Iværksætter om Swipps regnskabsmareridt: »Som om de troede, brugerne kom af sig selv«

Jyske Bank forlader Swipp-samarbejdet og leverer dermed endnu en pind til mobilløsningens kiste.

Swipp har været en underdog på det danske marked for mobilbetaling lige siden Danske Bank tog sagen i egne hænder, droppede bank-samarbejdet og lancerede MobilePay.

Og selvom alle som bekendt kan lide en underdog, har det ikke synes tilfældet for Swipp, der har kostet sammenslutningen af omkring 70 banker 300 millioner kroner over tre år.

Læs også: Jyske Bank dropper også Swipp

I år er der budgetteret med et underskud på 150 millioner. Regnestykket bliver ikke bedre af, at Jyske Bank har valgt at følge Nordeas eksempel. Jyske Bank har således i dag, torsdag, annoncerede et exit fra Swipp-holdet. Det er endnu uvist, om Jyske Bank ligesom Nordea falder på knæ for konkurrenten.

Regnskabet, som Finans har fået indsigt i, viser, at en Swipp-transaktion i gennemsnit har kostet banksamarbejdet 30 kroner.

Læs også: Swipp har kostet bankerne 300 mio. kr. de seneste to år

Og det tal undrer blandt andre Rune Mai, der er direktør og medstifter af fintech-virksomheden Spiir.

»Der må man bare spørge, hvornår troede de tipping point kom, og hvorfor troede de, det kom af sig selv,« spørger han retorisk.

»Det er som om, at man har tænkt, at fordi man har en mobilbetalingsplatform, så kommer alle brugerne. Og det er ikke sådan det fungerer,« siger Rune Mai til Version2.

Lige det mere lækkert

Swipp har generelt lidt under, at app’en i sine første leveår ikke tilbød betaling mellem alle bankkunder - men udelukkende mellem kunder i Swipp-bankerne. Omvendt kan man som MobilePay-bruger sende penge til alle med MobilePay-appen.

John Lundsgaard, der er bankdirektør i Swipp-partnerbanken Spar Nord, har tidligere tillagt timing en stor del af æren for MobilePays succes. Og at MobilePay lige var lidt mere lækkert, som han formulerer det.

Læs også: Fintech kommer væltende: »En fundamental ændring af banksektoren, som vi slet ikke fatter effekterne af«

Men den ekstra lækkerhed er netop en af de ting, som bankerne mangler at prioritere, mener Rune Mai.

»Fokus på, hvad der skal til for, at brugeren bliver glad for din service, er noget af det, der adskiller fintech-startups fra bankerne,« vurderer iværksætteren.

Læs også: Nordea dropper ud af Swipp til fordel for MobilePay

Swipp har i år udsigt til omkring fem millioner transaktioner. Til sammenligning forventer konkurrenten Mobilepay at nå op på 180 mio. transaktioner.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Jönsson

At Swipp ikke formår at komme ud over dørkanten....

Jeg vil >aldrig< benytte Mobilepay af den simple årsag det er ejet og styret af Danske Bank.....

Kan i øvrigt kun være enig med Runi Mai. Swipp har vel nærmest spændt ben for sig selv på mange måder....

  • 7
  • 11
Kim Schulz

Jeg vil >aldrig< benytte Mobilepay af den simple årsag det er ejet og styret af Danske Bank.....

Kan ikke være mere enig! Danske banks skal ikke have min støtte igennem mobilePay. Så heller en god gammeldags overførsel end at bruge deres produkt.

Swipps absolut største fejl var, at de ikke valgte at lave en fælles app til at starte med. I stedet valgte gammeldaws banker som Nordea (og de småbanker der er underlagt samme banksystem) at lægge det ind i deres netbank så man skulle bruge nemid og alverdens koder for at kunne lave en simpel overførsel.
Havde den fælles app været der fra dag1. så tror jeg verdensbilledet havde set helt anderledes ud.

  • 2
  • 4
Jens Jensen

Hvorfor er det i ikke vil støtte Danske bank, men i stedet en anden bank, som i vel så støtter med en konto-overførsel?

Prøv du at være kasserer i en frivillig forening, og så opret en mobile pay-aftale. Så skal du se Danske Bank springe ud som en monopolistisk gebyrgrib, med stramme krav om at du flytter dit engagement over til dem.
Der er sandelig også en bagside ved medaljen, som kun få ser.

  • 3
  • 0
Henrik Madsen

Swipps absolut største fejl var, at de ikke valgte at lave en fælles app til at starte med. I stedet valgte gammeldaws banker som Nordea (og de småbanker der er underlagt samme banksystem) at lægge det ind i deres netbank så man skulle bruge nemid og alverdens koder for at kunne lave en simpel overførsel.

Min primære årsag for at vælge mobilepay i sin tid var at jeg slet ikke kunne FÅ swipp da jeg ikke har NemID.

Dertil at man dengang ikke kunne "swippe" penge til alle kunder, DB inklusivt, i modsætning til mobilepay som man GODT kunne dette på, var det jeg fravalgte det på.

Når så først man har en løsning som mobilepay som virker og som alle har, så skal der UFATTELIGT meget til før man lige flytter folk.

At komme et år eller 2 efter og sige "Kom over til os, nu kan vores swipp også sende til DB kunder" er håbløst.

Havde de lavet det så jeg kunne tilmelde mig swipp uden NemID, så havde jeg måske givet det en chance, men når det ikke var muligt, så har de jo ligesom valgt mig fra.

  • 5
  • 0
Tom Paamand

Prøv du at være kasserer i en frivillig forening, og så opret en mobile pay-aftale. Så skal du se Danske Bank springe ud som en monopolistisk gebyrgrib, med stramme krav om at du flytter dit engagement over til dem.

En af mine foreninger har både Swipp og Mobilepay, tilknyttet samme nummer. Og har ikke modtaget stramme krav om at skifte til Danske Bank. Har du en mere konkret advarsel?

  • 2
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Jeg vil >aldrig< benytte Mobilepay af den simple årsag det er ejet og styret af Danske Bank.....


MobilePay udskilles fra Danske Bank i et selvstændigt selskab med egen bestyrelse.

Den mobile betalingssucces Mobilepay, der er opfundet og udviklet af Danske Bank, får nu den nordiske storbank Nordea ombord. Samtidig skilles Mobilepay ud i et selvstændigt selskab med egen bestyrelse.

http://finans.dk/live/erhverv/ECE9073583/nordea-skrotter-swipp-og-gaar-m...

  • 1
  • 0
Jens Jönsson

Kan i ikke uddybe den simple årsag?

Bryder mig simpelthen ikke om deres forretningsmetoder. Har været kunde hos dem én gang og det var nok.

Med Mobilepay kan de snage i, hvad jeg foretager mig og hvorledes. Hvad jeg bruger mine penge på. Hvorfor skal de det ?
Jeg ved godt det er uundgåeligt, og det samme ville ske, hvis jeg brugte Swipp. Men der vil det være min egen bank, som et eller andet sted alligevel har oplysninger.

  • 1
  • 1
Palle Due Larsen

Både Apple Pay og Google Pay vil blive mere brugervenlige end de danske alternativer, da de er integreret i de mobile OS, desuden vil begge disse løsninger fokusere internationalt.


Jeg tillader mig at tvivle. Det er svært at gøre det enklere end det pt. fungerer med hhv. MobilePay og Swipp.
Desuden vil Apple formodentligt binde det op på, at jeg benytter mig af deres telefon, hvilket ikke kommer til at ske. Og Google vil formodentligt knytte mine betalinger til alt det andet de i forvejen ved om mig, hvilket jeg ikke ønsker.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere