ITEK: 10 millioner er for lidt til spil-industrien

I dag afholder brancheorganisationen ITEK en konference, som sætter fokus på, hvordan Danmark får mest ud af computerspil-industrien.

I dag klokken 10.00 slår brancheorganisationen ITEK under Dansk Industri dørene op for konferencen ?Spillet om talenterne?. Det foregår i Industriens Hus i København.

Konferencen forsøger at sætte fokus på, hvordan Danmark får mest ud af landets voksende spilbranche.

Formand i ITEK Tom Togsverd efterlyser i den sammenhæng større opmærksomhed fra politisk side, og en større økonomisk håndsrækning end de omkring 10 millioner, som regeringen har øremærket til opbygning af spilindustrien.

»Hvis vi skal udnytte det potentiale vi har i computerspilsindustrien, så er der brug for, at vi dels får noget mere politisk opmærksomhed og måske også lidt flere håndsrækninger end de små 10 millioner, som nu kommer i udbud,« siger Tom Togsverd, som mener, beløbet på 10 millioner til udvikling af spilindustrien burde fordobles - eventuelt gennem regional støtte.

Forretningsdelen halter

Der er dog også grund til at gribe i egen barm, mener ITEK-formanden. Han peger på, at ansatte i spilindustrien ofte har et stort fokus på det kreative, mens det forretningsmæssige aspekt halter bagefter. Og hvis ikke industrien bliver mere forretningsorienteret, så nytter det hele ikke noget, mener Tom Togsverd.

»Vi har også prøvet at lære dem, at der er noget der hedder finansiering. Og hvis man skal penge fra nogle venturekapitalister eller andre, så skal man kunne præsentere en business-case,« siger han.

Det kan også være en god idé for spilbranchen at samle tropperne, så de mange mindre små enheder kan trække på hinanden, og måske lige frem blive til færre men stærkere selskaber.

»Hvis ikke vi ligesom kan gå sammen i netværk og måske egentlige fusioner, så bliver det for småt, og måske for risikabelt,« siger han.

Selvom der både kan være penge og sjov i computerspil, så mener Tom Togsverd ikke, det hele behøver være skæg og ballade. Han peger på, at teknologien bag computerspil kan bruges til gavn for udviklingen i for eksempel undervisning.

»Hvis vi skal have e-læring gjort mere appetitlig, så handler det jo meget om, at bruge nogle værktøjer, der gør det spændende med flotte billeder, god lyd osv.« siger han og nævner eksempelvis flysimulatorer og værktøjer til produktpræsentation, som områder, der kan nyde godt af udviklingen inden for spilindustrien.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere