ITU-lektor: Hypede VR-briller er lidt gammeldags

Headsettet Oculus Rift indfrier de klassiske forventninger til virtual reality. Men fremtiden tilhører ifølge en it-forsker augmented-teknologier som Google Glass, der lægger et ekstra lag på den fysiske verden i stedet for at blokere den.

Det ultrahypede, og blandt 3D-softwareudviklere, computerspillere og formentlig også andre, længe ventede VR-headset Oculus Rift, er faktisk lidt gammeldags. Sådan lyder vurderingen fra Miguel Sicart, der er lektor på IT-Universitetet og tilknyttet universitetes Games-linje.

Oculus Rift, der i første omgang fik luft under vingerne via crowdfunding-tjenesten Kickstarter, har fået mange, der arbejder med computergenererede 3D-universer, til at skrue forventningerne i vejret. HMD'et (head-mounted-display) lover nemlig både en høj grafisk opløsning og lav latency, altså en lav reaktionstid fra brugeren bevæger hovedet, til displayet faktisk opdaterer. Alt sammen til en overkommelig pris på omkring 300 dollars.

Men Miguel Sicart mener, Oculus Rift - trods en imponerende VR-implementering - grundlæggende bygger på en klassisk og lidt forældet forestilling om virtual reality.

»Oculus lyder lidt forældet - lidt gammeldags. Det er et glorificeret, klassisk interface,« siger han.

Læs også: Nu kommer udstyret, der giver ’virtual reality’ for alvor

Læs også: 20 år forsinket: Virtual reality der faktisk virker

Forskeren peger på, at der sideløbende med det, der ligner en renæssance for VR, sker en sideløbende udvikling inden for augmented reality. Det vil sige teknologier som Google Glass, hvor computergenerede oplysninger bliver vist for brugeren som et ekstra lag på den fysiske verden - i stedet for helt at blokere for den.

»Jeg er overrasket over Oculus Rift. Vi har jo den digitale verden rundt om os. Vores verden er allerede formidlet gennem en computer, en smartphone. Så det der med, at vi skal bygge en ny verden, gennem briller og headset, det giver for mig ikke nogen mening,« siger Miguel Sicart.

Det er nemlig grundlæggende vigtigt for folk også at kunne se hinanden og deres omgivelser, og det er ikke muligt, når synsfeltet er dækket af et HMD, påpeger han.

»Jeg vil have troet, vi var gået en anden vej. Mere mod augmented reality end virtual reality. Jeg tror, AR har meget mere fremtid, end VR. Virtual reality er en fantastisk gimmick, men AR giver et digitalt lag over vores verden, hvor vi stadig er sociale og kan kigge på hinanden.«

Når det er sagt, så medgiver Miguel Sicart, at Oculus Rift, pris og ydelse taget i betragtning, faktisk godt kan betegnes som en revolution på området, der kommer til at puste nyt liv i den gamle forestilling om at kunne synke helt ind i en anden virkelighed.

Og han vurderer desuden, at Oculus Rift således kommer til at tjene som et skridt på vejen mod en egentlig fusion af augmented og virtual reality. I den forbindelse understreger Miguel Sicart, at display-teknologierne inden for augmented reality, slet ikke er på et niveau endnu, hvor det vil kunne konkurrere med HMD’er, der dækker hele synsfeltet, som Oculus Rift.

Men det kommer formentlig til at ændre sig.

»Om femten år, tror jeg, idéen om et headset vil virke fuldkommen latterlig,« siger han.

Miguel Sicart gætter på, at teknikken bliver stadig mere kropsnær, som med briller, der i en vis udstrækning er blevet erstattet af kontaktlinser, og senest laserbehandligner. Og så mener han, at eye-tracking - altså kameraer der kan registrere, hvor vores øjne kigger hen - bliver udbredt, både som controller og til at projektere et display, der hvor vi kigger hen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael N. Jensen

"»Jeg vil have troet, vi var gået en anden vej. Mere mod Augmented Reality end Virtual Reality. Jeg tror, AR har meget mere fremtid, end VR. Virtual Reality er en fantastisk gimmick, men AR giver et digitalt lag over vores verden, hvor vi stadig er sociale, og kan kigge på hinanden.«"

Det han fremhæver som godt ved AR er jo det der er fedt der ikke er ved VR, altså at man føler man er en del af selve det VR "univers" der er.

Personligt kunne jeg ikke være mere ligeglad med AR til spil, men alle jeg har læst der har prøvet Oculus Rift har været så gennem imponeret over fornemmelsen af at være en del af spillet, at det vil stå ret højt over de ting jeg bare må eje når det kommer ud kommercielt.

  • 5
  • 0
Ole Laursen

Hvis man hører John Carmacks tale fra QuakeCon 2012 (eller var det den nyeste fra 2013?) så kommer han ind på emnet, og svjh pointerede han at der ikke er nogen tvivl om at AR bliver stort - det er bare ikke liiiige på trapperne endnu i samme grad som VR med Oculus Rift. Hvad lektoren jo også bemærker.

De AR-demoer jeg har set hvor man indplacerer kunstige 3d-objekter, er da også ret primitive. Det er imponerede, men meget langt fra at fungere stabilt og virkelighedstro.

Man skal vist have hovedet godt oppe i forskerskyerne hvis man skal kalde noget der først lige er på vej til at blive massekommercialiseret for forældet. :)

  • 2
  • 0
s_ mejlhede

Det virket fint, men da de var meget dyre, virkedet det kun ordentligt med 2-3 spil. = marked var for lille, til at spil producenterne understøttede det. Men nu er det jo noget nemmere, da det næsten er indbygget i spil grafik motoren. Men selv med den noget lave opløsning, den gang var spil virkning god.

  • 1
  • 0
Joachim Michaelis

Jeg husker også det store VR boom i midten af 90'erne, og er derfor helt enig med ham Miguel i at det her nye hype bare det en gentagelse af historien.

Det er ligesom med tynd-klient modellen, som også synes at komme igen med jævne mellemrum gennem de sidste mange årtier, og hver gang bliver hypet som værende en erstatning for computeren i hjemmet. Det er ikke sket endnu.

  • 1
  • 0
Peter Brodersen

Som tidligere nævnt er det lidt en overdrivelse at kalde Google Glass for augmented reality.

Der er ingen overlejring eller berigelse af det, man kigger på - måske med rutenavigation som en marginal undtagelse i forhold til position, retning, fart, m.m.

Outputtet er ikke overlejret i ens normale synsfelt. Displayet bruges ikke i relation til, hvad der i øvrigt er i ens synsfelt. Reelt set vil en smartphone kunne give en langt bedre visuel augmentation, idet der så at sige kan "tegnes" over hele det synlige felt.

Givet, det er ikke et krav at det overlejrede absolut skal være pixel-perfect på det fænomen, man kigger på, men blot en notits eller billede oppe i højre hjørne gør ingen sommer.

  • 2
  • 0
Richard Foersom

First Person View (FPV) head set som Oculus Rift behøver ikke kun at være til video spil, lignende systemer bruges også til flyvning med mikro-kopters og andre Unmanned Aerial Systems (UAS) hvor man ønsker at se og styre flyvningen som en pilot der sad i flyet selvom man står på jorden.

  • 2
  • 0
Morten Grøftehauge

Hvis jeg vil arbejde på en protein model og have det store overblik er AR fuldstændig, 100% ubrugeligt. Jeg kan bogstaveligt talt ikke bruge det til en skid. 3d skærme tillader mig at overskue et meget større udsnit end 2d skærme og jeg håber at det bliver endnu bedre med dimser som Oculus.

  • 1
  • 0
Rasmus Iversen

Det kan være nok så gammeldags, hypet og så videre - men hvis man kan tage et headset på, og lige pludselig føle at man står i Narnia/Midgård/Fallujah, så skal det nok blive en bragende succes. Vi mennesker kaster jo formuer efter digital underholdning. Væksten i den digitale spilbranche er jo et rimeligt tydeligt tegn. Bare det, at der er noget der hedder "AAA titler" (Star Citizen, der indsamlede 20+ mio. USD via Kickstarter) siger jo, at vores behov for af og til at forlade denne verden er for stort til at VR kan blive andet end en succes.

  • 1
  • 0
Bjarke Carlsen

Men det er jo ikke en erstatning for computeren, det er en erstatning for skærmen.

AR og VR har begge en stor fremtid, og det bedste er at de supplerer hinanden perfekt.

Use case: En arkitekt arbejder fokuseret på en model i et lukket VR miljø hvor man kan se modellen fra alle vinkler uanset dens skala, endda arbejde på en virtuel representation af det aktuelle sted. (der muligvis er på den anden side af jorden) Folkene på stedet kan så benytte AR til at se det færdige produkt på det aktuelle sted. Og bruger VR til at gå rundt og se detaljerne i byggeriet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere