Headset-producent skiftede til Lync - og droppede bordtelefonerne

For et internationalt firma med afdelinger i 70 lande kan intern kommunikation godt være en udfordring. Den danske headset-producent Jabra fandt løsningen med Lync.

SAN DIEGO For en headsetproducent som danske Jabra er virksomhedens egen Unified Communications-løsning helt naturligt et område med stor fokus. Og da den eksisterende løsning stod foran en større overhaling, var det det vigtigt, at det nye system var meget mere fleksibelt end den Cisco-løsning, de kørte med før.

Valget faldt på Microsofts Lync. Og i følge Merete Bratsbjerg, senior director hos Jabra, har der været stor tilfredshed med den løsning.

»Vi har faktisk droppet vores bordtelefoner helt i København, så folk nu kun har et headset,« siger Merete Bratsbjerg til Version2.

Det betyder selvfølgelig ikke, at alle bruger alle funktioner, men der er visse ting, som stort set alle ifølge Merete Bratsbjerg bruger.

»Man bruger selvfølgelig en begrænset del af det. Men alle bruger IM (instant messaging, red.). Og presence er folk også rigtig gode til at bruge,« siger Merete Bratsbjerg til Version2.

Presence er virksomhedsbetegnelsen for den status, mange kender fra for eksempel Windows Live Messenger. Man kan sætte sin status til at man ikke vil forstyrres, at man er i møde, at man ikke er på arbejde og så videre. Denne presence opdateres automatisk med ens kalender i Outlook, så hvis der i kalenderen står, at man er til møde, så vil ens status være "i møde" indtil mødet ifølge kalenderen er færdigt.

»Folk bruger presence til at skabe deres eget lille univers. På kontoret i Ballerup har vi et åbent kontorlandskab, og hvis man for eksempel sidder og læser op på noget, kan man undgå, at folk kommer hen og forstyrrer en hele tiden hvis man har skrevet det i sin presence,« siger Merete Bratbjerg.

Lync er ikke perfekt

Dermed ikke sagt, at Lync er det perfekte værktøj for alle. Skypeintegrationen, som blev annonceret tirsdag, og som bliver aktuel fra juni, er forsinket i forhold til hvad de fleste troede. Og hos Jabra har man lagt mærke til en bestemt feature, der lader meget tilbage at ønske.

Når man får en voicemail, skriver Lync den ned for dig. Eller forsøger at skrive den ned.

»Tale-til-tekst fungerer bare overhovedet ikke. Jeg ved ikke, om det er fordi vi ikke snakker perfekt amerikansk, men det er noget værre vrøvl, der bliver skrevet ned. Vi printer dem nogle gange ud bare for at have noget at grine af,« siger Merete Bratsbjerg til Version2.

Selv er Merete Bratbjerg ikke rigtig kommet i gang med videodelen, men det er i følge hende selv fordi det ikke er blevet en vane endnu.

Systemet har dog også uventede fordele, som Jabra ikke havde overvejet da de anskaffede sig det.

»Vi har en medarbejder, der har fundet en afstemningsfunktion i systemet. Han sidder og udvikler forskellige koncepter, og kan så sende dem til afstemning over Lync. Bagefter kan han så se, hvilke koncepter forskellige dele af verden foretrækker,« siger Merete Bratsbjerg til Version2.

Jabra benytter sig stadig af Lync 2010, da 2013-udgaven ikke er blevet rullet fuldt ud endnu.

Microsoft har betalt Version2's omkostninger til rejse og ophold i forbindelse med dækning af Lync-konferencen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere