Version2-læser:»Jeg ved ikke, hvilken halvhjerne der måtte have designet, kodet eller godkendt dette setup«

Illustration: Lars Refn
Efter Rigsrevisionens skarpe kritik af ni selvbetjeningsløsninger til erhvervslivet er læserne på banen med lige så kritisable borgervendte løsninger.

En Version2-læser har i debatten beskrevet brugervenligheden på den del af Skats web, hvor man kan afmelde en skrottet bil.

»Kom til en oversigt hvor jeg kunne 'søge' efter stelnummer, nummerplader og et eller andet for mig ukendt nummer. Hvorfor ikke CPR?,« skriver læseren.

Debatten er opstået efter artiklen om Rigsrevisionen, der i skarpe vendinger kritiserer ni offentlige selvbetjeningsløsninger til erhvervslivet. De er simpelthen slet ikke brugervenlige.

Læs også: Dumpekarakter fra Rigsrevisionen til offentlige selvbetjeningsløsninger

Læseren skriver videre:

»Og jeg havde jo lige identificeret mig over for siden via NemID? Hvorfor ikke bare som standard liste alle biler registret i mit navn? Eller som det mindste giv mig et menupunkt, som foretog denne søgning baseret på min identitet? Efter at have klikket på søgefeltet fik jeg så en 'hjælp' om, hvad et CVR-nummer er (ja, CVR, hvad et stelnummer er osv... ) - ganske ubrugelig hjælp.«

»Jeg ved ikke, hvilken halvhjerne der måtte have designet, kodet eller godkendt dette setup, men det var det ringeste, jeg længe har oplevet.«

»Det virker totalt blødt, at jeg først skal finde 'vores elskede NemID'-kort frem, indtaste en unik nøgle for at identificere mig, hvorefter systemet end ikke gad spørge, om det evt. var mine egne biler, jeg ville søge i ...«

Kom med dit eksempel i debatten her

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bjarne Nielsen

Når man skal bede om at få udbetalt feriepenge indbetalt af tidligere arbejdsgivere, så kan man kun få lov at bede om udbetaling af en sammenhængende periode om dagen. Har man flere perioder, så må pænt indberette dem ad flere omgange, hver på sin dag. Prøver man at starte forfra på samme dag, får man pænt besked på at vente til næste dag.

Sikkert på grund af en eller anden legacy systemintegration, som har den begrænsning fra dengang af, hvor det var baseret på papirblanketter sendt frem og tilbage med fodpost.

  • 10
  • 0
Henrik Hansen

Hver gang du støder på en offentlig selvbetjeningsløsning, der er lige så brugervenlig som et hvepsebo der lige er blevet ramt af et baseball bat, så husk at tænke på:

Den offentlige brugergrænseflade som du nu sidder og kæmper med, er sikkert 100x mere brugervenlig end den de ansatte på den anden side af hegnet, skal kæmpe med på daglig basis.

  • 10
  • 4
Ivo Santos

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvem som har designed siden til registrering af mobil telefon, for hvis man af en eller anden grund ikke får den pågældende sms, og ønsker at få tilsendt en ny sms, så skal man slette samt genindtaste sit telefon nummer, det er da godt det mest tåbelige jeg har set, fatter ikke hvorfor de ikke nøjes med en knap man kan trykke på som starter selve registrering, nu er det ganske vist langt tid siden jeg sidst gjorde det, men jeg kan da umuligt forestille mig at det er ændret.

  • 0
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Man kan gå ind og se at alle mulige spassere abonnerer på ens adresseoplysninger men man kan ikke "kick & ban" nogle af dem. Se det kræver en ansøgning om man allernaadigst kan få fjernet nogen.

  • 5
  • 2
Carsten Svendsen

Sendte en mail for nylig til kbh kommune. Også bare for at se hvordan det ville ende. Det drejede sig om noget realkredit. Den blev sendt videre og jeg har så aldrig fået svar. Loggede ind med nemId og brugte også tid på at skrive en mail. Pinligt det manglende ansvar når det er inden for det offentlige.

  • 1
  • 0
Birger Nielsen

Man kunne jo ligefrem få den afskyelige tanke, at offentlige instanser prioriterer sagsbehandling frem for design af hjemmesider, nu efter at deres budgetter er blevet rundbarberet af politikerne adskillige gange.

  • 2
  • 3
Niklas Hegnelt

Siden til registrering af dyrehold mm. (webdyr.dk) er heller ikke ligefrem toppen af moderne brugervenlighed. Det var nærmest umuligt, at finde det rigtige sted og i processen bliver man "viderestillet" til adskillige eksterne sites. Hjælp var der heller ikke rigtigt noget af... Webdyr beskriver bl.a. sig selv således: "Velkommen til Webdyr, - stedet hvor du gratis kan indberette de lovpligtige registreringer, så du overholder lovgivningen. Betingelsen er, at du har en aktiv/åben kvæg-, fåre- eller gedebesætning, før en adgang kan oprettes.". Klikker man på login, bliver man viderestillet til et helt andet domæne, og hvis man tager "genvejen" "Opret besætning, ejerskifte m.m.", så ryger man over på landbrugsindberetning.dk, som også kræver er særskilt login.

  • 1
  • 0
Christian Nobel

Man kunne jo ligefrem få den afskyelige tanke, at offentlige instanser prioriterer sagsbehandling frem for design af hjemmesider, nu efter at deres budgetter er blevet rundbarberet af politikerne adskillige gange.

Det er jo en skrøne, for der er på ingen måde blevet "rundbarberet" på den administrative side.

Siden kommunalreformen er der blevet ansat over 6000 mere administrativt personale, men omvendt fyret 14.000 varme hænder.

Og når de varme hænder så skal bruge mere og mere tid på alt muligt andet end deres arbejde, så som udfyldelse af alskens kontrolskemaer for at tilfredsstille djØFFERnes kontrolmani, ja så bliver der mindre tid til reel velfærd.

Herudover så fosser pengene jo ud af samfundet som resultat af inkompetent styring og alt for meget kammerateri:

http://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE8201554/Andres-penge/

hertil kommer regionerne som begynder at opfinde nye ressortområder som slet ikke ligger i deres regi, retssager hvor advokaterne tjener 200 millioner (Roskilde Bank) uden det på nogen måde flytter et komma, Ateas bedrageri, etc, etc.

  • 5
  • 1
Gert Madsen

Det er vel bare "alt ved det gamle". Jeg har prøvet at sende et anbefalet papirbrev, om overtrædelse af tinglyste servitutter. Det gad min kommunes ansatte heller ikke at svare på. Det er nok ikke forventeligt, at det skal ændre sig, blot fordi det bliver elektronisk.

  • 3
  • 0
Allan Høiberg

Det er et par år siden jeg skulle slås med det sidst, så man kan håbe at det er blevet lavet om i mellemtiden, men...

Hele strukturen i at være virksomhed i NemID- og Digital Signatur-sammenhæng er konstrueret ud fra en forventning om at brugerne er store virksomheder med det fulde hierarki på plads.

Da jeg som selvstændig skulle indberette en periode med sygedagpenge, skulle jeg som virksomheden (det er mig) med digital signatur (mit navn) oprette virksomhedens administrator (det er mig) med digital signatur (mit navn, ny signatur), hvorfra jeg så kunne kunne give mig (det er mig) lov til at indberette sygdomsperioden. Ind imellem kom naturligvis at jeg som mig skulle godkende at jeg som mig havde givet mig som mig adgang til at være mig som... eller noget i samme retning. Det hjalp ikke at de digitale signaturer havde samme navn, så det var noget nær umuligt at holde styr på, hvilken der var hvem til hvad. Jeg tror, det endte med at tage en halv dag at indberette.

  • 10
  • 0
Kenn Nielsen

Jeg har prøvet at sende et anbefalet papirbrev, om overtrædelse af tinglyste servitutter. Det gad min kommunes ansatte heller ikke at svare på.

Mød op i borgerservice med dit dokument. Bed om at de stempler det, samt at den (venlige??) skrankepave liige signerer det, og så tager en kopi til dig, bare så'n i tilfælde af at det utænkelige skulle ske.

Skrankepaven er nu et eller andet sted imellem undrende og stærkt mellemfornøjet.

Men dit dokument er nu et rigtigt godt bilag at sende til chefen , når du spørger om hvorfor du ikke har hørt 'noget'.

K

  • 4
  • 0
Allan Høiberg

Måske ikke helt et offentligt system, men alligevel drevet af lovkrav, efter hvad de selv siger: DK-Hostmasters domænevalidering.

Jeg har gennem årene købt et antal domæner til forskellige formål, og i løbet af det sidste års tid er der ad flere omgange drysset krav om validering ind i mailboksen. Man skal sikre sig at ejeren på domænet 100% matcher det, der står i CVR-registeret.

Vi ser helt bort fra at jeg af praktiske årsager har registreret domænerne under to dele af mit firmanavn (der i CVR er på formen firma1/firma2 fordi - og det kunne være et punkt for sig selv hvis jeg gad skrive det - da jeg startede mit bierhverv, ville et ekstra CVR-nummer til dét have medført at jeg skulle afregne moms månedligt i begge virksomheder, så Skat anbefalede at gøre det med skråstregen) for at holde formålet med dem adskilt. Det.... er så bare ærgerligt.

Anyway, ALT ANDET end navnet kan rettes. Navnet på et domænes ejer kan man IKKE rette. Et forkert navn, hvor fejlen består i at man har glemt et komma eller lignende, burde i praksis ikke være nødvendigt at rette, men jo, det er det. Og løsningen ved forkert stavede navne er at overdrage domænet til en anden bruger! Som så ved samme lejlighed kan oprettes forfra med de rigtige oplysninger. Jeg kan ikke forestille mig et scenarie hvor det er mere logisk at samme person opretter en ny bruger og forærer sine domæner til dén, end at man retter en fejl i den eksisterende bruger. Det må have noget at gøre med at nye brugere statistisk er mindre tilbøjelige til at være terrorister...

MEDMINDRE det som i mit sidste tilfælde viser sig at man ikke er den rigtige slags ejer af domænet! Jeg fik efter flere forsøg på at overdrage et domæne til en anden af mine egne brugere, som tilsyneladende var lykkedes, men bare ikke blev gennemført, forklaret at jeg jo (som om den fejl er det mest naturlige i verden) var logget ind som den forkerte af mine tre mulige roller på domænet (ejer, betaler, fuldmægtig eller noget i den retning). Jeg havde ikke noget login til den korrekte rolle (forskellen må være opstået da jeg købte domænet i sin tid; jeg har ved $DEITY aldrig selv valgt det), men domænets oplysninger viste selvfølgelig helt tydeligt at den anden rolle var samme person som mig, bare uden email-adresse. Ikke noget at gøre; man skal logge ind som den rigtige - og eftersom den rigtige til forskel fra den forkerte ikke havde en email-adresse, kunne jeg ikke få adgang uden at skulle vente på en kode tilsendt med brevpost. Korrekt: Jeg var logget ind som samme person med samme navn og postadresse på samme domæne, mens jeg havde DK-Hostmaster i røret, og de kunne kun sige at de ikke måtte rette emailadressen på den anden rolle, men kunne sende et brev med en adgangskode. Bliver det mere firkantet?

  • 2
  • 0
Birger Nielsen

"Det er jo en skrøne, for der er på ingen måde blevet "rundbarberet" på den administrative side."

Det bliver de da sikkert glade over at høre inde hos SKAT. De skulle måske bruge lidt tid på at lede efter de manglende kollegaer.

  • 0
  • 3
Jørgen L. Sørensen

Vor kommune har tidligere krævet at man havde Acrobat Reader i en bestemt version for at man kunne udfylde en online blanket når man skulle søge om "kropsbårne hjælpemidler".

Nu ser det ud som om det kører i en webformular, så man også kan udfylde det via Firefox og Ubuntu.

  • 1
  • 0
Jacob Mathiasen

Jeg har flere gange oplevet at når jeg har tastet alle oplysninger ind i min selvangivelse (med virksomhedsdelen) - at så bliver feltet til af aflevere uvirksomt.

Man kan trykke på det - der sker bare ingenting. Det kunne jeg forstå, hvis jeg havde lavet fejl, men det siger den heller ikke at der skulle være. Og der var ikke fejl.

Første gang det skete klagede jeg - og fik en dygtig person i røret, som fortalte mig at han kunne se alle de ting jeg havde gjort. Han sørgede for at det blev afleveret med de indtastet tal.

Anden gang - og det var sidste frist for aflevering - der skrev jeg en klage email over deres system - efter det 5te gang fejlede.

Her fik jeg en bøde - og damen påstod at hun ikke kunne se jeg havde forsøgt.

Men det vidste jeg jo var en løgn fra forrige gang. - Så skat beslutter altså lemfældigt om de synes at de skal lyve og give dummebøder eller om det er en fejl og indrømmer den.

Hver eneste gang jeg har ringet så påstår de at de aldrig har hørt om fejlen og jeg er den eneste i landet. - Jeg kan ikke bevise det er en løgn, men det virker UHYRE sandsynligt at det er.

Skat har virkeligt mistet megen troværdighed hos mig efter deres løgnagtighed, dummebøde og "vi fejler aldrig" attitude.

  • 2
  • 0
Henning Wangerin

Har du overvejet hvor ofte nogen har behov for at indberette flere ikke-sammenhængende ferieperioder på samme dag? At det måske er blevet vurderet som en unødvendig ekstra-udgift til kolde IT-udvikler-hænder ift. ulempen?

Jeg skal da gerne vedgå at jeg nok ikke er særlig gemmensnitlig, men det sker for mit vekommende stort set hver sommer at jeg deler ferien op i flere bidder, så han er på ingen måde ene om at støde panden imod den besynderlige feature

  • 5
  • 0
Palle Simonsen

En helt igennem ubrugelig linksamling med en tur over politiet til erhvers og selskabsstyrelsen for tilsidst at ende hos politiet igen i en ikke virkende .pdf formular.

Heldigvis kan man med lidt snilde finde en email adresse på det jyske kontor, så man kan få ekspeditionen gennemført på endelig tid.

I forhold til dette er samtlige ovenstående eksempel rene brugervenligheds forbilleder.

  • 3
  • 0
Jørgen L. Sørensen

I forhold til dette er samtlige ovenstående eksempel rene brugervenligheds forbilleder.

Helt enig - det var det samme med nummerplader inden det blev privatiseret.

Hvorfor skal man indtaste alle data inkl. våbennumre/løbslængde/kaliber (eller stelnumre for biler i fordums tid), navn, adresse osv når myndigheden har alle oplysninger i forvejen?

Det burde være nok at opgive sit cpr-nr, og lade systemet hente eksisterende data. Disse data kunne ansøger bekræfte, eller anføre ændringer.

Dette gælder også andre steder, f.eks. pas-fornyelser.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere