ITU-rektor afviser fusion: Ikke i min vildeste fantasi

På trods af en evalueringsrapports forslag om at fusionere IT-Universitetet med et andet, er ITU's rektor Mads Tofte klar i mælet: Han ser ingen fusioner i krystalkuglen.

Det bliver ikke med rektor Mads Toftes gode vilje, hvis IT-Universitetet skal fusioneres med en anden højere læreanstalt.

Flere medier har ellers allerede leget Kirsten Giftekniv, efter at en evalueringsrapport fra Universitets- og Byggestyrelsen for nylig anbefalede, at ITU slog pjalterne sammen med et andet universitet. På listen over potentielle bejlere til den lille opkomling, der endnu ikke er blevet teenager, står blandt andre Københavns Universitet, Aalborg Universitet og DTU.

Men ITU har ifølge Mads Tofte allerede taget den principielle diskussion om sammenlægning eller ej for tre år siden.

»Der er ikke noget, der har ændret sig på de tre år: Den bedste måde, vi kan bidrage til Danmarks udvikling på, er at fortsætte som selvstændigt universitet. Det er den kurs, vi står fast på, også efter evalueringsrapporten,« siger Mads Tofte til Version2.

Han ser ikke nogen af de foreslåede fusioner som oplagte og mener heller ikke, at der nu skulle ligge en fusion i kortene.

»Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, det kunne komme på tale ? og slet ikke på grundlag af rapporten. Kun Folketinget kan tvangsnedlægge IT-Universitetet, og det tror jeg ikke på sker,« siger Mads Tofte.

Han fortæller videre, at ITU nu vil nærlæse rapporten og give et detaljeret høringssvar på de kritikpunkter, rapporten rejser, heriblandt ITU's påståede mangel på deltagelse i EU-forskningsprojekter under syvende rammeprogram, FP7.

»Det er bestemt noget, vi vil kigge på. Men jeg kan dog fortælle, at det ikke fremgår af rapporten, at vi rent faktisk har indleveret ni EU-ansøgninger i 2009, og aftalen med ministeriet var minimum tre. Så jeg synes da bestemt, vi har levet op til vores forpligtelse,« siger Mads Tofte.

»Og EU-samarbejder er absolut voldsomt interessant for os, for ud over at få del i forskningsmidlerne, giver de også gode kontakter med spændende virksomheder. Vi har allerede i dag et godt samarbejde med ITEK om at finde den slags virksomheder, men jeg ser gerne mere af den slags,« siger rektoren, der netop har fået forlænget sin åremålskontrakt med seks år ? og ikke fem, som Version2 tidligere har skrevet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Carsten Thrane

Hej Jon
Hvis ITU skulle ind under KU skulle ITU jo være et helt fakultet
Diku kan fortsat være et institut, men isf at være under naturvidenskab bør det så lægges ind under IT
hvilket jo er logisk
Men nu tror jeg ikk der bliver nogen fusion, så det hele er luftkastel og gætværk
KU kan nok lære meget af ITU, administrativt, og DIKU kan nok lære meget af ITU pædagogisk, og ITU kan nok lære meget af DIKU IT-fagligt
VH CT

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

Skulle DIKU flytte til det eksisterende ITU ville det nu give visse logistiske problemer for datalogistuderende med naturvidenskabeligt bifag. Og vel kun være til gavn for for dem der humanistisk bifag.

Når jeg går ind på ITUs hjemmeside synes det i øvrigt som om ITU mere er en slags erhvervsskole end en højere læreanstalt. Når det kaldes for et »universitet« må det i øvrigt under alle omstændigheder være på baggrund af den stigende brug af newspeak, ikke mindst i undervisningsministeriet.

Alle de små læreanstalter [reelt /colleges/] skulle pludselig kaldes universiteter, selv om de jo netop ikke var 'altomfattende' i deres fagudbud:

<http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=universitet&gt;

Og gymnasieskolernes matematikniveau er faldet til et niveau, hvor folk der ser opgavesættene til A-niveau synes at det ligner deres gamle realeksamens-opgaver, og i øvrigt kan fortælle at de nye matematikstuderende ikke kan klare Kristensen & Rindung; vores gamle matematikbøger for gymnasiet er for svære for dem.

Måske skulle man være så ærlige at man direkte omdøbte nutidens studentereksamen til realeksamen? For det er jo det der er det reelle resultat af årtiers faglig forringelse i folke- og gymnasieskolen.

  • 0
  • 0
Jørn Schou-Rode

Alle de små læreanstalter [reelt /colleges/] skulle pludselig kaldes universiteter, selv om de jo netop ikke var 'altomfattende' i deres fagudbud

Deraf navnet IT-Universitetet, med understregning af de første to bogstaver. Min vurdering er at ITU, i forskning og undervisning, favner ganske bredt indenfor emnet "informationsteknologi".

Når jeg går ind på ITUs hjemmeside synes det i øvrigt som om ITU mere er en slags erhvervsskole end en højere læreanstalt.

Er det indholdet eller den grafiske stil på itu.dk der får dig til at synes det? Jeg kunne være enig i det sidste, men indholdsmæssigt ser det i mine øjne ret akademisk ud. I topmenuen på itu.dk er der fx et link med teksten "Forskning". Indholdet her ligner ganske meget det man finder under samme titel på fx ku.dk.

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

Nu er det nogen tid siden jeg sidst har været inde på ITUs hjemmeside, men alt i alt så den meget anvendelsesorienteret, erhvervsskoleagtig ud. I sammenligning med udbudet på det DIKU jeg frekventerede, indtil jeg for snart 20 år siden afleverede min specialeafhandling.

Generelt virkede udbudet som noget også private kursusudbydere kunne have »på menuen«.

  • 0
  • 0
Jon Bendtsen

Uha, de lærer noget man rent faktisk kan bruge til noget! Kan vi så få den tørre indavlede selvtilstrækkelige akademiske kultur indført!

Så vidt jeg husker så skulle en kendt dansk dygtig erhvervsmand inden for naturvidenskab have sagt at universitetet ikke skal prøve at uddanne folk til præcis det industrien efterspørger for det går alligevel galt. Han bad om at få veluddannede selvstændigt tænkende mennesker. Den sidste oplæring skulle han nok selv stå for. Jeg kan bare ikke huske hvem der sagde det.

  • 0
  • 0
Carsten Thrane

Er der ikke noget med at DIKU er blevet lige lovligt elitært og teoretisk. Det giver for lange studietider. Derimod er ITU mere praksisorienteret.
På DIKA lærer man at programmere Standard ML som ingen benytter, på ITU er det C#.
Med de nye eliteprogrammer som er udviklet til universiteterne er det muligt at få talentfulde IT studerende placeret der, medens almindelige leverpostejsstuderende kan hygge sig.
DIKU er nok lidt i eliteretningen, mens ITU går den anden vej.
DIKU er nok god til at udklække forskere, men IT-folk kan jo lave meget andet.

  • 0
  • 0
Anonym

Er der ikke noget med at DIKU er blevet lige lovligt elitært og teoretisk. Det giver for lange studietider. Derimod er ITU mere praksisorienteret.

Et universitet skal tilbyde forskningsbaseret undervisning og det er f.eks. gemen programmering eller digital design ikke. Jeg undrer mig over mange af ITUs kursusbeskrivelser og over at det skulle være på universitetsniveau.

DIKU er nok god til at udklække forskere, men IT-folk kan jo lave meget andet.

Uddannelsen til "IT-folk" er normalt praktisk og har derfor ikke så meget med en universitetsuddannelse at gøre.

  • 0
  • 0
Jørn Schou-Rode

Carsten Thrane:

På DIKA lærer man at programmere Standard ML som ingen benytter, på ITU er det C#.

Det kommer nok an på hvilke kurser man følger. Til de kurser jeg har haft på ITU, har jeg afleveret øvelsesopgaver i SML, Ruby, Smalltalk, C, Java, C#, Python :-)

Derudover er jeg enig med Mark Lorenzen i at "gemen programmering" ikke er så væsentligt. Derfor er jeg også glad for at undervisningen, på de ITU-kurser jeg har fulgt, har fokuseret mere på teori om fx algoritmik, datastrukturer, sprog- og compilerdesign, statisk analyse.

Nu har jeg kun haft et enkelt fag på DIKU, så mit sammenligningsgrundlag er ganske småt. Den største forskel jeg oplever er, at man på DIKU foretrækker at bruge matematik som formidlingssprog, mens man på ITU i højere grad også bruger dansk, engelsk, pseudokode, tegninger. Den teoretiske tyngde (i de kurser jeg har fulgt) synes at være sammenlignelig mellem ITU og DIKU, og inddragelsen af "state of the art"-forskning i undervisning ligeså.

  • 0
  • 0
Carsten Thrane

Ok, ja det er dejligt at se at ITU er så alsidigt. At ITU både mestre det teoretiske og det praktiske. Der er noget for enhver smag på ITU.

Transportproblematik HCØ <-> ITU:
Metroen gør mange ting nemmere. Et hurtig-bussystem kan overvejes. Forelæsninger kan godt afvikles på HCØ selvom vipperne har base på ITU. Men ellers kan DIKU da også bare blive hvor DIKU er.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere