IT-Universitetet opretter forskningscenter for digital velfærd

Illustration: PR-foto - Dansk Scanning A/S
Vi ved ikke nok om konsekvenserne af den omfattende digitalisering af velfærdssamfundet. Nu skal et nyt tværfagligt forskningscenter undersøge effekterne af de digitale løsninger.

På trods af en omfattende digital infrastruktur eksisterer der ikke meget dansk forskning i de langsigtede konsekvenser af digitaliseringen. Derfor skaber IT-Universitetet nu Center for Digital Velfærd, som skal undersøge en række problemstillinger relateret til digitalisering i den offentlige sektor.

Leder af Center for Digital Velfærd bliver Brit Ross Winthereik, som er professor ved Institut for Business IT. Hun har i over 20 år har forsket i digitalisering af den offentlige sektor.

Hun mener, at der blandt andet mangler et forskningsmæssigt fokus på de værdier, der følger med, når man digitaliserer.

»Nogle gange bliver beslutninger om it i den offentlige sektor truffet i håbet om, at hvis bare vi får noget ny teknologi, så understøtter det nok også vores værdier – hvis vi giver folkeskoleeleverne tablets, bliver undervisningen automatisk meget bedre. Sådan er det bare ikke nødvendigvis, for it er ikke et neutralt redskab – der følger altid bestemte værdier, handlemuligheder og begrænsninger med, som har konsekvenser for brugerne, og som kan være svære at forudsige,« siger hun ifølge en pressemeddelelse og fortsætter:

»Indtil nu har vi i høj grad fokuseret på at it skal fungere og effektivisere, men nu er tiden moden til at undersøge, om den it-infrastruktur, vi bruger til at løfte velfærdsopgaverne, også stemmer overens med de værdier, velfærdssamfundet er bygget op omkring. Det mangler vi i høj grad viden om,« siger hun.

Vanskelige etiske dilemmaer forbundet med sundhedsdata

Det nye forskningscenter vil samle forskere fra universitetets tre institutter. Der vil blive lagt stor vægt på det tværfaglige samarbejde mellem forskere i eksempelvis design, organisationer og hverdagsliv, og datalogi.

Forskningscentret vil også beskæftige sig med spørgsmål omkring offentlig-private samarbejder, digital ledelse, offentligt ansattes ændrede jobfunktioner og inddragelse af borgerne i forbindelse med udviklingen af offentlige it-løsninger.

»Digital velfærd handler om meget mere end at skabe effektive it-løsninger og levere en god service til borgerne. Digitale løsninger ændrer arbejdsprocesserne for de offentligt ansatte, forandrer mødet mellem borgerne og det offentlige system, og griber ind i hele måden, hvorpå vi forstår og interagerer med velfærdsstaten. Det er vigtigt at undersøge konsekvenserne af digitaliseringen nærmere, så vi får et videnskabeligt grundlag for at kunne sikre den bedst mulige udvikling i fremtiden,« siger Martin Zachariasen, rektor på IT-Universitetet.

Han fortsætter:

»Offentlig digitalisering er utrolig komplekst og omfatter mange interessenter, hvilket kræver, at vi griber det an fra forskellige vinkler. I forhold til eksempelvis sundhedsdata er der tekniske spørgsmål i forhold til it-sikkerhed, spørgsmål om, hvordan brugen af data ændrer relationen mellem læge og patient, ligesom der er vanskelige etiske dilemmaer forbundet med sundhedsdata. På ITU har vi et stærkt tværfagligt forskningsmiljø, som giver et godt udgangspunkt for at studere den brede vifte af problemstillinger, der opstår med digitaliseringen.«

Center for Digital Velfærd bliver lanceret i starten af 2020.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Marie Krogsbøll

Vi ved ikke nok om konsekvenserne af den omfattende digitalisering af velfærdssamfundet. Nu skal et nyt tværfagligt forskningscenter undersøge effekterne af de digitale løsninger."

Det lyder rigtigt godt, et skridt i den rigtige retning. Det helt afgørende bliver, hvordan det så gribes an i praksis - om man tager fat på opgaven med hjertet placeret på rette sted - ellers kan det gå helt galt i stedet.

Man kunne godt ønske en time out mht. offentlig digitalisering, indtil dette nye center har nogle forhåbenligt fornuftige udspil at bidrage med. Hvis man blot kører videre med fuld fart frem, næsten med hovedet under armen, mens centeret arbejder i årevis, så hjælper det ikke så meget, for så kan det være for sent at komme til fornuft.

  • 0
  • 0
Niels Madsen

...men når jeg ser på hvem der skal arbejde i dette forskningscenter, så kommer jeg uvægerligt til at tænke på bonden som sendte ti mand ind på sin mark for at skræmme storken væk, så den ikke skulle trampe kornet ned.

-Men hvorfor er der ikke inviteret nogen forskere i menneskerettigheder og privatlivsbekyttelse med? Nå nej, dumme mig! Meningen er jo nok ikke at borgerne skal have nogen rettigheder tilbage, men derimod at borgerne FORTSAT SKAL VEDBLIVE MED AT HAVE DEN HØJE GRAD AF TILLID TIL STATEN, som vi jo har vedtaget at alle her i Danmark har, om de er enige eller ej.

  • 8
  • 0
Niels Madsen

Hvis dette center havde ligget i regi af et fx. sociologisk fakultet, eller Institut for Menneskerettigheder, så var der måske grund til at være forventningsfuld. Men når det ligger i IT-Unversitetets afdeling for jakkesæt, og med en professor ved Institut for Business IT som leder, så ved man godt at hensigten er at få drysset lidt sukker på arseniken, så den glider nemt ned uden for meget protest.

  • 5
  • 0
Niels Madsen

Er det fordi at du har taget indtægter for salg af vores privatliv med i regnestykket?

Vi får jo begge dele som det er nu, så jeg vil nok foretrække valg nr. 2 hvis det ikke kan være anderledes.

Men der findes jo også andre valg: eksempelvis at sætte skatterne op til hvad de var for 15 år siden, så ingeniører som mig, og andre vellønnede borgere kommer tilbage på et noget højere niveau. Jeg betaler gerne økonomisk for velfærd, men aldrig nogensinde med mit privatliv, sundhedsdata eller DNA.

  • 3
  • 0
Bjarne Nielsen

I kan vælge mellem digitalisering og stadig dårligere serviceydelser.

Det virker nu til, at den såkaldte digitalisering fører til dårligere serviceydelser; varme hænder erstattes med kolde, og hjælp, forståelse og omsorg erstattes med selvbetjening.

Jeg mødte det selv for en 15-20 år siden i form af en vuggestue-pædagog, som hellere ville sidde på kontoret og skrive handleplaner og indberetninger til forvaltningen end at være ude blandt børnene og skifte ble, tørre næse og give krammere (!). Hun havde forstået, hvad vej vinden blæste.

Og jeg er gammel nok til at kunne huske dengang en snak med lægen i al fortrolighed, var en fortrolig snak med lægen; nu bruger han det meste af tiden på at kigge væk mens han jagter diagnosekoder, som er irrelevante for mig, og unyttige for ham, men som skal fodre det store system af folk, som har tvunget sig med ind midt i vores førhen frotrolige samtale. Hvis man får tid til at sige noget, så skal tænke sig godt om, for det er til 'permanent record', og kan så nemt blive misforstået og misbrugt. Man risikerer at blive konfronteret med det i helt uventede sammenhænge.

Den eneste effektivisering, som jeg kan se, er den effektivitet hvormed forskere og andre kontorfolk udtrækker og rundsender data, og størrelsen på den snabel, som de kapitalfondsejede mastodonter i min branche, har nede i samfundskassen. På bekostning af service og varme hænder.

PS: der er ikke tale om effektivisering, hvis arbejde og omkostninger bare flyttes et andet sted hen, og slet ikke, hvis det samtidigt bruges som undskyldning for at øge kompleksiteten af reglerne og mængden af bureaukrati og kontrol.

  • 3
  • 0
Kristian Thy
  • 0
  • 0
Niels Madsen

Jeg har læst denne artikel, og IT-Universitetets pressemeddelelse, hvor det fremgår at 'Det nye forskningscenter vil samle forskere fra universitetets tre institutter."

Disse institutter er:
Business IT, Datalogi og Digitalt Design.
Så vidt jeg kan se fra listen over forskningsområder som IT-Universitetet arbejder med, er der ikke nogen som klart fokuserer på menneskeret og privatlivsbeskyttelse (ud over hvordan den utilstrækkelige eksisterende lovgivning fortolkes i Danmark).

Givet at borgernes rettigheder og selvbestemmelse slet ikke er nævnt som et tema, så drager jeg den foreløbige konklusion at dette ikke er på programmet i nogen væsentlig grad. Med jeg håber da at blive overrasket.

Ser du noget der indikerer noget andet?

  • 2
  • 0
Christian Nobel

I kan vælge mellem digitalisering og stadig dårligere serviceydelser.

Du opstiller en falsk dikotomi.

Det kan slet ikke sættes op på den måde, som Bjarne også er inde på, for reelt set har vi ikke fået en bedre velfærd som resultat af digitalisering, tværtom så spares der mere og mere på den borgernære velfærd, mens der spildes milliarder og atter milliarder på IT skandaler.

Og pengene fosser ud af landet på den konto.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere