It-virksomheder får som regel ret i klagesager over udbud

Kommunerne vil have sat prisen op for at klage over offentlige udbud, men på it-området vinder de virksomheder, der klager, som regel, påpeger ITEK.

Når en it-virksomhed klager over et offentligt it-udbud, så får virksomheden i de fleste tilfælde ret. Det påpeger DI ITEK, hvor formand Pia Rybenfeldt undrer sig over, at KL og Konkurrencestyrelsen vil have sat gebyret op for at klage.

Ifølge Pia Rybenfeldt fik it-virksomheder ret i 11 ud af 14 klagesager, som blev oprettet i 2010, og klager over it-udbud kun en mindre del af det samlede antal klager på i alt 67 sager. Det skriver Pia Rybenfeldt i et blogindlæg på Borsen.dk.

Dermed, mener Pia Rybenfeldt, er det svært at finde belæg for, at it-leverandører skulle vælge at klage blot for at chikanere de offentlige kunder.

KL og Konkurrencestyrelsen vil ifølge Pia Rybenfeldt sætte gebyret for at klage op fra 10.000 til 50.000 kroner.

»Man kan undre sig over, hvad det er for en politisk intention, der ligger bag ønsket om at hæve prisen. En højere pris fratager nemlig en lang række mindre og mellemstore virksomheder muligheden for at få afprøvet deres mistanke om, at ordregiver ikke har fulgt gældende udbudsregler. For ikke at skævvride markedet bør prisen ikke være så høj,« skriver Pia Rybenfeldt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jakob Dahl

Hvorfor udbudsreglerne bliver fortolket mere stramt i danmark end i resten af EU. Jeg argumenterer ikke for at man skal kunne slippe ordrer ud ad bagdøren til venner og bekendte, men som det er nu bliver reglerne fortolket så stramt at det i nogle tilfælde skader produktet. Med gammeldags vandfaldsudvikling og kravspecs der er så store at det skal i udbud at få dem trykt /Jakob

  • 1
  • 0
#2 Peter Nørregaard Blogger

Enig i at problemet er den stramme tolkning af udbudsreglerne, primært skabt af klagenævnet for udbud. Også sagsbehandlingen skulle vist have noget at gøre med det. Så vidt jeg har hørt, og det er meget bizart, har klagere nogle gange fået beskeden "vi kan ikke give dig ret i det klagepunkt, du har fremført, men vi har opdaget nogle andre problemer med udbuddet - hvis du klager over dem i stedet ville der være større mulighed for at få medhold.". Er der nogle, som kan bekræfte det?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere