan at jeg følger det marked rimelig tæt og vi har adgang til nogle databaser der i detaljer viser hvad der sker og hvornår det sker - neden for har jeg skrevet hvornår forskellige operatører i Øst og Vest Europa har lanceret iPhone.

Jeg har den information på globalt niveau og det er på basis af den information og information om hvor mange kunder de operatører har jeg siger at der er en meget klar sammenhæng mellem deres salg og deres nye operatør aftaler.

Problemet med dit skriv er at de aktører du nævner har en anden og mere bred distributionsstrategi end Apple og deres salg er mere styret af hvad kunderne vil have frem for hvad operatørerne pusher - det ved dem der følger det marked.

Der er en årsag til at Apples markedsandel er faldet ret markant hen over tid i takt med at smartphone markedet er vokset - i dag sidder Android på det marked og det gør de på en imponerende måde hvor Samsung dominere high end markedet og hvor billige producenter dominere low end markedet.

Jeg vil mene at med de strukturelle ændringer vi ser i en række lande så betyder det at iPhone vil være en meget dyr telefon på mange markeder og vi kan faktisk også se at i de lande med høj prepaid penetration og færre subsidier der ligger Apples markedsandel markant under den den er i markeder med høje subsidier og mange post paid kunder - Tyskland og Brasilien er to god eksempel på markeder hvor Apple ikke har en imponerende markedsandel.

Det er faktisk sådan at Apple på langt de fleste markeder oplever et fald i deres markedsandel og det på trods af de har lanceret to nye telefoner heraf en der skal være en low end model.

Det blive spændende at se hvad der sker fremadrettet - der er ikke mange nye operatører at lave aftaler med og konkurrencen fra billige smartphones tager til og det i en verden hvor operatørerne skær markant i tilskudende til telefonerne.

Hilsen

John Strand

Her kan du på lande niveau se hvornår operatørerne i Europa lavede aftaler med Apple.

Vodafone Czech Republic 3Q08
Denmark HI3G Denmark 2Q09
Denmark Telia Denmark 3Q08
Denmark Telenor Denmark 3Q09
Denmark TDC Mobil 3Q10
Estonia EMT Estonia 3Q08
Finland DNA Finland 2Q11
Finland TeliaSonera 3Q08
Finland Elisa 3Q10
France Bouygues 2Q09
France SFR 2Q09
France Orange France 4Q07
France Virgin Mobile n/a
Germany T-Mobile 4Q07
Germany O2 Germany 4Q10
Germany Vodafone D2 4Q10
Greece Cosmote 1Q09
Greece WIND Hellas 2Q11
Greece Vodafone Greece 3Q08
Hungary T-Mobile 3Q08
Hungary Vodafone 3Q08
Ireland O2 Ireland 1Q08
Ireland Vodafone 1Q10
Ireland eMobile 2Q11
Ireland Meteor 2Q11
Ireland Hutchison 3G 3Q10
Israel Cellcom 4Q09
Israel Hot Mobile n/a
Israel Partner Communications 4Q09
Israel Pelephone 4Q09
Italy Telecom Italia 3Q08
Italy Vodafone Italia 3Q08
Italy H3G ¨ 3Q09
Latvia LMT 3Q08
Liechtenstein Swisscom 3Q08
Liechtenstein Orange 4Q09
Lithuania Omnitel 3Q08
Luxembourg Tango 3Q09
Luxembourg Orange 4Q08
Luxembourg P&T 4Q08
Macedonia T-Mobile1Q09
Malta Vodafone 4Q08
Moldova Orange 4Q08
Montenegro T-Mobile 1Q09
Netherlands T-Mobile 3Q08
Netherlands KPN 4Q10
Netherlands Vodafone 3Q08
Norway NetCom 3Q08
Norway Telenor Mobil 3Q08
Norway Tele2 Norway 3Q10
Poland Orange 3Q08
Poland T-Mobile 3Q08
Poland P4 n/a
Portugal Sonaecom Servicos Comunicacoes 3Q08
Portugal Vodafone 3Q08
Portugal TMN 4Q10
Romania Orange 3Q08
Romania Cosmote n/a
Romania Vodafone n/a
Russia MTS 4Q08
Russia VimpelCom 4Q08
Slovak Republic Orange 3Q08
Slovak Republic T-Mobile3Q08
Slovenia Si.mobil n/a
Spain Telefónica Móviles 3Q08
Spain Orange 3Q10
Spain Vodafone 3Q10
Spain Yoigo n/a
Sweden Telenor 1Q09
Sweden Telia 3Q08
Sweden HI3G 3Q09
Sweden Tele2 Sweden 3Q10
Switzerland Orange 3Q08
Switzerland Swisscom 3Q08
Switzerland Sunrise 3Q10
Turkey TurkCell 3Q08
Turkey Vodafone 4Q08
Turkey Avea 4Q11
UK EE 1Q10
UK Vodafone 1Q10
UK Hutchison 3G 3Q10
UK T-Mobile 3Q10
UK O2 4Q07
UK Orange 4Q09
UK Tesco Mobile 4Q09

  • 4
  • 7
Thomas Hansen

Steve Jobs var Apple. Og derfor tror jeg Apple kan leve nogle år endnu, udfra hvad Steve Jobs var med til at grundlægge. iphone, ipad, itunes.

Modsat MS, så har Apple altid gået ud fra at kunne sælge sine produkter, fordi folk ville have dem og ikke som MS med deres "monopol" (tvangssalg). Det var Steve Jobs god til. Altså at skabe produkter som folk faktisk ville købe.

Ps. jeg er ikke Apple fan.

  • 15
  • 3
Søren Breddam

Min virksomhed har valgt Apple på både tele- og tabletsiden. Vi kører ellers et rent Windowsmiljø.
Hvorfor? Fordi, det er referencen for mange mennesker stadigvæk!

Måske også, fordi Apple kunne levere en sikkerhedsmæssig spiselig platform for it-afdelingen? (Selvom de netop på de produkter tillader en kode på fire (!) cifre)

Har vi sovet siden 2007? (Mægtige Nokia har i hvert fald)

  • 5
  • 1
Kristian Larsen

Sikkerhedsmæssigt spiselig? iOS produkter er kun kommet ind fordi direktører mv. har insisteret - IT afdelingen har strittet imod, bla. fordi iOS historisk har været meget ringe ift. sikkerhed.
Derudover er iPhones også nogle af de ringeste wireless klienter - specielt i enterprise sammenhæng hvor de ikke understøtter roaming mv.
iPhones er ikke kommet ind nogle steder pga. IT afdelinger, tvært imod er de snarere blevet holdt ude.

  • 6
  • 5
Mikkel Bruun

vi kan faktisk også se at i de lande med høj prepaid penetration og færre subsidier der ligger Apples markedsandel markant under den den er i markeder med høje subsidier og mange post paid kunder

Er danmark ikke et ekspempel på det modsatte?? Lave subsidier, men en ret stor markedsandel for Apple?

Og hvilken iphone model mener du er lanceret som en "low end model"?

  • 3
  • 0
Søren Breddam

Ja, jeg er faktisk enig i dine betragtninger.
Kravene fra slutbrugerne har fået min organisation samt mange andre til at benytte Apples produkter på trods af gode modargumenter.
Det er det, jeg hentyder til i min overskrift, for jeg har den oplevelse, at man helst vil have iPhone/iPad - koste hvad det vil! Og ja, IT-afdelingen har så måttet makke ret.

  • 2
  • 1
John Strand

Er danmark ikke et ekspempel på det modsatte?? Lave subsidier, men en ret stor markedsandel for Apple?

Og hvilken iphone model mener du er lanceret som en "low end model"?

Danmark er et af de lande i verden sammen med Norge hvor Apple har den højeste markedsandel.

Historisk set har der været pæne subsidier til iPhones og de er blevet afløst af afbetalingsmodeller som mange benytter sig af og det i et land med en meget høj købekraft.

I et land som Tyskland (med høj prepaid penetration) er det meget anderledes og det gør at telefonen ikke er så tilgængelig for så mange.

Når vi taler om low end iPhone - så er der to vinkler på den den nye 5C og så er der de gamle modeller eks. iPhone 4 der bliver solgt billigt - at kalde dem low eller medium end telefoner er ikke fair i en verden hvor de billigste Android telefoner koster under 100$

  • 7
  • 2
Venligst Slet Min Bruger
  • 2
  • 7
Leif Johansen

jeg har vaeret flere mobilsystemer igennem og blev aldrig helt tilfreds med "den daglige nemhed" i brug af telefoner som Samsung. Motorola,SONY og Nokia (Symbian). Saa for et aars tid siden gik jeg over til en Nokia med Winphone systemet og et enklere og mere velfungerende system tror jeg naeppe der findes. Indlaeringskurven er flad saa allerede efter en eller to dages brug er man paa det rene med hvordan systemet fungerer.

  • 3
  • 2
Søren Hald

Jeg vil nu mene at Apples sats med fingeraftryk er supersmart, jeg er godt nok glad for det, det eneste der irriterer mig omkring det nu, er at det ikke også er på min iPad, for det virker bare.

Men hvis vi skal pege fingre af lamme funktioner i denne genre, kan vi jo nævne ansigtsgenkendelse på Samsung Galaxy S3 og frem.

Jeg savner min gamle silverback, det var historie der blev skrevet, og da jeg så keynoten i 2007 sad jeg med følelsen af at det der var endda for vildt til grafik i tv-fiktion. Vi havde aldrig set nogen lignende. Enig i at Android platformen har halet ind på iOS, men skiftet mellem dem er nu ikke nemt, det koster knaster hvis man har et Apple økosystem derhjemme og vil skifte for at kunne det samme på en Android platform.

  • 7
  • 4
Martin Wolsing

Lad nu være med at blande John Strand ind i debatten. Den mand har notorisk taget fejl hvad angår stort set alt med iPhonen lige siden lanceringen.

I øvrigt tror jeg Apple er ligegalde med hvad JS's analyser viser. De tjener lige så mange penge som resten af branchen til sammen.

  • 7
  • 2
Nicholas Colding

Touch interfacet har helt sikkert vist sig at være en vinder og jeg er overbevist om, at det koncept vil være den bedste løsning, i at kommunikerer med telefon og omgivelser, i en del år endnu. Indtil der kommer en ny løsning...

Måske er det ikke selve telefonen som skal udvikles videre, ud over det vi indtil nu har set. - måske kommer der noget andet, et nyt produkt som atter blæser de gamle dimser ned i papirkurven?
Det produkt behøver selvfølgelig ikke komme fra Apple. Men hvis Apple en dag ikke tjener penge på deres produkter længere, så vil de finde på noget nyt.
Ellers er det yt!

  • 0
  • 0
Søren Breddam

Ok. Ja det kan man jo skrue op


Jeps, da min kone (som arbejder andetsteds) fik en iPad til sit arbejde, opfordrede jeg hende til at undersøge mulighederne for at lave et mere sikkert password på hendes nye vidunder, og det kunne på forunderlig vis lade sig gøre!
Sært, meget sært, at der er noget, der bliver koblet fra i en ellers ret kvalificeret organisation - både hendes og min, når det drejer sig om om vore bærbare enheder! (Hun har endda adgang til stærkt følsomme data)

  • 0
  • 0
Heine Sørensen

@Søren: Det er ikke Apple der har tilladt en 4 cifret kode. Det er administratoren bag det pågældende system der tillader et 4 cifret password. Exchange ActiveSync kræver 4 cifre som standard for mobile enheder. Men der er ikke noget til hindre for at hæve dette hverken i Exchange ActiveSync eller MDM.

@Kristian: Du vrøvler. Det er nok nærmere pris der gør at IT afdelingen ikke er vilde med at give iPhones væk.

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Min virksomhed har valgt Apple på både tele- og tabletsiden. Vi kører ellers et rent Windowsmiljø.
Hvorfor? Fordi, det er referencen for mange mennesker stadigvæk!

Måske også, fordi Apple kunne levere en sikkerhedsmæssig spiselig platform for it-afdelingen? (Selvom de netop på de produkter tillader en kode på fire (!) cifre)

Har vi sovet siden 2007? (Mægtige Nokia har i hvert fald)


Og for os som udvikler i Java, så er Mac og OS X altså bare milevidt foran at benytte en Windows maskine, a så hardwaren også er federe gør bestemt intet. Selv Office er federe på en Mac end det er på en Windows maskine.
I dag udkommer stort set al software som findes til Windows også til Mac, og derudover har vi hele *NIX delen også - Windows kan man afvikle virtualiseret, ofte bedre end på end Lenovo eller tilsvarende.
Når så en Mac samtisigt er meget mere brugervenlig som PC/Bærbar for en almindelig ikke-teknisk slutbruger, ja så er det klart at de begynder at sælge flere enheder. Windows går den gale vej, og Linux er ligegyldigt (det er til servere).

  • 0
  • 2
Nikolaj Brinch Jørgensen

Hvor og hvornår har Apple sagt at iPhone 5c er en low end smartphone?

Derimod er der mange der er hoppet med på rygterne inden den blev lanceret - og oven i købet blevet skuffet efterfølgende ;-)


C står for Color. Det er altså en iPhone 5 i farvet betræk. Det ses også af specs. Det er utroligt hvor mange journalister og andre uvidende personer der er røgt i at dette skulle være en low end/low cost model!

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Jeg har besøgt et par virksomheder hvor brugerne er blevet tvunget til at anvende Windows Phone med det resultat at de lader dem ligge og bruger deres egne iPhones eller Androids. Heldigvis kan man ikke tvinge folk til at bruge skrammel


Ligesom da jeg fik en 14" Lenovo med en Core i5 og 4GB RAM som udviklingsmaskine hos en kunde. Altså mage til omgang fakta værktøj skal man lede længe efter. Så bruger man sit eget.

  • 0
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize