Java-udgave af Rejseplanen skal give et mobilt gennembrud

It-udfordringen: Med Java- og iPhone-applikationer til mobilt brug satser Rejseplanen på at slå bredt igennem på til mobilt brug. Nu er spørgsmålet, om data skal gives fri, så Rejseplanen kan få hjælp til at få applikationer på andre mobile platforme.

Med 2,5 millioner besøg om måneden er Rejseplanen.dk en fast del af mange danskeres hverdag. Men det er ikke nok, at man kan planlægge sin bustur hjemmefra - det skal også være nemt, når man står ved busstoppestedet.

Derfor har Rejseplanen udviklet en iPhone- og en Java-applikation, der skal sætte skub i brugen af Rejseplanen på mobiltelefoner. De blev begge givet fri uden den store markedsføring før sommerferien.

Men det er ikke helt nemt at udgive en applikation, der skal bruges med alverdens forskellige telefoner, fortæller Birgitte Woolridge fra Rejseplanen A/S.

Hvad går projektet ud på?

»Rejseplanen er meget kendt på nettet og har mange brugere, men vi vil også gerne ramme brugerne, når de er undervejs. Vi har allerede en browserbaseret side til mobiltelefoner, mobil.rejseplanen.dk, og lige siden teleselskabet 3 startede i Danmark, har vi også haft en applikation til deres telefoner.

Men det er som om, der er en barriere for at bruge den browserbaserede udgave af Rejseplanen på mobilen.

Så kom iPhone i 2007, og vi besluttede i 2008 at få udviklet en Java-applikation og en iPhone-applikation af Rejseplanen. De er klar nu, og nu overvejer vi, hvilke andre platforme, vi skal gå videre med - for eksempel Android. Hvis Android-telefoner ikke bliver udbredt, kan det blive en meget høj stykpris pr. downloadet applikation, hvis vi beslutter nu at udvikle en Android-udgave.«

Hvad er målet med projektet?

»Vi vil gerne udbrede Rejseplanen til mobiltelefoner og fange kunderne der, hvor de har brug for informationen. Vi kan ikke bare tro på, at de kommer til os, men må komme til dem på mange platforme.

Foreløbigt er iPhone-applikationen downloadet cirka 15.000 gange, og Java-applikationen cirka 8.000 gange, uden at vi har reklameret ret meget. Det er vi godt tilfredse med.«

Hvad er din rolle i projektet?

»Jeg er marketingmanager hos Rejseplanen, som er et lille, selvstændigt selskab, ejet af DSB, Movia og de andre kollektive trafikselskaber. Vi har overladt driften til DSB IT, så vores opgaver er hovedsageligt at sikre kvaliteten af data, der bruges i Rejseplanen, samt at forbedre Rejseplanen.«

Hvilken teknologi indgår i projektet?

»De to applikationer er udviklet i Java og til iPhone. Selve udviklingen har det tyske firma Hacon stået for. De er specialister i rejseplanlægning og koder alt for os. De to applikationer var på hylderne hos Hacon i forvejen, og så har vi fået tilpasset brugergrænsefladen.«

Hvilke problemer stødte I på undervejs?

»Med Java-applikationen er det jo ufatteligt mange forskellige telefoner, man prøver at ramme på én gang. Så det er ikke alle funktioner, der virker på alle telefoner endnu. For eksempel kan applikationen bruge GPS-data, så man ikke behøver selv at tænke over, hvor man er. Men Windows Mobile-telefoner har svært ved den funktion. Der kommer en opdatering, der løser det problem.

Det er også svært at skrive hjælpetekster, som dækker mange telefoner, når de er så forskellige. Når man har downloadet applikationen, skal man finde frem til den igen, og det gør man på forskellige måder på forskellige telefoner. Så vi kan ikke skrive præcist, hvad brugerne skal gøre.

Vi gør også meget ud af at fortælle, at et opslag koster forsvindende lidt. Dem med en iPhone har typisk et flatrate-abonnement, men jeg har en formodning om, at mange andre stadig er bange for omkostningerne ved datatrafik. Et opslag henter 1-3 kilobyte, hvilket svarer til omkring fem øre med de dyreste abonnementer.

Brugergrænsefladen til mobile applikationer er også interessant, men det er mere en udfordring end et problem. Det er en disciplin i sig selv at udvikle mobile applikationer, som alle kan bruge. Vi har løbende usability-test af vores netudgave af Rejseplanen, så det overvejer nu, hvordan vi også kan gøre med de mobile applikationer.«

Hvad er planerne fremover?

»Applikationerne er forberedt på, at vi senere får realtids-data, så den kan tage højde for, hvis en bus eller et tog er forsinket. I første omgang får vi data fra DSB om deres togdrift.

Næste skridt er at komme ud på flere platforme. Det vil vi meget gerne, men vi kæmper en del med, hvordan vi håndterer det bedst muligt.

Vi kunne åbne op for vores data, så en masse udviklere kunne lave applikationer, der bruger vores data. Men hvis vi giver data fri, er det ikke sikkert, de bliver brugt på en måde, vi kan stå inde for. Problemet er, at hvis noget går galt, og brugeren bliver sur, vil det gå ud over vores ejere, DSB og de andre selskaber, og ikke garage-udvikleren, som har lavet applikationen. Det er en afvejning, som er svær.

Men vi er begyndt at give data fri. Nu kan man downloade placeringen af alle stoppesteder, og snart frigiver vi også ruteføringerne.

Stoppestederne bliver for eksempel vist på Degulesider.dk. Så kan vi fange brugeren et andet sted og måske lokke dem til Rejseplanen tidligt i beslutningsprocessen. De sidder måske og har tænkt sig at køre i bil, men ser så, at der er et busstoppested lige i nærheden.«

Hent Rejseplanens mobilapplikation ved at sende beskeden 'Rejseplanen Mobil' til nummeret 1231.

It-udfordringen er en serie på Version2, der hver uge dykker ned i et projekt fra den danske it-hverdag.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Kleis

Måske var jeg bare uheldig med en tidlig udgave af iPhone applikationen - men jeg har siden brugt den som eksempel på hvordan man ikke bør lave sådan en.

Umiddelbart virkede det blot som en oversættelse af web-interfacet til iPhone - med lidt lokalitetsbestemmelse.

For den virkede langsom, og var efter min mening langt fra så brugevenlig samt iPhonish som den burde være. Det var i hvert fald en af de applikatioenr der hurtigt blev slettet - selvom den kunne have været rigtig brugbar.

Paris metro applikation, der også virker offline, syntes jeg til gengæld rigtig godt om. Jeg ville ønske at rejseplanen kunne tage ved lære af den.

Men igen, måske var det en tidlig version - Håber da at det er blevet bedre.

  • 0
  • 0
Casper Bang

"Hvis Android-telefoner ikke bliver udbredt, kan det blive en meget høj stykpris pr. downloadet applikation"

Jeg vil da vove den påstand at der vil være et større marked pt. for en Android applikation frem for j2ME. Men hvad med bare at give data fri via et webservice API så vi kan skrive programmet selv?

  • 0
  • 0
Niels Kristian Jensen

Jeg prøvede den en dag, der var aflysninger og forsinkelser på kystbanen. Det viste sig umuligt at vælge togtransport fra - dvs. jeg kunne ikke få information om hvilke busser, jeg kunne bruge i stedet for det forsinkede tog.

Og "realtidsinfo" viste ikke at togene var hverken aflyst eller forsinket. Den funktion må man enten fjerne eller gøre stabil.

Desuden kan man ikke vælge cykel som første eller sidste del af turen - trist fordi kombinationen cykel+tog+cykel næsten altid er det hurtigste alternativ.

Resten af applikationen virkede fint og er nem at bruge. Et klart flertal vil have gavn af det tilbud, vil jeg mene.

  • 0
  • 0
Mikkel Mortensen

"Vi kunne åbne op for vores data, så en masse udviklere kunne lave applikationer, der bruger vores data. Men hvis vi giver data fri, er det ikke sikkert, de bliver brugt på en måde, vi kan stå inde for. Problemet er, at hvis noget går galt, og brugeren bliver sur, vil det gå ud over vores ejere, DSB og de andre selskaber, og ikke garage-udvikleren, som har lavet applikationen. Det er en afvejning, som er svær."

Det synes jeg er et lidt forældet syn på sagen. Har Google store problemer med at folk misbruger deres kortdata og miskrediterer Google? Har Last.fm problemer tilsvarende misbrug af deres åbne API? Har andre? Kan Rejseplan-folkene nævne fortilfælde hvor misbrugen af data har været så grel (og umulig at eliminere) at det ikke har været åbenheden værd - især set i forhold til de positive ting ved det?

Helt naturligt plejer det at være sådan at de fede, kreative ting der benytter disse API'er helt af sig selv - netop fordi de er fede - er dem der bliver spredt og kendt af folk. Mens de idiotiske, misbrugende ting lever en ensom tilværelse, da ingen af dem der tilfældigvis måtte falde over dem gider anbefale dem til sine venner.

Så kom i gang: Åbn op!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere