Iværksættere laver blockchain-markedsplads for gamer-goods

Blockchain-platformen FLIP vil gøre det trygt at sælge sin sjældne Counter Strike-bajonet til 5.000 dollars.

Handel med virtuelle våben, guld og skins er blevet en selvstændig gren af den milliardstore spilindustri. Men det er normalt meget svært at overføre en enorm samling valuta i World of Warcraft til en sjælden Crimson Web M9 Bayonet i Counter-Strike: Global Offensive.

Nu arbejder serieiværksætteren JT Nguyen på en platform, der baseret på blockchain skal befri de digitale værdier fra lænkerne af det spil, de egentlig hører til.

For værdierne kan være anselige. Den føromtalte bayonet går p.t. til over 5.000 dollars, skriver Nguyen i et blogindlæg hos VentureBeat.

Læs også: Da Google droppede plugins, kostede det dansk spiludvikler 2,5 millioner brugere

»De enome pengesummer og tid, som spillere har brugt på at tjene disse værdier, er lige nu ingenting værd, så snart de skifter til et andet spil,« skriver iværksætteren, der er CEO og medstifter af markedspladsen Gameflip.

»Med udviklingen af FLIP, vores crypto-token- og blockchain-økosystem giver vi spillere mulighed for at købe og sælge både spil-optjente og købte goder fra spil på alle platforme – inklusive mobil, pc, konsol og VR/AR,« skriver Nguyen og fortsætter:

»Denne sikre og transparente markedsplads ville aldrig have været mulig uden blockchain-teknologi.«

Læs også: KMD og DR Licens skal kæmpe i Counter-Strike

Svindel-risiko

Hidtil har Gameflip-markedspladsen fungeret ved give spillere en platform, hvor de kan finde sælgere og købere til de digitale værdier.

Sælger annoncerer sin vare, og køberen overfører penge til Gameflip, indtil han eller hun bekræfter, at varen er modtaget i det spil, den er tilknyttet.

Systemet indbærer imidlertid en risiko for, at køber fx påstår, at varen aldrig blev modtaget. Gameflip giver da også følgende råd for at undgå svindel:

»To protect yourself from any possible fraud from the Buyer, please make sure to document all before, during and after processes.«

Samtidig forpligter Gameflip sig til at bære risikoen ved købet ved at betale penge tilbage for varer, som købere siger, de ikke har modtaget.

Læs også: Blockchain: Penge, guldbeviser og skøder vil skifte hænder uden om banker og bureaukrati

Et andet problem ifølge et whitepaper, som Flip har udgivet om løsningen, er, at mange eksisterende markedspladser mangler transparens – f.eks. i forhold til, at markedspladsen med et klik kan generere ekstra credits til brug på markedspladsen.

Endelig understøtter de fleste eksisterende platforme udelukkende Steam-spil – som f.eks. Steams eget Community Market – mens spillere af andre spil ikke får mulighed for at omsætte spil-værdierne.

Etherum-kontrakter

De udfordringer – risiko, transparens og omfang – håber Nguyen og co. at løse med deres blockchain-system.

Læs også: Blockchain-revolution: Sådan fungerer tidens mest hypede teknologi

Nærmere bestemt bruger FLIP Ethereums blockchain til at håndtere og udstede tokens, der skal fungere som valuta på spilværdi-markedet. Ethereum understøtter med den såkaldte Ethereum Virtual Machine (EVM) håndhævelse af intelligente kontrakter, som kan bruges til at sikre, at hverken køber eller sælger snyder under et salg.

»EVM eliminerer ethvert tvivlsspørgsmål om tillid og beskytter transaktionens parter mod svindel,« skriver iværksætterne om valget.

Begrænset token-antal

Ideen er, at sælgeren placerer varen i en form for bank, som skal tage varen ud af gameplay, så længe den er til salg. Herefter opretter sælgere en smart contract, der både rummer den pågældende vare og dens pris i såkaldte FLIP tokens. Hvis nogen ønsker at købe varen, betaler de prisen, til kontrakten modtager varen fra banken. Endelig overfører den intelligente kontrakt købesummen til sælgeren.

Læs også: Danske forskere: Blockchain kan sikre stabil strøm i smart-grids

Hvis det hele skal blive så gnidningsfrit, som FLIP forestiller sig, kræver det, at spiludviklere vil understøtte systemet og lave en – ifølge iværksætterne – simpel integration. Til formålet vil FLIP levere plug-ins og software development kits i open source, så spillene kan håndtere overførsel af digitale værdier til og fra spillernes blockchain wallet. Som incitament til spiludviklerne vil overskuddet fra FLIP i starten gå ubeskåret til udgiverne. Senere ryger fordelingen ned på 40 procent.

Netop fordi systemet er baseret på en offentlig blockchain, vil spillerne vide, at der ikke er nogen, der modtager FLIP tokens under bordet. Der vil ifølge FLIP blive udstedt 100 millioner tokens, og derefter vil der ikke blive udstedt flere – og tokens har således mulighed for at holde værdi over tid.

FLIP forventer at have delvis blockchain-understøttelse klar i første kvartal af 2018 og fuld blockchain-understøttelse i tredje kvartal af 2018.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize