Jeg blokerer dine reklamer. Nej, jeg blokerer din blokering. Fint, så blokerer jeg din blokering af min blokering!

Anti-adblock MX
Flere medier har valgt at integrere såkaldte anti-adblockers på deres websteder for at forhindre fald i annonceindtægter. Der er tale om et usundt våbenkapløb, mener medie-ekspert.

»Kære læser, vi kan se, at du har en adblocker installeret, som gør, at vi ikke kan vise dig vores annoncer.«

Sådan lyder beskeden, når man besøger MetroXpress’ hjemmeside med et adblocker-plugin aktiveret i browseren.

Nyhedsmediet gør ikke yderligere ved det end at opfordre læseren til at deaktivere adblockeren, så det igen kan vise reklamer og dermed fortsætte med at levere gratis nyheder.

På Dagens.dk bliver brugere med et adblock-plugin mødt af en popup, der blokerer for indholdet og beder brugeren om enten at deaktivere adblockeren eller betale et kontaktbeløb.

Men der er flere medier, der ikke nøjes med en venlig opfordring. På Dagens.dk bliver brugere med Adblock mødt med deres egen medicin: Et anti-adblock script blokerer al indhold, indtil brugeren enten betaler for at få adgang eller vælger at deaktivere adblockeren.

Dette er blot to eksempler på medier, der tager til genmæle mod det stigende antal adblockere blandt brugerne. Adblockere er for nogle medier ved at blive et reelt problem, der rammer omsætningen og gør det sværere at producere indhold, som ellers gives væk gratis.

Der findes ikke noget troværdigt tal for udbredelsen af adblockere i Danmark, selvom anti-adblock virksomheden Pagefair anslår, at 23,3 pct. af internetbrugerne i Danmark har en adblocker installeret.

»Den måling er fyldt med fejl og en tvivlsom incitamentstruktur til at tale adblocking op,« siger digital chef for Danske Medier, Allan Sørensen, og uddyber:

»Pagefair baserer deres data fra de medier, der har installeret selskabets anti-adblocker script - dvs. dem som i forvejen er i risikozonen. Så får du et overrepræsenteret resultat.«

Våbenkapløb mellem adblockers og medier

Alligevel erkender han, at der er et stigende problem med adblockers i Danmark. Især blandt medier, der henvender sig til de typiske adblock-brugere: yngre mænd.

Flere store medier analyserer i øjeblikket på, hvor mange af deres læsere der er i gang med at bruge adblockers.

Fænomenet har affødt adskillige anti-adblock scripts på mediernes hjemmesider, som forsøger at forhindre brugere med en adblocker at få adgang til indholdet på forskellige måder.
Der er den frivillige opfordring, der appellerer til læserens samvittighed som på gratisavisen MX’s hjemmeside. Og så er der reelle betalingsmure som blandt andet den danske virksomhed Newsquid har sat op på medier som Dagens.dk og Euroman.

Newsquid har således på otte måneder fået halveret antallet af brugere med adblockere på et site, der startede at have 25 pct. adblock-brugere, oplyser Newsquids kommercielle direktør, Morten Dines.

Omkring 40-60 pct. af adblock-brugerne vælger at slå blokeringen fra eller betale for adgang, når de møder Newsquid-blokeringen. Til gengæld vælger de resterende brugere at blive væk.

»Medierne har så mistet brugere, som ikke bidrog med noget. Freeloadere som læser deres indhold, men ikke bidrager med noget, fordi de ikke ser bannerne. Stort set alle mediesites er jo finansieret med bannere,« siger Morten Dines.

Der findes også gratis anti-adblock varianter som f.eks. scriptet FuckAdblock. Dette script har dog for nylig affødt endnu en modreaktion fra adblock-brugerne med mod-scriptet FuckFuckAdblock.

»Det er et våbenkapløb, som vil være interessant at træde ind i for nogen,« siger Allan Sørensen.

Virksomheder med anti-adblockere som Pagefare og Newsquid er ifølge den digitale chef nemlig interesserede i, at så mange som muligt bruger adblockers.

»Det er deres forretningsmodel,« siger han og fraråder generelt medierne at bruge dem.

»Det er et quick fix og ikke en god løsning, for du irriterer brugeren og putter ekstra klik ind. Udfordringen er, at selvom brugerne deaktiverer adblockeren på det enkelte site, så er den stadig aktiveret næste gang, de kommer ind på andre medier.«

Udviklere har medansvar: Kluntet programmering af bannere i HTML5

Der er flere grunde til, at brugerne vælger at installere adblockers.

Misbrug af personlig information af reklametjenester samt en stigning i antallet af reklamer på nettet er de to primære årsager ifølge Pagefairs undersøgelse.

Især er reklamerne blevet mere opmærksomhedskrævende end tidligere, hvilket er et problem ifølge Allan Sørensen.

»Adblocking er en besked til medierne og annoncørerne om, at reklamerne skal gøres lettere, hurtigere og mere relevante,« siger han.

Danske Medier er derfor på vej med en række nye bannerstandarder til medierne, som skal gøre det mere spiseligt for Adblock-brugere at deaktivere det kontroversielle script igen.

Blandt andet må bannere ikke dække for andet indhold ifølge Allan Sørensen, og retter dermed også kritikken mod især mobilsites, hvor flydende bannere kan let kommer til at blokere for teksten.

Derudover må ingen lyde starte, før brugeren interagerer med banneret.

Samtidig skal bannerne gøres mindre tunge, hvilket især er blevet en udfordring efter, at de fleste udviklere er gået væk fra flash og over til html5.

Ofte springer annoncørerne over, hvor gærdet er lavest og får automatisk konverteret bannere fra flash eller rich media formater til html5. Resultatet er kluntet kode, der fylder alt for meget.

»Det er alt for tungt, og man kan få det ned til omkring 20 pct. af størrelsen, hvis man koder det ordentligt selv,« siger Allan Sørensen.

Flere bannere foretager desuden mange datakald for blandt andet at målrette annoncen og dele data på tværs af kampagner, hvilket er med til at forsinke websiderne med at indlæse.

Bruger du adblocker på Version2? Og i så fald, hvorfor? Giv dit besyv med i kommentarfeltet herunder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (89)

Kommentarer (89)
Bjarne Nielsen

Jeg bruger Ghostery for at slippe for tracking (jeg kigger på jer, Version2!). At det gør siderne hurtigere og pænere (mindre irrelevant indhold), må jeg så tage med :-)

Jeres Jobfinder annoncer er der stadig, og det er fint med mig. Det ville være godt, hvis I på samme måde tog stilling til relevans, placering, betydning og udtryk for de øvrige annoncer.

Men som sagt, så er det mest tracking der generer mig (nogle site er dog ubrugelige, selv hvis man ser bort fra tracking). Det synspunkt lægger jeg vægt på, og møder jeg en paywall eller en 'blocker-blocker', så vil jeg bare gå et andet sted hen.

Og det indhold, de henvisninger (ja, jeg reklamerer for jer!) og den interesse der kommer ud af at deltage i diskussioner hvor andre henviser til jer, som jeg ellers ville genere, vil jeg så tage med mig.

Lars Bjerregaard

Jeg har blokkeret reklamer i hvertfald de sidste 10 år. Tror det startede nogenlunde samtidigt med, at reklamer gik fra at være mindre firkantede, statiske rammer med noget tekst, fra Google (hvilket jeg sådan set godt kunne leve med), til store, forstyrrende, performance dræbende, strømslugende monstre.

Jeg blokkerer fordi:
- De ødelægger performance og fornøjelsen ved nettet.
- De er røvirrieterende.
- De æder mit batteri.
- Jeg hader i forvejen reklamer og læser/ser dem aldrig (livet er for kort til reklame-tv).
- Jeg ikke ønsker at ende i alverdens lyssky databaser, med en personlig profil, pga. tracking-cookies og andet uvæsen.

Har det glimrende med det og helt ren samvittighed, og som jeg tidligere har skrevet, så er det sådan set bare op til medierne at finde en anden og mere holdbar financiering, primært mikrobetalinger.

Karsten Nyblad

Der er ikke tvivl om, at man må læse websider i den form, de er blevet lagt på nettet, dvs. med reklamer - hvis ellers websiden er lagt på nettet med accept af indehaveren af ophavsretten. En hver domstol vil sige, at indehaveren af ophavretten har givet en implicit tilladelse til at man må læse dem.

Det er mere end tvivlsomt, om det er lovligt at læse siderne uden reklamer. Indehaverne af ophavsretten kan med god ret hævde, at de kun har givet tilladelse til at man må læse siden med reklamer, og at læsere med adblokkere derfor derfor krænker deres ophavsret. Jeg tror ikke, der er nogen, der har prøvet det argument i retten endnu.

Karsten Nyblad

En webside bliver ofte sammenstykket af indhold, der ligger på forskellige websites. Det er f.eks. sjældent reklamer ligger på samme site som det primære indhold af siden. Min erfaring er, at reklamerne betyder, at man besøger flere gange så mange websites, som man ellers ville. Det sker jo jævnligt, at servere bliver hacket, så de spreder malware. Det er mit indtryk, at det sker lige så ofte med servere for reklamer som for andre webservere. Ved at bruge adblokker reducerer man altså faren for at besøge en website med malware væsentligt.

Erik Trolle

De må bare ikke have lyd og hoppe og danse, dermed mener jeg afspille videoer. De må ikke tage over min skærm og være irriterende. Hvis reklamebureau'erne var anstændige så måtte de sende lige så mange reklamer de vil.

MEN de kender ikke deres begrænsning, derfor blokkere jeg for reklamer!!!!

Allan S. Hansen

....gør at jeg blokere dem på langt de fleste sites.

Nogle sites er helt ubrugelige, på grund af store larmende reklamer der ligger i baggrunden så selv navigation bliver umuligt uden at komme til at hoppe et andet sted hen - eller med diverse overlays/slide funktionaliteter som ofte kan forstyrrer normal brug m.m.

Så lige som jeg zapper forbi reklamer på TV, har frabedt mig reklamer i posten, skifter radiokanal - så bruger jeg teknikken til at minimer problemerne med at bruge webbet.
Siderne bliver hurtigere, pænere og jeg slipper for tracking ..... at de så ikke tjener penge på mig, det kan jeg godt leve med, indtil våbenkapløbet finder en vinder.
Og hvis det bliver umuligt for mig at bruge en service - så kan jeg sandsynligvis godt finde en alternativ service.

Diskrete "fornuftige" reklamer - jobfinder på Version 2 eks - de blokeres ikke. Men sådanne reklamer er ikke larmende nok til de fleste marketing folk, så derfor ser vi stadig lyd, blink og overlay bannere.

Henrik Rathje

Hvis bare reklamen var et lille billed eller i værste fald en animeret GIF. Som er lige så harmløs som et shortcut på skrivebordet, så kunne jeg måske forvilde mig ud i at kigge/klikke på dem..
Men der er jo så uoverskuelig mængder software bagved, som vel egentligt er kernen i at man blokkerer.

Skulle jeg en sjælden gang (1-2 årligt) have lyst til at se nærmere på er produkt i en banner reklame, så googler jeg det.

Gert G. Larsen

Det er en interessant problemstilling du lægger op til debat af Karsten.
Hvad må en besøgende med en hjemmeside?
Hvad må den besøgendes browser gøre? Browseren er jo en HTML-fortolker (og css, og js, og alt muligt skrammel efterhånden). Den fortolker efter et sæt regler fra browserleverandøren.
Udbyderen af hjemmesiden kan ikke vælge hvilken browser folk må bruge, og kan derfor ikke styre præcist, hvordan den besøgende får fortolket siden.
Må brugeren af browseren selv ændre på browserens regler for fortolkning? I hvor høj grad?

EDIT: I de gaaamle Netscape Navigator-dage stillede jeg om på min browser, så alle farver, fonte og størrelser blev ensrettet på alle hjemmesider. Det var før jeg opdagede de kvikke browsere lynx og links. I dag er jeg bare en gammel sur mand med en tvær og kedelig stor Chrome & Firefox & Safari som alle andre.

Max Jakobsen

Hvorfor SPØRGER man ikke brugerne til råds. Jeg har principielt ikke så meget imod reklamer men som andre skriver er de skide irriterende og meget aggressive, de bruger en hulens masse båndbredde og gør side totalt uoverskuelig plus hele siden dytter og blinker. Jeg er total allergisk over for ting der starter op af sig selv og vil ALDTID blokere dem.

Kunne man begrænse den og tilpasse den siden ville flere nok ikke blokere dem.

Når det så er sagt så er der vist ingen lov om hvad brugerene SKAL læse, jeg mener helt sikkert at det er frivilligt og udbyderen her ikke ret til at bestemme hvad jeg vil have ned på min computer.

Kenneth Stick

Den standard de kommer med skal også forbyde alle former for scripts i reklamer ellers taber de mange, havde ikke et problem med bannerer som bare var et billede som lå uden at gøre noget, men nu er det både videoer og andet lort som jeg ikke gider. Har prøvet at der lige pluslig kom et banner ned som fyldte halvdelen af siden og som ikke forsvandt før man havde set deres video, der slog jeg addblock til igen

Daniel Gertsen

»Medierne har så mistet brugere, som ikke bidrog med noget. Freeloadere som læser deres indhold, men ikke bidrager med noget, fordi de ikke ser bannerne. Stort set alle mediesites er jo finansieret med bannere,« siger Morten Dines.

Selvfølgelig bidrager (nogle) "freeloadere" med noget, selvom de ikke ser reklamer.
Dels er der word-of-mouth effekten, hvor folk taler om indhold på siderne de har set, og dermed tiltrækker nye besøgende (som måske ikke bruger en adblocker).

Ved at skræmme freeloadere væk, sørger du også for at de aldrig deler noget af dit indhold på de sociale medier. Endnu en mulighed for organisk eksponering væk.

Plus mange af artiklerne er i sig selv reklamer - dvs. de handler om produkter osv. hvor producenter eller forhandlere har betalt for at få en artikel om emnet - disse reklamer får nu færre besøgende.

Dumt.

Fokuser i stedet på at få ryddet op i online reklame branchen.
Drop store irriterende bannere, drop blinkende og larmende reklamer.

Neutrale og tekst-baserede reklamer er dem der virker bedst i længden, fordi de ikke generer brugeren.

René Nielsen

Jeg ved godt det er banalt, men alligevel er det som mange hjemmesideejere glemmer det! Besøgende kommer til hjemmesiden - for at læse indholdet af hjemmesiden og ikke for at læse reklamer.

De elementer som forstyrrer dette – bliver naturligvis forsøgt elimineret.

Måske skulle hjemmesideejerne overveje om deres ”forretningsmodel” er holdbar og jeg tror at de fleste besøgende er som mig. De vil gerne betale for unikt indhold men ikke for et Reuters telegram som kan læses gratis på www.dr.dk

Thomas Johansen

Siden jeg for et par uger siden begyndte at bruge ghostery, mest for at få lukket nogle af alle de trackers ned, så er mange websider blevet en ren fornøjelse at bruge.

Websider loader meget hurtigere ind, der er ikke alt det støj, eller venten på en eller anden 3.part side som der lige skal hentes noget fra.

Et par enkelte gange har jeg da mødt nogle sider der ikke virkede som de skulle, her kan man enten "whiteliste" dem eller finde et andet sted at få sine informationer fra.

For eksempel så viser Ghostery at Version2.dk pt lige nu har 9 trackers hvoraf jeg har valgt nogen af dem fra.

Carsten Gehling

Jeg driver en kommerciel hjemmeside, hvor vi også har reklamer. Ikke så mange men de er der. Og de bliver IKKE blocket.

Hvorfor? Fordi vores reklamer bliver sat ind på den traditionelle måde med et billede + et link. Så tracker vi selv visninger + klik. Dvs. ingen script-tags og tracking cookies fra TradeDoubler eller andre af de store reklame-netværk.

Så det kan altså godt lade sig gøre. Det er ren dovenskab fra medie-branchen at de ikke selv vil bruge tid/ressourcer på at skaffe reklamekroner hjem.

Martin Kofoed

Det er efterhånden et udbredt "security advisory" (som det hedder på dansk) at installere blokering af 3rd party content (som det hedder på dansk). Hvorfor vil nogen tvinge mig til at være mere eksponeret på nettet, end jeg behøver?

Bortset fra det - ad-blocker-blockers bruger JS til at detecte. Så man kan jo egentlig bare kombinere sin adblocker med NoScript eller lignende. Og ellers er det fuldstændig korrekt, at det her bare er et våbenkapløb, som udbydere af HTML via HTTP altid vil tabe.

Mads Bendixen

Det er mere end tvivlsomt, om det er lovligt at læse siderne uden reklamer. Indehaverne af ophavsretten kan med god ret hævde, at de kun har givet tilladelse til at man må læse siden med reklamer, og at læsere med adblokkere derfor derfor krænker deres ophavsret. Jeg tror ikke, der er nogen, der har prøvet det argument i retten endnu.


Jeg tror ikke det vil holde i retten. Hvis man bliver i den digitale rettighedsverden (det skal ikke altid være biler), så er det tilladt at bryde kopispærringen på en DVD, hvis din afspiller ikke kan afspille den.

Det er også tilladt at bruge briller (eller lup) hvis man skal læse en bog :-)

Peter J. Beinthin

"Alligevel erkender han, at der er et stigende problem med adblockers i Danmark. Især blandt medier, der henvender sig til de typiske adblock-brugere: yngre mænd."
En gammel mand som mig(63), bliver jo helt smigret ;-)
PS. find/fjern hidden whitelist i ABP, samt disable update af lister block/hide mm, for det opdatere også hidden whitelist.

Frithiof Jensen

Indehaverne af ophavsretten kan med god ret hævde,


De kan jo hävde alverdens idiotiske ting og med den nuvärende IT-ekspertise blandt dommere og advokater kan man måske endda få det igennem retten.

Problemet er bare lige det med at bekräfte hvem (eller hvad) som läser "indhold" via en browser og hvordan indholdet ser ud når det når modtagerens öjne.

Det er relativt trivielt for en kompetent udvikler at sätte en web-proxy op som drives af f.ex. Selenium Webdriver der läser en komplet side in med cookies og hele svineriet og präsenterer en renset side uden svineriet på et andet interface. Websiten ser blot en "Firefox V. X.Y.Z", ingen ad-blocker.

Et skolebarn kunne finde på at klippe en skabelon ud i karton med huller til det hun gider at se og derefter tape det på skärmen. Samme resultat.

Naturligvis kan "rettighedshaverne" som modträk kräve eet kamera på brugeren, eet på skärmen, fingeraftryk på tastaturet og måske en mekanisme til at fastholde brugerens opmärksomhed som i "ClockWork Orange" for at sikre at deres dyrebare "indhold" bliver läst.

Eller også kan de indrette sig efter virkeligheden, hvis "markedet" ikke gider at betale for deres indhold - så - er det nok ikke så meget värd. Verden bliver jo kun bedre af at färre spilder deres tid på dårlige nyheder og ubrugelige reklamer.

Palle Due Larsen

Hvorfor? Fordi vores reklamer bliver sat ind på den traditionelle måde med et billede + et link. Så tracker vi selv visninger + klik. Dvs. ingen script-tags og tracking cookies fra TradeDoubler eller andre af de store reklame-netværk.


Dermed kan I jo også selv checke reklamernes kvalitet. Jeg bliver vældigt irriteret, når selv seriøse medier har reklamer, der hævder, at jeg har virus på pc'en og vil sælge et, i bedste fald, virkningsløst værktøj. Eller når bold.dk mener, jeg er interesseret i en polterabend i østeuropa med strippere og skydevåben. Der må være en vis afstemning mellem mediet og reklamerne.
Seriøse reklamer, der ikke bipper og dytter, ja tak. Nej til resten.

Henrik Mikael Kristensen

Problemet er ikke dansk, det er globalt. Det bedste signal, der kan sendes, er når browserforfatterne selv begynder at inkludere adblocking, der er aktiveret fra starten.

Der skal en form for ekstern regulering til, før der sker noget. Alt andet er utilstrækkeligt, især når den almindelige bruger aldrig har hørt om adblocking.

Om ikke andet, så er det et glimrende eksempel på, hvad der sker i et ureguleret marked, hvor kampen om kunderne primitivt handler om at råbe højst.

René Nielsen

Der er ikke tvivl om, at man må læse websider i den form, de er blevet lagt på nettet, dvs. med reklamer - hvis ellers websiden er lagt på nettet med accept af indehaveren af ophavsretten. En hver domstol vil sige, at indehaveren af ophavretten har givet en implicit tilladelse til at man må læse dem.


Det har du galt fat i!

Hvis jeg skulle forsvare en ”add-blocker” i en retsag ville jeg hævde at ejeren af hjemmesiden ved sin adfærd har givet sit samtykke til at reklamer kan blokeres, fordi ejeren af ejeren let og omkostningsfrit kunne oprette en betalingsmur ved at opkræve brugerbetaling, ligesom ejeren ikke behøver at lægge ”topnyheder” i fuld længde ud på den frie del af hjemmesiden.

Lasse Hedeby

bedre hastighed og performance. Jeg bruger uBlock og Ghostery for at blokke for trackere og reklamer. Reklamer fra AdWord har jeg ikke problemer med, men en masse flash, html, script etc. med lyd og video går at selvom jeg har en hurtig computer så bliver Chrome langsom og siden bliver langsom.

Derudover gør mange trackere at der skal laves mange http requests for at hente en side. Det sløver også. Så min grund er ikke direkte reklamerne men måden den performance de ødelægger. Jeg har selv et personligt filter som gør at jeg ikke ser alt det bling bling på en side, så det er ren og skær pga. performance. Faktisk fanger jeg bedre Adwords reklamer end bling bling.

Kenn Nielsen

Eller når bold.dk mener, jeg er interesseret i en polterabend i østeuropa med strippere og skydevåben.

Og i sådanne tilfælge sidder 'man' tilbage og ransager sin sjæl:

"Gør mit 'net-spor' virkeligt at jeg profileres til at være i denne målgruppe ?"

Hvorefter man tænker lidt over hvilken personlighed man ville kunne 'stemples' som, af personer med adgang til alt.

....Naahhh , - der findes jo ingen som forsøger at opsamle alt..

K

Bjørn Dirchsen

Hvis 20 mand skal have løn for at generere indhold og der skal være penge til at drifte et website til at vise dette indhold, så skal der vel penge ind et eller andet sted. Og hvis folk ikke gider betale for det, så er reklamer nok den eneste udvej.

Jeg synes da også at reklamer er mega-irriterende. Jeg har også installeret en popup-blocker. Og jeg betaler for at få adgang til udvalgte sites fordi deres indhold er noget jeg synes er værd at betale for.

No offence - men holdningen: "jeg vil ha at alt skal være gratis og jeg vil ikke ha det på de præmisser der betyder at jeg skal se reklamer" - den holder altså ikke i virkeligheden. Det kan man altså ikke drive en virksomhed på.

Til reklamebranchen:
Men, når det er sagt, så ville jeg ikke have haft en popup-blocker installeret hvis reklamerne var begrænsede i størrelse, ikke var en kæmpe farvelade der blinkede og bevægede sig, var målrettede, ikke auto-startede videoer med lyd og ikke lagde sig ovenpå det indhold jeg kom for at læse / se.
I er kort sagt selv ude om at have skabt behovet for popup-blockere...

Martin Storgaard

Jeg tænkter også at det må kunne automatiseres. Dagens.dk anti-ad-blocker er jo bare et css lag de har lagt på. Fjern:

<div id="nsqbox>...</div>  
<div class="nsqlayer"></div>

Og ændre

<div class="page clearfix nsqpage">...</div>

til

<div class="page clearfix">...</div> 

og så har du en side.

Personligt bruger jeg ikke selv dagens.dk, med mindre der er en som linker til det på et socialt medie med noget indhold, som lyder spændende.

Hvorfor bruger jeg ABP? Mest af alt fordi jeg hader reklamer. Hvilket også er grunden til at jeg ikke ser TV. Jeg køber adgang til Netflix, HBO, TV2Play eller Viaplay (jeg har prøvet alle, men bruger kun Netflix i øjeblikket). Jeg køber mig adgang til Spotify Premium.

Så skal der bare findes en fornuftig løsning til at læse nyheder, hvorved man stadig støtter medie virksomheden - uden at se på trælse reklamer. Hvad med blot et statisk komprimeret billede loadet fra hoveddomænet? Eller måske et HTML5 canvas objekt? Eller bedst af alt: En betalings løsning som dækker en hel koncern af gangen. Fx Mediehuset Ingeniøren eller Berlingske Media.

Anekdote:

Jeg var lige ved at miste tilliden til mit Samsung Smart TV da der gudhjælpemig poppede en reklame op for nogle af de spille-apps man kan downloade til mit TV. Jeg har kun set den een gang - det var lige før at det var nok!

Michael Thygesen

8 trackere på jeres artikelsider, og så vidt jeg husker 6 på nyhedsoverblikket. Synes i selv at det er helt OK v2? Jeg bruger Ghostery og NoScript, hvilket blokerer stort set alle reklamer på nettet.

Men der er jo en helt simpel løsning for medier som jer, der bare gerne vil svælge i jeres brugeres personlige oplysninger: lad være med at bruge javascript til at indlæse reklamerne med. Indlejr det i siden på server side, krydret med lidt random tag id/class og så vil i kunne snotte rundt i folks personlige data igen.

Eller tag chancen og find ud af hvor meget jeres indhold rent faktisk er værd for brugerne, med en helt ny og reklamefri forretningsmodel.

Martin Kristiansen

En ting er en side plastret til med reklamer, en anden ting er når en side tvinger ens computer eller telefon i knæ.

Fra flash tiden kan jeg huske at et banner havde 999 som fps target. HTML5+JS har i stor udstrækning erstattet flash, men det tekniske kompetenceniveau hos dem der producerer bannerne er ikke steget.

Det er godt at komme af med flash af sikkerhedsmæssige hensyn, men det giver ikke bedre performance på websider.

Vi skal vel have browserproducenterne på banen. Vi har brug for at specificere hvor mange % cpu der skal bruges på javascript afvikling.

Ole Knudsen

Hvorfor er der reklamer på dmi.dk ?

Det er nærmest chokerende tivoli, når jeg hjælper min mor og bruger dmi.dk til at checke hendes internetforbindelse. Det med "unge mænd bruger adblockers" skal nok passe, for hun har udtrykkeligt bedt om at få adblockeren fjernet fra hendes PC.

Per Møller Olsen

Jeg begyndte at bruge adblocker, da specielt Politiken begyndte at tillade kæmpestore reklamer, der væltede ind over læsestoffet og krævede en interaktion for at forsvinde igen.
Efter jeg installerede adblockeren, opdagede jeg så, at pol.dk faktisk kunne loade nyhederne ganske effektivt (1-2 sekunder) mod (5-10 sekunder) når jeg ikke blokerede reklamer.

Så nyhedsmedierne er selv skyld i adblockernes udbredelse. De skulle have kontrolleret deres reklamer med hård hånd. Ingen bevægelige elementer, absolut ingen lyde og intet, der hopper frem foran. Endeligt bør reklamerne IKKE generere et opslag på 117 forskellige hjemmesider.

Jeg er sikker på, at de nyhedsmedie som først implementerer nedenstående regelsæt - og selv gik ud og reklamerede med det, ville få en positiv velkomst:

  1. Reklamen skal fysisk ligge på et nyhedsmediets egen server.
  2. Reklamen må kun være i et billedformat uden kode.
  3. Reklamen må ikke være unødigt forstyrrende - f.eks. vha. animation eller lyd.
  4. Reklamen må kun indeholde links.

Altså i bund og grund en gammeldags banner. Men hov ... hvis banneren ligger på nyhedsmediets egen server og bare er et billede, så er der vel heller ingen problemer med adblockere. Det vil jo bare være indhold på lige fod med billeder i artiklerne.

Jeg har mødt anti-adblockeren på Dagens.dk - og de får mig bare til at forlade deres site med en negativ følelse. Dog først efter at have reloadet artiklen og taget et par screenshots i de sekunder, der gik før anti-adblockeren dukkede op. Så jeg læste artiklen alligevel. Men jeg blev ikke hængende og læste andre artikler.

Mvh. Per

Ole Knudsen

Hvorfor er der ikke reklamer på dr.dk ?

Jeg betaler over 5.000 kr om året for en rigtig papir-avis, som jeg læser hver dag. Det abonnement inkluderer også adgang til web-udgaven, men den bruger jeg sjældent.

Hvis jeg skal læse nyheder, så starter jeg altid med dr.dk, og det vil jeg sandsynligvis fortsætte med uanset om Bertel Haarder får held med at gennemtvinge krav om logon til dr.dk. Simpelthen fordi dr.dk's design er pænere og lettere, end den avis som jeg faktisk betaler penge for at levere nyhederne.

Maciej Szeliga

  1. Der foreligger rent faktisk en EU dom som helt klart siger at adblockere er lovlige.
  2. Reklamer er ikke en del af materialet, de kommer dynamisk fra 3. part.
  3. Hvis du vil vise reklamer på min PC så skal du betale for den strøm du bruger til det. (min belastning faldt til det halve efter jeg blokerede reklamer, skal jeg sende regningen ?)
Dave Pencroof

jeg er af den uafvigelige opfattelse at reklamere er noget en virksomhed gør fordi de ikke formår at lave et produkt som virker ! altså de vil prakke os noget inferiørt crap på og det gør de så gennem at bruge voldsomme Resourcer på reklamer, fordi 90 % af markedet ikke vil bruge den indvendige side af hovedet og tilsyneladende er ligeglade med at blive misbrugt på det groveste gennem tracking !
det har ikke i min tid på nettet været sådan at man har kunnet bevæge sig rundt på nettet uden at alt muligt afskyeligt råbte og skreg på opmærksomhed og dækkede det man kom for at se men jeg har også kun ca 20 år på bagen som netbruger
nu er det vel også sådan at det ikke er muligt at købe sig adgang til mange services da virksomhederne ofte tjener langt flere penge på at sælge vores data til trediepart !

så lav et produkt som er så godt at kunden vil købe det til en fornuftig pris !
giv mig mulighed for at f.eks betale for reklamefrit version2 eller gmail eller youtube !

lasse øksbro

Reklamer fylder og ødelægger siden
Reklamer får computeren til at blive langsom
Reklamer kommer fra falsk produkter, og sider med virus

Beder en side om betaling, lukker jeg siden og finder en anden
Nettet er så stort at der er så mange andre steder at gå hen

Carsten Agger

Det er uansvarligt og utilrådeligt at zappe rundt på Interwebbet uden adblocker. Alle burde altid bruge en. "Jamen, vores reklameindtægter?" Vel, lad falde, hvad ikke kan stå.

Hvis du surfer uden adblocker tillader du faktisk alle sider at tracke dig med cookies og at afvikle al mulig JavaScript i din browser uden at spørge dig. Der kan være tale om masser af skadelig kode og drive by-infektioner. Og med en god adblocker, zap!, er det alt sammen væk.

Så sagen er nok den, at nettet simpelt hen skal væk fra reklamefinancieringen og finde en ny model.

Bent Jensen

Det er mere end tvivlsomt, om det er lovligt at læse siderne uden reklamer.


Tror ikke at de enkelte hjemmesider selv ved hvad der vises på deres side.
Men din argumentation, så er de hjemmesider som indeholder virus og malware også ansvarligt for det.
Se det var noget som skulle prøves ved Domstolene. Dit argument om at det er ulovligt at bruge adblock har været prøvet ved en Tysk Domstol. Og DET ER LOVLIGT:

Jette Hartmann

overskrifter i artikler (eb.dk), muligheden for at se billedserier (sn.dk), muligheden for at kommentere på artikler på div. medier.
"Smart"..... nej, p....irriterende.
Bruger selv adblock on og off. Har forsøgt at gøre flere netmedier obs på at deres sider loader langsomt, hopper og danser så man får trykket på forkerte link, og i det hele taget er ulidelige at læse på - reaktion?? Ingen.

Ivo Santos

hvis de nordiske medier mener at de ikke for nok af kagen fra de store reklame netværk så kunne de jo starte med at oprettet et fælles nordisk en.
Og desuden hvis så den nordiske medie branche holdt sig simple ting som statiske reklamer og lign. uden javascript, så ville lysten til at bruge diverse anti reklame metoder styrtdykke en hel del.
For det som mediebranchen ikke er i stand til at forestå er at det ikke hjælper at skræmme kunderne væk, for det er jo ikke reklamerne i sig selv der er problemet, det er derimod den måde de bliver leveret på.

Jeg slår altid javascript fra når jeg kan, så indlæser siden også en hel del hurtigere, og hele oplevelsen er også en hel del bedre.
Så derfor må mit forslag være at man overgik til reklamer anno 1992, i hvert fad før flash blev introduceret, samt evt. et nordisk drevet reklame netværk, hvor af fokus også lægger på modtagernes generelle oplevelse.

Peter Jensen

Kan en tjeneste generere mange brugere og visninger fordi de laver et godt indhold til brugerne, så kan de også få flere penge for de enkelte annoncer selvom der er færre af dem.

Der er hyper-inflation i web-reklamer. Værdien af den enkelte annonce er nærmest lig nul. Annoncer spammes ud til alle i overflod fordi de virker lige som nigeria-breve der spammes ud til alt og alle. Der er altid nogen der kommer til at klikke på dem eller hopper på limpinden.

Et respektabelt medie bør afstå fra deltagelse i denne skamfulde opførsel overfor brugerne og udvise det vi i gamle dage kaldte netikette.

Få, besindige reklamer, der ikke er pågående overfor brugerne, har en meget større værdi for respektable annoncørere, da deres annoncer ikke drukner i 500 andre stupide reklamer. Dette giver også tjenesteudbyderne mulighed for at opkræve større betaling for de enkelte reklamer.

Desuden vil jeg påpege at hvis ikke brugerne vil besøge siden, så har den nok ikke noget relevant for brugerne.

Det er en falsk præmis at man skal plastre siderne ind i 500 aggressive reklamer fordi brugerne ikke gider betale for indholdet.

Så lav da noget originalt indhold som har en værdi for folk - i stedet for bare at gengive artikler som allerede er bragt af 1000 andre medier på nettet. Folk kan selv google-translate artiklerne. Det kræver ikke en journalist.

Jeg gider ikke at acceptere aggressive reklamer, eller betale, for at se noget som jeg frit kan se 1000 andre steder på nettet.

Jesper Nielsen

Hvor ville jeg dog bare ønske, at der var et medie (eller helst alle), som indså, at ren reklamefinansiering nok ikke er vejen frem, men at 100 % abonnementsbetaling heller ikke er det.

Det sker tit, at jeg er interesseret i at læse en enkelt artikel på en nyhedsside, hvor det så viser sig, at artiklen er spærret inde bag en betalingsmur. Det er selvfølgelig fair nok, men jeg nægter simpelthen at tegne et abonnement til 199 kr. (Børsen) eller bare 63. kr. (Politiken) for at få lov til at læse én artikel.

Til gengæld kunne jeg godt finde på at betale f.eks. 1, 2 eller 5 kr. for en alm. redaktionel artikel eller måske 10-20 kr. for en stor feature.

Problemet er bare, at der ikke er nogen, der tilbyder det — jeg har i hvert fald ikke set det før.

Der er selvfølgelig omkostningsproblemer forbundet med micropayments, da Nets vil have minimum 1,10 kr. (eller der omkring?) pr. transaktion på Dankort. Men kunne dagbladene (eller andre!) så ikke gå sammen og stifte en fælles micropayment-service, hvor man som bruger kunne indsætte f.eks. 100 kr. som "læsetid"? Penge, som man kan bruge hos alle de tilknyttede hjemmesider, der nu slipper med meget lave transaktionsgebyrer.

Peter Christiansen

Jeg benytter selv pt. uBlock Origin,
det har ikke så meget med reklamerne at gøre som sådan,
men mere at jeg ikke gider blive tracket af alt muligt javascript
gøgl, der ligeledes kan være cookie stealers. Hvem ved hvad de
3. parts reklamehajer kan finde på?

Google har jo praktisk talt adgang til at logge ind på hvilket som
helst site i verden, kva deres analytics og andre js komponenter.

De ad-hoc ændrer bare lidt i den analytics js kode som din browser
henter og de har adgang til det site du logger ind på vha. cookie stealing, meget
skræmmende og meget effektivt når man har rækkevidde over
det meste af internettet.

Jesper Lund Stocholm Blogger
Jesper Lund Stocholm Blogger

Aner det ikke - det må du nok spørge Politiken om :-)


Ja, jeg er nok klar over, at du ikke kender tallene fra politiken.dk , men eftersom du havde arbejdet med et kommercielt site med reklamer, så kunne det jo være, at du havde snublet over tal omkring dette ved dine kunder.

Min udfordring er lidt, at jeg ikke engang har noget bud på størrelsesordenen af indtægten pr. page load. Tjener man (og her tænker jeg på sites som de toneangivende nyhedssites i Danmark, dvs www.b.dk, www.eb.dk, www.pol.dk, www.jp.dk etc) en krone pr. page load? Tjener de en øre pr. page load?

Henrik Hansen

Jeg har faktisk ikke noget imod reklamer. De preller af på mig, og jeg vil aldrig klikke på dem, men hvis de vil være til stede er det ikke et problem.

De reklamer der popper op og spærrer enten automatisk, eller hvis man klikker på teksten eller et blankt område såsom rammen her på V2, for at få browservinduet i fokus er dog en anden sag.

Jeg blokkerer trackere og scripts generelt, og tillader scripts fra visse sider som anvender det til indhold - dette dog selektivt, så diverse off-site ting stadig blokkeres.

Sjovt nok kontrollerede jeg lige dagens.dk og Euroman - sjovt nok ser det ud til at NoScript rent faktisk forhindrer deres anti-blocker i at virke -_-

Peter Holm Jensen

at det er mig, og alene mig (.... og konen), der bestemmer hvad jeg vil se i min browser, og hvad jeg vil have ind af min netledning, altså sætter jeg adblokker på hvis jeg har lyst, det har jeg forresten for det meste. Jeg sætter også en firewall på hvis jeg har lyst og det er mig der bestemmer hvad der skal gennem den. Jeg deler også mit hjemme intra i 2 net, et hvor fjernsyn, chromcast, mobiler, tablets, gæstePCer og andet affald der pilker rundt på nettet for at se hvad jeg har af udstyre, og et hvor familiens servere med alle vigtig dokumenter, slægtsforskning og arkiv mm er.

Sådan....

Jacob Mathiasen

Jeg blokerer kun fordi det er for ofte jeg sidder sent om aftenen eller har en baby som sover til middag - og så buldrer en reklame frem med lyden sat på et eller andet sindssygt maksimum så man hopper i stolen af skræk og hele huset vækkes.

Problemet er at det går ud over de sider og reklamer, som er anstændigt udformet - for jeg gider ikke sidde og aktivere og deaktivere hele tiden - og samtidigt skulle bede en bøn for at der ikke dukker en reklame frem som er udformet af mentalt forstyrrede desperadoer.

Hvis nu branchen som helhed kunne finde ud af et sæt regler for lyd og billede påvirkningen, som begrænser det til det anstændige så ville jeg ikke bruge adblocker+ghostery.

Der er dog et problem til: Og det er at reklamerne ofte trækker vanvittigt meget cpu kraft. Nu ved jeg godt at en i7-2720QM 2.2GHz, et nVidia GT640m og 8 GB ram samt en SSD er en gammel langsom computer, men alligevel - det skal man vel have lov til at bruge uden besvær?

Bjarne Nielsen

Her er jeg nødt til at linke til - nej, ikke xkcd - The Oatmeal:

http://theoatmeal.com/comics/exposure

Morsomt. Men forkert. "Exposure" kan veksles til kontanter, hvis bare man har nok af den. Spørg f.eks. succesfulde 'youtubere' og 'bloggere'.

Man kunne få det indtryk, at du mener bruger-indhold er værdiløst. Hertil vil jeg bare bemærke, at I ofte har lavet artikler baseret alene på bruger-indhold, at bruger-indhold er centralt for jeres nye design og at jeg ofte finder bruger-indholdet det mest interessante (ofte venter jeg med at læse artikler til der er kommet kommentarer).

Lad mig gentage, at jeg ikke som udgangspunkt har noget imod reklamer, men at jeg vil have lov at udøve nødvendigt digitalt selvforsvar: drop nu alle disse trackere, eller drop i det mindste piveriet over at vi forsvarer os imod overgrebene.

Og til sidst: tænk over signal/støj-forholdet. Jeg undgår også butikker, hvor det er svært at finde det, som jeg kom efter.

Bent Jensen

Adblock fjerner også....
overskrifter i artikler (eb.dk), muligheden for at se billedserier (sn.dk), muligheden for at kommentere på artikler på div. medier.
"Smart"..... nej, p....irriterende.


Nu findes der mere end en blokere, alle med forskellige indstilling og måde at gøre tingene på.
Du har så ikke valgt den bedste. Men du misforstår nok den vigtigste grund til at bruge en eller anden form for forsvar værk. Det er ikke strøm, CPU kraft, eller irriterende banner og reklamer, og lyd og anden pop op. Det er sikkerhed, at få lukket for flash og noget Java.

Prøv at bruge Privacy Badger og ScriptSafe de fungere uden at låse hinanden som visse andre, og man kan trimme hvad man vil blokere for, og det bliver husket til næste besøg. Det kan også disabled for en side, eller hvad man nu lige har brug for.

Den ene blokere 8 ting og den anden 10 ting på V2, jeg ser ikke Jobsøgninger, eller andet. Og jeg kan godt skrive og læse kommentare.

Henning Wangerin

Tæl også mig med i koret.

Men jeg har helt bevidst også valgt at blokere facebook. Og hold da k*** hvor blev load-tiderne forbedret da diverse *.facebook.com adresser resolver til 127.0.0.2.
Ligesom et hav af andre "services" som skovler data ind om mig. De havner samme sted.

Jeg kører på lidt ældre hardware, så der er ikke 8 kærner og +8Gb ram til at spilde, men hvorfor pokker skulle jeg spilde en masse penge på nyt hardware bare for at kunne se indhold fra facebook, så de også kan tracke mig? Nej tak. Min 10 år gamle pc virker stadigvæk fantastisk med min Lubuntu. ;-)

Erling Sjørlund

Tænk hvad der ville ske, hvis en smart fyr lavede en tilføjelse som:
1. Fandt alle links til reklamer på siden
2. Satte dem i kø
3. Læste dem når brugeren ikke hentede noget - fx. mens den egentlige tekst blev læst - og skjulte resultatet for brugeren.
4. "Klikkede" på dem med resultatet skjult, igen når der ikke var anden trafik.

Brugeren ville ikke spilde tid på dem.
Hjemmesiden ville tjene penge på dem.
Annoncøren ville ikke få nogen som helst effekt for sine betalinger.

Hvor længe tror I at internetannoncer ville eksistere?

Per Gøtterup

Jeg har brugt adblocker siden de første blev tilgængelige (The Proxomitron) og benytter i dag uBlock Origin og NoScript som i kombination fjerner alle reklamer og blokerer for de fleste anti-adblock scripts. Dette vil først ændre sig den dag reklamerne forsvinder eller vender tilbage til at være et statisk banner - altså uden animation eller lyd, og som ikke blokerer for sidens øvrige indhold.

Bjarne Nielsen

  1. "Klikkede" på dem ...

Det sker allerede. Det kaldes "click fraud", også når det involverer aktører uden egentlig økonomisk interesse (omend det nok er at bøje ordet "fraud" ganske voldsomt, så er det tydeligt at nogen føler sig snydt).

Modtrækket er et endnu større ønske om at profilere brugere for at kunne finde dem, som 'snyder'. Brugere med et usædvanligt brugsmønster kan så trækkes ud af statistikken og afregningen.

På mig lyder det derfor som en ide med kedelig sideeffekt: jeg synes sådan set ikke, at man skal give nogen yderligere begrundelse eller motivation for at profilere os alle.

...og når man nu har indsamlet alle disse dejlige oplysninger, så ville det være synd, hvis de skulle gå til spilde: man kunne jo bruge dem til målrettede reklamer eller sælge dem videre til højestbydende - til fælles bedste (spor af ironi kan forekomme).

Frithiof Jensen

Men kunne dagbladene (eller andre!) så ikke gå sammen og stifte en fælles micropayment-service,


Det er et udemärket forslag; Problemet er blot at "medierne" er fuldständigt og aldeles forgabt i ideen om "Walled-Gardens" og "Silos" hvor kun deres "Content" skal få lov at eksistere. Man vil, pinedöd, sälge kabel-tv-pakker og aviser over IP som i Gamle Dage og helst med mere reklamer end "content". Det er noget som ligger dybt i branchens DNA.

I rigtigt gamle dage, på Compuserve, fandes der programmer som kunne klippe-klistre en "kundetilpasset avis" baseret på at man lavede et layout med sögestrenge, hvorefter softwaren udvalgte og placerede "de mest relevante" matches blandt alle artiklerne fra mange nyhedsmedier på Compuserve i felter i layoutet. Det fungerede rimeligt OK fordi Compuserve selv var en "Walled Garden" med regler for "tagging" af artiklerne.

Det kunne väre lidt cool hvis man i dag kunne det samme med film-, nyheder- og andre medier, så man får det serveret og man betaler hvis man välger det. Muligvis med anti-preferencer lagt ind også så man ikke sidder i en filter-bobble.

Peter Christiansen
Peter Christiansen

Du kan evt. benytte udvidelsen der hedder "Grease Monkey",
der kan man lave scripts der agere på den side man er på, for f.eks at
skjule de div's hvor reklamer er i. De vil stadig blive loadet men vil blive
skjult.

Alt afhængig af sitet og deres aggressive brug af javascript, kan det være
en smal sag, eller tage lidt længere tid.

Et greasemonkey script for at skjule reklamen øverst på version2,
kunne være:

// ==UserScript==
// @name Version2, hide ads
// @namespace pbc
// @include http://www.version2.dk/
// @version 1
// @grant none
// @require http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.9.1/jquery.min.js
// ==/UserScript==

$('section.banner.wide').hide();

Ib Erik Söderblom

men nej, det er en gang larmende latterligheder og skrigende "se mig" støj.

Jeg har konsekvent de sidste 30 år, bevidst undgået de produkter som markedsfører sig aggressivt og tåbeligt.
Værst er det, når de fremturer med "livstil" fremfor reel oplysning, så ved man de ikke har noget at komme med.

Længe leve reklameblokering.

Jesper Stein Sandal Blogger

Morsomt. Men forkert. "Exposure" kan veksles til kontanter, hvis bare man har nok af den. Spørg f.eks. succesfulde 'youtubere' og 'bloggere'.

Du ved godt, hvad forretningsmodellen er for 'youtubere' og 'bloggere', ikke? Den hedder reklamer - ofte i form af produktomtale i redaktionelt indhold, som det endnu er svært at blokere for.

Pewdiepie får ikke penge for bare at være på YouTube. Han får penge, fordi han giver YouTube mulighed for at vise et ton reklamer.

http://www.celebritynetworth.com/articles/celebrity/the-25-highest-earni...

Der er med andre ord et ret væsentligt led mellem 'eksponering' og 'kontanter', og det indebærer at veksle sin eksponering til reklametid, som kan omsættes til kontanter.

Tro mig, journalisterne vil da også helst være fri for reklamerne, fordi det vil give os mere plads til andet 'udstyr' og gøre siderne hurtigere og mindre komplekse. Samtidig er reklamer forbundet med ret høje omkostninger. Men der er desværre ingen alternative forretningsmodeller, der har vist sig holdbare:

Abonnement/Paywall: Teknisk vanskeligt at implementere på en fair måde. Få er villige til at betale (især over længere tid). Udfordring med konkurrenter, der beholder 'gratis' adgang og kan citere dit unikke indhold. Selv Børsen har problemer med denne model.

Mikrobetalinger: Der er endnu ikke implementeret en brugervenlig løsning til mikrobetalinger.

Den Rige Onkel: Har du en millionær eller en rig organisation i ryggen, som tjener sine penge på noget andet, så kan du koncentrere dig om god journalistik. I praksis viser det sig, at mediet hurtigt bliver ofret, når den næste krise kradser.

Bedre Reklamer: Ingen lyd, 'gardiner' eller anden støj. Annoncørerne oplever mindre respons pr. krone end med mere aggressive reklamer og er derfor ikke villige til at betale en højere pris for eksponering på den 'pæne' side frem for på 'hvorsomhelst'.

Apps: Giver mulighed for mikrobetaling og abonnementer, men fjerner eksempelvis muligheden for at linke til indholdet. Manglende kontrol med udgivelsesplatformene.

Man vil ofte se en sammenhæng mellem (i det mindste ambitionen om) lødighed i journalistikken og aggressiviteten af reklamerne, så derfor er de værste kloner af Upworthy ekstremt skadelige, fordi det er dén slags sider, der får folk til at installere adblockers. Dét, og så dårligt kodede reklamescripts, som jeg ikke aner, hvordan de slipper forbi kontrollen hos selv store mediehuse.

Carsten Gehling

Min udfordring er lidt, at jeg ikke engang har noget bud på størrelsesordenen af indtægten pr. page load. Tjener man (og her tænker jeg på sites som de toneangivende nyhedssites i Danmark, dvs www.b.dk, www.eb.dk, www.pol.dk, www.jp.dk etc) en krone pr. page load? Tjener de en øre pr. page load?

Lige for at afklare: Reklamer er hos os en sekundær indtægt. Vi laver aftaler om x antal visninger for en bestemt pris. Og det genforhandler vi så f.eks. en gang pr. kvartal eller år afhængig af kunden. Det fungerer for os og vores reklame-annoncører

Jeg har ikke arbejdet ved nogen aviser, men jeg har indtrykket af, at det er sådan de gjorde i gamle dage.

Bjarne Nielsen

Men der er desværre ingen alternative forretningsmodeller, der har vist sig holdbare...

Jeg håber du tager fejl i din analyse, for det virker ærligt talt heller ikke som om den nuværende er specielt holdbar: det er tydeligt, at I er på kant med hovedparten af dem, som tør have en mening her, og de yder IMHO et væsentligt bidrag ved at perspektivere og uddybe jeres artikler.

Internettet var engang drevet af ildsjæle og idealister, og det havde bestemt fordele ... men det gav os også blink-tagget! Jeg har svært ved at se det vende tilbage - jeg frygter mere at det bliver walled gardens og betalt indhold (parter, der har råd til få deres synspunkter eksponeret).

Men jeg må stadig fastholde, at jeg ikke kan acceptere den omfattende tracking som sker nu, og jeg ser med bekymring på det kapløb imod bunden om vores opmærksomhed, som er i gang. Jeg håber virkelig at nogen kommer op med en bedre (og mere holdbar) løsning.

Michael Bæk

Min primære årsag til at blokere er politisk.

Den kvalmende forbrugerisme hænger mig langt ud af halsen og da de allestedsnærværende reklamer er såvel årsag til som symptom på denne utiltalende samfundsmodel stikker jeg med største fornøjelse kæppe i hjulet på reklamebranchen fra samtlige computere, jeg har adgang til.

Et reklamefrit rum giver plads til fordybelse og eftertanke. Død over reklamerne.

Daniel Gertsen

Okay, vi har her en artikel om at blokere reklamer - og så byder du ind med en reklame for dit værktøj til at blokere reklamer.
Du bidrager intet til debatten, du reklamerer bare.

Det er jo nærmest tragikomisk.
Men mest tragisk.
Og for mit vedkommende uønsket. Bare jeg dog kunne blokere dig ;-)

Allan S. Hansen

Nu prøver V2 også med fuckAdBlock ......eller et tilsvarende script.

Men tilgengæld rapporterer Ghostery så også kun om 52!!!!!!! trackers hvis jeg slår alt fra og går på V2.
Sorry V2, ikke med 52 trackers + reklamer...... husk hvem jeres målgruppe er.

Hans Schou

  1. Acceptable Ads are not annoying.
  2. Acceptable Ads do not disrupt or distort the page content we're trying to read.

Det gælder også det flimmer der er øverst til venstre på version2.dk med Andre læser nu

Web-designere og web-reklame sælgere er åbenbart ikke generet af det.

Henning Hansen

Hmm, hvis ing.dk og version2 fortsætter med at brokke sig over addblocker, får de snart sorterer kritiske og reklame-allergiske læsere fra - hvilket så til gengæld vil gøre debatten noget ensidig efterfølgende.
Indtil videre brokker de sig kun - den dag, de virkelig blokerer for addblokker, kommer jeg ikke til at kommentere det - så er det farvel ;-)
Overvejer også udmelding af IDA - det hænger ligesom sammen i min verden!

Daniel Gertsen

Enig, det er virkelig dårlig stil. Men foreløbig er den lette løsning at skifte fra AdBlock til Ghostery for de sider. Effekten er den samme, men uden irriterende nag-screens som alligevel ikke virker.

Jeg tror oprigtigt talt ikke på at så meget som én eneste person vælger at standse blokering af reklamer på siderne, blot fordi de smækker en nag-screen i ansigtet på brugerne.
Jeg tror til gengæld på at de får skræmt flere brugere væk. Brugere der måske ikke viser reklamer, men som læser artiklerne. Kommenterer på dem. Deler dem med andre. Spreder kendskabet til artiklerne. Tæller med i statistikken over antallet af besøgende. Ting som annoncørerne godt kan lide, og som derfor har værdi, uanset om de ser reklamer eller ej.

Det er ris til egen r*v, det de har gang i her.

Joachim Michaelis

Jeg er begyndt at køre uden AdBlock for at støtte de websites jeg besøger. Men der er én slags reklamer som virkeligt irriterer mig, og det er dem som forhindrer eller forsinker adgangen til indholdet, f.eks. de her popups på version2 og ing.dk og reklamer før videoerne på youtube.

Tracking er naturligvis også bekymrende, men jeg føler lidt jeg har tabt det slag. Vi lever i et overvågningssamfund.

lasse øksbro

Med hensyn til reklamer før en video
Alternativet for reklamerne, kunne for eksempel være, at afbryde midt i videoen hvor der så kommer reklamer
Eller putte reklamerne som popup på videoen, enten som popup, eller lægge dem som et lag på video

Så vil jeg hellere se et par sekunders reklame, for så at se indholdet i fred
Nogen videoer har så mange pop up reklamer, at computeren går helt i stå, Det er rent misbrug

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017