Artiklen er opdateret med et svar fra Metro Service
Der er tilsyneladende plads til forbedring af den sikkerhed, der er forbundet med app'en DOT Mobilpendlerkort, som kan anvendes på Sjælland, Lolland, Falster og Møn. Det har postdoc på IT-Universitetet i København Rosario Giustolisi fundet frem til.
Mobilpendlerkort er en digital udgave af et periodekort, der kan bruges som billet i den offentlige transport i førnævnte områder. I forbindelse med sin forskning har Rosario Giustolisi blandt andet observeret, hvordan billetkontrollen foregår i henholdsvis bus, tog og Metro.
Og så har han kigget på de tekniske bestanddele i app'en.
Hvad app'en angår, så har den to skærmbilleder, der spiller en rolle i forbindelse med billet-kontrol. Det første skærmbillede kan visuelt kontrolleres af et menneske. Her fremgår blandt andet navnet på pendler-kortholderen, købstidspunkt, billettype, gyldige zoner og billetnummeret.
Det andet skærmbillede er en 2D-stregkode, som ligner den type, der kendes fra boardingkort og koncertbilletter. Stregkoden indeholder mange af de samme informationer, som den visuelle del. Dog indeholder 2D-koden ikke oplysninger, der direkte kan kobles til kortholderens.
Første svaghed
De manglende personoplysninger i 2D-koden er den ene af i alt tre svagheder i systemet, som Rosario har identificeret, og som han har beskrevet nærmere i en rapport her.
»Dette betyder, at autenticiteten af personoplysningerne fra det primære skærmbillede udelukkende hviler på, at denne skærm ikke kan forfalskes,« skriver Rosario i rapporten.
Den primære skærm er dog nem at forfalske, har ITU-forskeren fundet frem til. Også selvom den indeholder en animation, så det ikke er nok bare at tage et simpelt screenshot af skærmen. I rapporten beskriver Rosario i detaljer, hvordan han dels identificerer den font, der anvendes i app'en, og hvordan han laver et screen-capture, så animationen, der skal vanskeliggøre forfalskning, kommer med i den forfalskede udgave.
Resultatet et falsk primært-skærmbillede med personoplysninger på én person, mens de digitalt signerede oplysninger om billetten i 2D-koden er for et pendlerkort tilhørende en anden person.
Sådan en form for svindel er, som de andre svagheder, Rosario har fundet frem til, selvfølgeligt bundulovlig at udnytte i praksis. Desuden vil svindlen, som Rosario påpeger i rapporten, muligvis også kunne opdages i forbindelse med efterfølgende backend-analyse af data. Eksempelvis hvis det samme pendlerkort har været i brug på samme tid to forskellige steder.
Et andet problem
En anden potentiel sårbarhed i forhold til DOT Mobilpendlerkort er den måde, hvorved app-oplysningerne kontrolleres. Ifølge Rosarios observationer fra foråret, så bruger personalet i bus og metro ikke en scanner, der kan læse stregkoder, hvorfor valideringen af pendlerkortet alene beror på den visuelle del. Altså den del, som det ifølge Rosario er let at forfalske.
Overfor Version2 understreger ITU-forskeren dog, at situationen kan have ændret sig, siden han undersøgte problemet tilbage i april.
I et aktuelt svar oplyser DSB til Version2, at buschaufførerne ikke har mulighed for at scanne billetter, og at denne del af kontrollen derfor udelukkende er visuel. Men ifølge svaret fra DSB's pressekontakt, så har både Movia og DSB kontrolpersonale ansat, som godt kan scanne 2D-stregkoderne.
I et skriftligt svar oplyser Jan Bräuner, Operation Relations Manager i Metro Service:
»Det er korrekt, at der kan være en mindre brist i det eksisterende udstyr for håndtering af f.eks. mobilpendlerkort. Vi arbejder derfor i øjeblikket sammen med DSB på en løsning, som kan fjerne denne potentielle sikkerhedsbrist. Vi har dog også andre metoder i dag til at tjekke, om der er tale om snyd.«
Problem nummer tre
Den sidste sikkerhedsmæssige sårbarhed, Rosario har fundet frem til, handler om muligheden for at købe tillægsbilletter til pendlerkortet. Køber brugeren en tillægsbillet i app'en fremgår det ifølge ITU-forskerens research nemlig alene af det primære skærmbillede, som kan læses med menneskeøjne.
Konkret dukker der en billet op med et antal zoner, som bliver lagt henover en del af det digitale periodekort. De bagvedliggende oplysninger i 2D-koden forbliver uændrede.
Ifølge Rosario betyder det, at det i princippet er muligt at anvende den originale app med et pendlerkort, der eksempelvis gælder i to zoner, og så lægge en forfalsket tillægsbillet-grafik henover den visuelt kontrollerbare del af app'en. Forfalskningen vil ikke umiddelbart kunne opdages ved at scanne 2D-koden, da i udgangspunktet ikke indeholder oplysninger om tillægsbilletten.
Det er forholdsvist let at placere en 'floating'-grafik med tillægsbillet på eksempelvis otte zoner det rigtige sted i app'en, mener Rosario.
»Jeg har aldrig kodet i Android før. Det tog mig halvanden time at gøre alt dette på Android. Måske time at lære lidt om Android, og en halv time til kodning,« siger han til Version2.
Kontakt med DSB
Rosario Giustolisi har i forbindelse med sin forskning været i kontakt med DSB - som udgiver app'en - i forhold til de problemer, han har identificeret. Forskeren kommer i sin rapport også med flere løsningsforslag til, hvordan sikkerheden kan forbedres. Blandt andet foreslår han at lægge personoplysninger ind under 2D-koden også, ligesom han foreslår at gøre 2D-koden til det primære skærmbillede, som i udgangspunktet skal scannes af kontrollørerne.
Version2 har spurgt DSB, om der er ændret noget i app'en i lyset af ITU-forskerens arbejde.
»Vi mener, at forholdende omkring billetkontrol, som beskrives i rapporten, er som de skal være. Personalet kan afsløre, om der er lavet forsøg på dokumentfalsk med billettens layout og synlige informationer, når de scanner billetten. Svindlen svarer grundlæggende til at kopiere en fysisk billet. Denne rapport har ikke givet os anledning til at lave specifikke tekniske opdateringer – men vi har instrueret personalet i at være særligt opmærksomme problemstillingen,« oplyser Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB Produkt i et skriftligt svar sendt via DSB's presseafdeling.
Selv er Rosario bekymret over, at nogen bliver fristet til at snyde systemet.
»Jeg er mest bekymret over unge mennesker, som ser en tilsyneladende nem-at-hacke-app og riskerer fængsel på grund af dette,« siger Rosario Giustolisi

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.